دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
0 : 36
6 / 5 / 2024
انتخابات  >  تحلیل انتخابات 1402 با تاکید بر استان فارس
یکشنبه 4 تیر 1402 56 : 22 تعداد بازدید ها : 997 کد خبر : 11058
به اشتراک گذاری
تحلیل انتخابات 1402

تحلیل انتخابات 1402 با تاکید بر استان فارس

سلامت، رقابت، امنیت و مشارکت، دکترین انتخابات 1402 از نگاه رهبرانقلاب

بسم الله الرحمن الرحیم

 موضوع: تحلیل انتخابات مجلس دوازدهم با تاکید بر استان فارس

با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای عزیز در خصوص انتخابات 1402 مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه « این انتخابات (مجلس دوازدهم) خیلی مهم است. انتخابات میتواند مظهر قوّت ملّی باشد، اگر انتخابات درست برگزار نشود، ضعف کشور و ضعف ملّت را نشان میدهد؛ ضعف دولت را، ضعف مسئولین را، ضعف آحاد مردم را  نشان میدهد. هر چه ما ضعیف بشویم، تهاجم و فشار دشمنان ما بیشتر خواهد شد. اگر میخواهید جلوی فشار دشمن گرفته بشود، باید قوی بشویم. یکی از ابزارهای مهمّ قوّتِ کشور همین انتخابات است. مسئولانی که مرتبط هستند از همین حالا البتّه میدانم که دنبال کرده‌اند راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیّت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص کنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم».در راستای تحقق منویات معظم له و پیش بینی های لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم همراه با رقابت و توام با مشارکت حداکثری و در فضایی امن و با امنیت، ضمن توجه به شرایط فعلی کشور «تحلیلی بر انتخابات دوازدهم مجلس با تاکید بر استان فارس» انجام که برای بهره برداری مسئولین و صاحب نظران تقدیم میگردد.

مقدمه:

 انتخابات، تجلی حضور و مشارکت سیاسی مردم و عرصه تحقق اراده ملت برای تعیین سرنوشت خویش است ازاین رو انتخابات دارای اهمیت و جایگاه بلندی است و مردم نقش بزرگی در ایفای این رسالت و تکلیف بزرگی بر دوش خواهند داشت. انتخابات مظهر مردم سالاری دینی و پشتوانه امنیت به شمار می رود که می تواند با حضور پرشور مردم و انتخاب افراد اصلح، آبادانی کشور را درحوزه های سیاسی، دفاعی - امنیتی، اجتماعی، قضایی، اقتصادی، زیست محیطی و علم و فنآوری تضمین کند.عدم رعایت برخی از اصول، قوانین و مقررات نیز می تواند نتیجه عکس به همراه داشته و کشور را به سمت ناآرامی و آشوب بکشاند.

حال که ایران اسلامی و خاصه استان فارس در آستانه برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم قرار دارد، نباید فراموش کرد که تجربه انتخابات سالهای گذشته، این واقعیت را اثبات کرده که پاره ای از مؤلفه ها مورد کم توجهی یا بی توجهی سازمان های مسئول در فراهم کردن زمینه مشارکت مردم در انتخابات، رقابت ناسالم نامزدها، ضعف در سلامت برگزاری فرآیند انتخابات و اندکی نیز در سلامت امنیت انتخابات که متاثر از عوامل قوم گرایی و ... میباشد، به اعتبار آنها خدشه وارد کند.

حضرت امام خمینی (ره) در خصوص انتخابات و شرکت فعالانه مردم می فرمایند: اگر خدای نخواسته بر اسلام یا کشور اسلامی از ناحیه عدم دخالت در سرنوشت جامعه لطمه و صدمه ای وارد شود، یک یک ملت در پیشگاه خدای قهار توانا مسئول خواهیم بود و نسلهای آینده که ممکن است از کناره گیری های کنونی مورد هزار گونه تجاوز واقع شوند ما را نبخشند.

مقام معظم رهبری در فروردین ماه سال جاری فرمودند: این انتخابات (مجلس دوازدهم) خیلی مهم است. انتخابات میتواند مظهر قوّت ملّی باشد. اگر انتخابات درست برگزار نشود، ضعف کشور و ضعف ملّت را نشان میدهد؛ ضعف دولت را، ضعف مسئولین را، ضعف آحاد مردم را  نشان میدهد.هر چه ما ضعیف بشویم، تهاجم و فشار دشمنان ما بیشتر خواهد شد. اگر میخواهید جلوی فشار دشمن گرفته بشود، باید قوی بشویم. یکی از ابزارهای مهمّ قوّتِ کشور همین انتخابات است. مسئولانی که مرتبط هستند از همین حالا البتّه میدانم که دنبال کرده‌اند «راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیّت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات» را مشخّص کنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.

اصول حاکم بر انتخابات

از آنجایی که انتخابات یکی از عرصه های تجلی وحدت و نمایش وحدت مردم است باید تمامی تلاشها و اقدامات در این راستا صورت گیرد. متأسفانه گاهی در انتخابات وحدت ملی جامعه دچار آسیب شده و ضربات و خسارتهای بزرگی را بر مردم و جامعه تحمیل می نماید در این زمینه اگر مسئولان ، کاندیداها ، طرفداران آنها ، رسانه ها و به ویژه جناحها و گروههای سیاسی روش معقول منطقی و در چارچوب اصول را در پیش گیرند. این اصل مهم نه تنها آسیب نمی بیند بلکه موجب وفاق ملی و وحدت و انسجام بیشتر جامعه می شود . این نکته مهم نباید مورد غفلت قرار گیردکه انتخابات تجلی وحدت است نه تفرقه امت.

لذا در برگزاری انتخابات اصولی حاکم است که برخی از آنها وجهه اخلاقی داشته و بعضی دیگر واجد قانون و مقررات خاص میباشد.با این حال، عدم رعایت برخی از اصول، قوانین و مقررات می تواند نتیجه عکس به همراه داشته و استان را به سمت ناآرامی و آشوب بکشاند و به همین علت شناخت و آگاهی از اصول مذکور برای مسئولین ضروری به نظر میرسد.

اصل یکم: آزادي هاي سیاسي

شهروندان واجد صلاحيت در انتخابات حق دارند به رقابت با سايرين بپردازند و لازمه اين رقابت، داشتن آزادي بيان و سخنراني، گردهمايي، تجمعات و جلسات در چهارچوب قانون مي باشد. مقام برگزاركننده انتخابات به تأمين هرچه بيشتر و مطلوبتر اين اصل براي داوطلبین انتخاباتي اقدام کند. مفهوم این اصل یعنی این که، دولت در مقام نهاد برگزاركننده انتخابات بتواند شرايطي فراهم آورد كه داوطلبان به دور از موانع بتوانند آرا و نظرات خود را در قالب تبليغات به داوري رأي دهندگان بگذارند.

اصل دوم: آزادی تبلیغات

تبلیغات درست میتواند امید بخش و تبلیغات نادرست نیز میتواند سبب درگیری بین نامزدها و سمپاتهای آنان شود. یکی از مهمترین و در عین سادگی پیچیده ترین روش های مرسوم درانتخابات بحث تبلیغات می باشد که اگر به صورت اصولی و قانونی مورد توجه نامزدهای انتخاباتی قرار نگیرد می تواند تاثیرات منفی خود در محل انتخابات را نشان دهد. زیرا تبليغات میتواند شهرت ها را افزايش يا كاهش دهد و سبب صعود يا سقوط افراد و گروه ها مي شود، لذا تبلیغات وسيله اي براي بدست آوردن قدرت و دگرگوني مسالمت آميز است.

اصل سوم: صداقت

يكي از مهمترين اختيارات مجلس وضع قوانين است و اين امر صحيح است كه عموماً هيچ الزامي براي نامزدها در بكارگيري صداقت در تبليغات وجود ندارد، اما حداقل مي توان درصورت عدم اجراي برنامه هاي وعده داده شده نامزدها و يا اعمال خلاف وعده هاي تبليغاتي با تمسك به اصل صداقت، ضمانت اجراي حقوقي و قانوني را در نظر گرفت تا انتخابات به اصول دمكراتيك كه مورد وفاق همگان است نزديكتر شود، زیرا وعده های نادرست و عملی نشدن نامزدها میتواند سبب بی اعتمادی به حاکمیت گردد.

اصل چهارم: احترام به داوطلبان

اصل احترام به اشخاص از نظر اخلاقي پذيرفته شده و لازمه اعمال آن اين است كه رعایت احترام در چهارچوب حقوقي براي تبليغات انتخاباتي قرارگيرد. مهمترين ماده در قانون انتخابات مجلس كه به اصل احترام به اشخاص اشاره نموده ماده 65 قانون انتخابات مجلس است. طبق این ماده داوطلبان نمايندگي و طرفداران آنان به هيچ وجه مجاز به تبليغ عليه داوطلبان ديگر نبوده و تنها مي توانند شايستگي هاي خود يا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمايند و هرگونه هتك حرمت و حيثيت نامزدهاي انتخاباتي براي عموم ممنوع بوده و متخلفين طبق مقررات مجازات خواهند شد. نمونه اینگونه موارد که سبب درگیری شده در شهرستانهای سپیدان و نورآباد ممسنی – کوار– زرین دشت– فیروزآباد و ... مسبوق به سابقه میباشد.

اصل پنجم: مشاركت و حمايت از داوطلبین

حمايت از نامزدهای مورد نظر از دو جنبه كلي مي تواند مورد بررسي قرار گيرد: اول اینکه افراد با شركت در فعاليت هاي تبليغاتي نامزد مورد نظر خود از جمله مشاركت در برنامه هاي ستاد انتخاباتي، پخش تراكت و ... حمايت کنند. دومين طريق حمايت از كانديداي مورد نظر، كمك در قالب هزينه هاي انتخاباتي مي باشد كه از قديم مرسوم بوده است. اشخاص مي توانند با كمك هاي مالي به فرد يا حزب مورد نظر خود آنان را در بكارگيري هرچه بهتر تبليغات ياري کنند. نکته مهم و ضروری در رعایت این اصل پایبندی افراد به قوانین و مقررات و سرنهادن به نتایج انتخابات می باشد.

اصل ششم: توجه به وجود نارضایتی

همیشه نارضایتی در یک جامعه برای شکل گیری حداقل حمایت لازم از یک حرکت سیاسی وجود دارد. از برخی جنبه ها، این رویکرد (نارضایتی) به طور خود انگیخته به محض فراهم شدن، شرایطی را بوجود می آورد. نمونه آن را میتوان شکست اصلاح طلبان در بعضی از انتخابات برگزار شده نام برد.

اصل هفتم: وجود فرصت در انتخابات

 بر پایه این اصل انتخابات به عنوان فرصتی برای مخالفین می باشد که می توانند بدون دغدغه و در پوشش تبلیغات انتخاباتی اقدام به برگزاری نشست ها و یا برهم زدن نظم و مقررات اجتماعی نموده و از این طریق چالش هایی را برای جامعه و عوامل انتظامی – امنیتی بوجود آورند، لذا فرآجا میتواند با مد نظر قراردادن این اصل و توجه به اصل غافلگیری اقدامات پیشگیرانه و پیش دستانه خود را در دستور کار قرار دهد.

سابقه انتخابات مجلس یازدهم

در جمهوری اسلامی تاکنون نرخ مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی به کمتر از 50 درصد نرسیده بود، اما در دوره یازدهم انتخابات مجلس، مشارکت 42 درصدی مردم رخ داد که پایین ترین میزان مشارکت در تاریخ انتخابات مجلس شورای اسلامی را داشته است. سابقه در استان فارس نشان می دهد که ۴۲.۹۹ درصد مردم فارس در انتخابات مجلس یازدهم مشارکت کردند که بیشترین مشارکت مربوط به حوزه انتخابیه ممسنی و رستم با ۷۶.۹۶ درصد و کمترین مشارکت مربوط به حوزه انتخابیه شیراز و زرقان با ۲۵.۲۴ درصد بوده است. در انتخابات مجلس یازدهم، گزارش تخلفات انتخاباتی زیاد بوده که به گفته مسئولین امر بررسی، اما چیزی به اثبات نرسیده است. این امر که تخلفات زیاد بوده و چیزی به اثبات نرسیده می تواند سلامت برگزاری انتخابات دوازدهم را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا چنانچه صرفا به برخی از سیاست های کلی انتخابات مراجعه شود، تخلفات اظهرمن الشمس است. نتیجه اینگونه اقدامات بی توجهی به مراحل قبل، حین و بعد از انتخابات و عدم تمایل عمومی به حضور در انتخابات را در پی خواهد داشت. مجلس یازدهم با اولین اقدامش قانون راهبردی برجام را تصویب و مشکلات کشور را به خواسته های دشمنان انقلاب گره نزد و جامعه را در برابر سیاست های کلی نظام دو قطبی نکردند. از طرفی نیز نمایندگانی در مجلس حضور دارند که در دو قطبی کردن جامعه در موضوعات اجتماعی مانند فتنه 1401، طرح موضوعاتی مانند رفراندوم (خواسته اصلاح طلبان غربگرا) اقداماتی را انجام و هزینه هایی را بر کشور تحمیل کردند، لذا پرواضح است که مجلس یازدهم با سه آسیب جدی؛ «1- مشارکت پایین 2- نداشتن برنامه قابل قبول از سوی منتخبین 3- تشکیل گروه های وابسته یا غیر وابسته ی یک شبه، بدون مسئولیت ‌پذیری سیاسی» فعالیت هایی را انجام که منجر به آن گردید تا عناصر ناکارآمدی وارد مجلس شوند.

بررسی و ارزیابی وضعیت موجود

علی رغم تایید مقام معظم رهبری در خصوص اینکه مجلس یازدهم هنوز هم انقلابی است، پرواضح اینکه که مجلس تاکنون در برابر خواسته های دشمنان انقلاب اسلامی مقتدرانه ایستاده و از ارزش های ملی دفاع کرده و میکند، لکن در نزد افکار عمومی این مجلس مجلسی ناآشنا به امور و حداقلی است، لذا در سال 1402 برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و «تامین سلامت، رقابت سالم، مشارکت حداکثری و امنیت در انتخابات،» شناخت وضعیت موجود و عمل به سیاست های کلی انتخابات می تواند موجب تحقق نظام مردم سالاری شده و عدم شناخت و بی توجهی نیز میتواند موجبات تضعیف استحکام درونی نظام را در پی داشته باشد.

 الف: نقاط قوت

  1. سیاست های کلی انتخابات ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری.
  2. هماهنگي مسئولین سیاسی – قضایی – امنیتی و انتظامی.
  3. همراهی سرمایه های اجتماعی 
  4. فراهم بودن بستر روشنگری و مطالبه گری
  5. وجود ظرفیت های تعاملی و قابلیت طرح ریزی عملیات دو یا چند جانبه در حوزه افزایش مشارکت
  6. ظرفیت های علمی و پژوهشی گروه ها و سازمان ها
  7. وجود مردم شریف و ارزشی و دلسوز  
  8. وجود اکثریت مسئولین دلسوز نظام در استان
  9. گروه های مردمی و سازمان های مردم نهاد فعال استان
  10. سازمان ها، احزاب و گروه های سیاسی فعال 
  11. بهره مندی از تجارب سیاسی

ب: نقاط ضعف

  1. بی تفاوتی بعضی از کارگزاران در اجرای قوانین و فراهم کردن موجبات نارضایتی مردم.
  2. کم توجهی به سیاست های کلی نظام و تحقق آنها توسط مسئولین و نمایندگان مجلس.
  3. ضعف در توجه به ارتقاء شایسته‌گزینی داوطلبان در تراز جمهوری اسلامی ایران.
  4. ضعف در شفاف‌سازی منابع و هزینه‌های انتخاباتی نامزدها و تشکل های سیاسی.
  5. غافل بودن و بی توجهی نسبت به مطالبه گری از نمایندگان مجلس یازدهم.
  6. وابستگی بعضی از مسئولین در بکارگیری افراد مورد نظر نمایندگان در مناصب سیاسی و اداری.
  7. عدم ارائه کارنامه فعالیت نمایندگان فعلی مجلس توسط آنان.
  8. ضعف در تعیین قواعد و ضوابط رقابت سیاسی سالم.
  9. کاهش اعتماد سرمایه های اجتماعی به سبب شرایط اقتصادی

 پ: فرصت ها

  1. توجه و حمایت مردم و مسئولان ارزشی و انقلابی در استان.
  2. اقبال مراكز علمي، فرهنگی و تحقيقاتي استان.
  3. بهره مندی از ظرفیت­های علمی و فعالین فرهنگی - اجتماعی و سیاسی.
  4. مشارکت و همکاری بعضی از سازمان های مردم نهاد در حوزه روشنگری.

ت: چالش ها (تهدیدات)

  1. نارضایتی مردم نسبت به اوضاع اقتصادی.
  2. تایید صلاحیت افراد فاقد صلاحیت که بی تفاوتی افرادِ دلسوز به نظام را برای مشارکت بدنبال دارد.
  3. خرید و فروش آرا توسط نامزدها و واسطه های آنان قبل و حین رای گیری.
  4. شایعه پراکنی مخالفین و معاندین داخلی برای کاهش مشارکت در شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی.
  5. فریب افکار عمومی توسط بعضی از نامزدها و احتمالا نمایندگان فعلی.
  6. دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی.

ارزيابي موقعيت، شناخت راهبردي و تجزيه و تحليل و شناخت راهبردی

با ماتریس ارزیابی موقعیت، در موقعیت سیاسی ضعیف و بی‌تحرک محصور شده می باشیم. در این موقعیت با سهم اندک و رشد فعالیت کم سیاسی برای تحقق اهداف و بهبودی شرایط  میباشیم که می بایست توسعه رقابت و تمرکز بر افزایش مشارکت را در دستور کار قرار داد. در شرایط مذکور نیز به سبب نقاط قوت موجود، استان تحت تهدیدات مهم نمی باشد.

موضوعات اساسی انتخابات دوازدهم

در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر «تلاش برای برگزاری انتخاباتی سالم،با مشارکت بالا و رقابتی سالم در بین داوطلبین و هم چنین تامین امنیت انتخابات» با تکیه بر قابلیتها، شایستگی ها و مزیت های راهبردی استان فارس از قبیل بهره مندی از رهنمودهای مقام معظم رهبری، پویایی و چابکی سازمانها و گروه های انقلابی و مردمی و فرصت هایی همچون امکان بهره مندی از ظرفیت های علمی، سیاسی و سرمایه های اجتماعی در جهت مواجهه با چالش هایی مانند نامتناسب بودن زیر ساختهای اقتصادی ، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و فنآورانه و اشراف نسبت به رخدادها و رویدادها و روندهای ملی و فراملی مؤثر بر انتخابات در حوزه های سیاسی–اجتماعی–فرهنگی-امنیتی–انتظامی و گفتمان سازی تفکرات سیاسی، مدیریت راهبردی و تحلیل و نظریه پردازی در حوزه سیاسی، تعامل و همکاری گروههای سیاسی و فرهنگی به لحاظ موقعیت و اقدام راهبردی در وضعیتی قرار گرفته ایم که نیازمند اتخاذ راهبردهای «ارشادی و مولوی» برای برون رفت از شرایط موجود و دستیابی به موقعیتی شایسته در سپهر سیاسی استان میباشیم.لذا با توجه به تحلیل و شناخت راهبردی، موضوعات زیر برای اقدام پیشنهاد میگیرد.

  1. توسعه و تقویت سلامت در برگزاری انتخابات توسط دفتر نظارت و هیئت اجرایی
  2. توسعه و تقویت رقابت سالم در بین داوطلبین انتخابات توسط احزاب و گروههای سیاسی
  3. توسعه، گسترش و تقویت مشارکت حداکثری توسط اجزای حاکمیت، احزاب سیاسی، گروههای مردمی و سازمانهای مردم نهاد.
  4. تقویت و توسعه امنیت سیاسی–امنیتی و انتظامی انتخابات.

الف: راهبردهای کلان توسعه و تقویت سلامت در برگزاری انتخابات (سلامت انتخابات)

سلامت برگزاری انتخابات بر عهده کارگزاران است و بستگی به انجام وظیفه ی آنان و مصمم بودنشان به اجرای قوانین ومقررات دارد و در فرآیند اجرا نباید شائبه هایی وجود داشته باشد. لذا چنانچه کارگزاران به اصول حاکم و سیاست های کلی انتخابات و مؤلفه های اثر گذار بر انتخابات توجه داشته باشند بدیهی است که سلامت انتخابات تامین خواهد شد. از جمله؛ چنانچه دفتر نظارت شورای نگهبان نسبت به تعیین صلاحیت افراد توجه لازم را داشته باشد و افراد را بر اساس معیارهای قانونی تایید و یا رد صلاحیت کند و در صورت لزوم دلایل رد صلاحیت آنان را به مشارالیها ابلاغ کند رقابت ها نیز به صورت مطلوب انجام و سلامت برگزاری انتخابات تضمین خواهد شد.

 راهبردها

  1. ارتقاء شایسته‌گزینی در انتخاب داوطلبانِ در تراز جمهوری اسلامی ایران
  2. نظارت بر فرایندها، ابعاد و مراحل انتخابات
  3. بهره‌گیری از فناوری‌های اطلاعات برای شفافیت، سرعت و سلامت در اخذ، شمارش و اعلام نتایج آراء.
  4. مسئول سازی دستگاه ها.
  5. شفاف‌سازی منابع و هزینه‌های انتخاباتی

ب:  راهبردهای کلان توسعه ی مشارکت برای حضور حداکثری در انتخابات (مشارکت حداکثری)

 در این دوره از انتخابات به دلیل مسائل اقتصادی و معیشتی دهک های پایین جامعه، مشارکت آنان در انتخابات دچار تشکیک میباشد، لکن دهک های بالا و احزاب و گروههای سیاسی حضور خود را به هر شکل ممکن خواهند داشت، زیرا سرنوشت خود را در این انتخابات رقم خواهند زد. اپوزسیون تجدیدنظرخواه، در صورت تحریم انتخابات و کاهش مشارکت مردم، رفراندوم بر علیه نظام را انجام میدهند .

  1. تقویتِ همکاری، مشارکت و همگرایی؛ نهادها وسازمانها، ظرفیت­های فرهنگی و سیاسی، گروه ها، احزاب و سازمانهای مردم نهاد.
  2. مسئول سازی ، آموزش همگانی ، آگاهی بخشی، حساس سازي و حمايت يابي برای مشارکت حداکثری.
  3. توسعه خدمات مشارکت پذیری در خانواده ها، محيط هاي آموزشي، محيط كار و جامعه.
  4. افزایش مشارکت و حضور آگاهانه و با نشاط مردم و کمک به انتخاب اصلح.
  5. روشنگری، امید آفرینی، جلب اعتماد عمومی و مطالبه گری از اجزای حاکمیت.

پ:  تقویت و توسعه رقابت در بین داوطلبین انتخابات (رقابت سالم)

کشور با داشتن افراد حقوق دان، فهیم و با تجربه در تمام رشته ها، مجریان صادق و پرتلاش، سیاست گذاران فراجناحی و فرا قومی، مدیران توانمند، متخصصین علوم اجتماعی - پزشکی – علمی – کشاورزی - زیست محیطی - دفاعی – امنیتی و انتظامی ‏میتوانند مسائل بغرنج جامعه از قبیل گرانی، تورم، اشتغال، بحران هویت جوانان، فساد، نارضایتی مردم از حاکمیت، بیکاری، فقر، ‏شکاف طبقاتی، اعتیاد، طلاق، بی خانمان ها، ناعدالتی های اجتماعی، توزیع خدمات نا متوازن، ناپایدار بودن درآمدها را مرتفع ‏نمایند.

امروز مشکلات کشور را میتوان با انتخاب درست افراد، تنقیح و اصلاح قوانین مَیسر ساخت. لذا عواملی كه بطور بالقوه بر ميزان عملکرد مسئولین برگزار کننده انتخابات میتواند مؤثر باشد:

اجرای قوانین شفاف انتخاباتی و تایید صلاحیت داوطلبانی است که دارای ویژگی های در حد نمایندگی مجلس باشند. 

راهبردها:

  1. قانونمند نمودن فعالیت های انتخاباتی احزاب، تشکل های سیاسی و..
  2. تبیین و مطالبه عملکرد نمایندگان در راستای وظایف قانونی در دوره یازدهم
  3. مطالبه ارائه طرح و برنامه برای دوره 4 ساله آینده
  4. شفاف‌سازی منابع و هزینه‌های انتخاباتی نامزدها و تشکل های سیاسی فعال در انتخابات
  5. معرفی شاخصه های شایسته‌گزینی در انتخاب داوطلبان.

ت: توسعه و تقویت امنیت سیاسی – امنیتی  و انتظامی انتخابات (امنیت انتخابات) 

از آنجایی که امنیت انتخابات امری حاکمیتی می باشد و فرآجا همیشه با آمادگی و آموزش های لازم، وظایف محوله را بخوبی انجام داده است، میتواند با بهره گیری از ظرفیت رسانه ها و خاصه صدا و سیما، واحدهای فرهنگی سازمانها و نهادها و اعمال مدیریت (وحدت فرماندهی) در این انتخابات نیز مانند گذشته سربلند بیرون آید، در این رابطه نیز می طلبد سایر اجزای حاکمیت در اقناع و تنویر افکارِعمومی جامعه پیرامون مشکلات موجود در استان همت مضاعف داشته و وظایف خود را با همت بیشنر و بخوبی انجام دهند.

راهبردها

  1. اشراف اطلاعاتی برای پیش بینی، پیشگیری، پیش دستی و مقابله با تخلفات و جرایم انتخاباتی.
  2. تقویت نظارت بر عملکرد کارگزاران مبنی بر اجرای وظایف و عدم دخالت در حمایت و تبلیغ برای نامزدها.
  3. مقابله با تحریفات، شایعات و دسیسه های دشمنان انقلاب اسلامی
  4. رصد، پایش، پویش و تجزیه تحلیل مؤلفه های اثرگذار بر سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت در انتخابات
  5. شناسایی استفاده کنندگان از حمایت و امکانات بیگانگان و برخورد به‌ موقع.
  6. ایمن سازی زیرساخت­های حیاتی در برابر حملات سایبری.

 

برچسب ها