شنبه 29 اردیبهشت 1403
23 : 19
18 / 5 / 2024
سیاسی  >  نقدی بر سخنان آقای روحانی در نشست با کارکنان وزارت امور خارجه
پنج شنبه 17 مرداد 1398 47 : 20 تعداد بازدید ها : 2526 کد خبر : 8816
به اشتراک گذاری
سردار سجادیان
0

نقدی بر سخنان آقای روحانی در نشست با کارکنان وزارت امور خارجه

اگر من شاید به تلفن اوباما ( درمهر سال 92 ) جواب نداده بودم کار( برجام ) کمی به کندی و سختی صورت می‌گرفت.

آقای روحانی رئیس جمهور محترم که عمده تلاش و زحمات ایشان و کابینه اش در سیاست خارجی، برجام بود و توانست تاثیرات بسیار مهمی بر سیاست داخلی داشته باشد، در نشستی از زحمات تیم برجامی خاصه آقایان ظریف، روانچی و عراقچی قدردانی و به دستآوردهای برجام که حاصل تلاش مضاعف و آشکار 6ساله دولت ایشان، تحقق منویات اصلاح طلبانِ 8 سال قبل دولت ایشان و در برهه ای هم مسئولیت شخص ایشان قبل از دولت آقای احمدی نژاد بود پرداختند. نمی دانم به سخنان ایشان گوش دادید یا خیر؟ ایشان صحبت هایی داشتند که برای هویت بخشی فعالیت ها در سیاست خارجی بسیار مبرهن و بعضا نیز مبهم و یا همراه با تنقاضاتی بود. ضمن اینکه به ایشان رای نداده ام و ایشان منتخب 27 درصد از مردم کشورم در انتخابات سال هستند 1392وظیفه خود دانسته و میدانم که احترام به ایشان را به عنوان رئیس جمهور کشورم سرلوحه دیدگاه خود قرار دهم و نقدی بر سخنان ایشان داشته در هر پاراگراف باشم. ایشان در سخنانشان فرمودند که:

  1. اگر من شاید به تلفن اوباما ( درمهر سال 92 ) جواب نداده بودم کار( برجام ) کمی به کندی و سختی صورت می‌گرفت.

آقای روحانی صحبت شما با آقای اوباما چه بود که باعث شد برجام در کوتاه ترین فرصت امضا شود. اگر گفتگویتان محرمانه نبوده متن آن و یا مکالمات آن را برای 73 درصد دیگر مردم پخش کنید تا به ماهیت قضیه به خوبی پی ببرند که شما به دنبال منافع ملی بودید و ....!!!؟ زیرا نقل است که آقای اوباما ادعا دارد که شما برقرار کننده تماس بودید و ......

  1. زمانی دولتی ادعا می‌کند، مشکلی قابل حل نیست این مشکلی که بیان می‌کردند اصلا قابل حل نیست و به هیچ عنوان میز مذاکره‌ای که بود نه اینکه میز مذاکره را ما درست کرده باشیم ۸ سال مذاکره می‌کردند، اما حاصلی نداشت.

جنابعالی که توانستید وارد مذاکره شوید، حاصل مذاکره بجز اینکه 6 سال همه امورات کشور حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زدید و بجز اینکه یک خانواده متوسط جامعه با مشقت فراوان میتواند امرار معاش کند و یک خانواده متمول و یا ذی نفوذ توانست 125هزار خودرو خارجی وارد کند! و یا اینکه هزارها میلیارد تومان  ارز در اختیار افرادی قرار گیرد که الان هم نمیدانید کجاست؟ حاصل دیگری هم این برجام برای مردم 73 درصدی و یا اکثر 27 دصدی خودتان که آن را بتوانند لمس کنند و در زندگی اشان تاثیری داشته باشد حاصل شده است؟

  1. من نمی‌خواهم به علت عدم حصول نتیجه در مذاکرات ۸ ساله دنبال مقصر بگردم، الان موقع قضاوت و این صحبت‌ها نیست، هدف مهم ما این بود که می‌خواستیم به دنیا بگوییم اینکه آمریکایی‌ها و برخی از کشور‌های غربی سال‌ها ادعا می‌کنند که ایران اهل منطق نیست، و برخورد با ایران فقط با زور و جنگ امکان پذیر است، و ایران اهل استدلال و منطق نیست خواستیم به دنیا بگوییم که آن‌ها دروغ می‌گویند.

آیا مردم واقعا نیازمند این بودند که شما ثابت کنید آمریکا دروغگوست؟!!!! اگر اینگونه است شما که به مردم خودتان صدها وعده دادید و عمل نکردید چه نامی را برایتان باید نام نهاد؟ آقای روحانی شما واقعا مردم را چه فرض کرده اید؟

  1. تحریم‌های آمریکا ملیت ما را مستحکم کرده است.

اگر شما می دانستید که تحریم ها ملیت ما را مستحکم تر میکند چرا بدنبال لغو تحریم ها رفتید که استحکام ملت را متزلزل و اتفاقی مانند دی 96 را رقم بزنید؟ و اگر دی 96 دامی بود برای آمریکایی ها چرا آن را تقبیح کردید؟ چندگانگی تا کیِ؟؟!!

  1. راهی را که ما انتخاب کردیم درست است و در طول ۱۵ سال گذشته به حول و قوه الهی بعد از یک فشار شدید بر مردم با کمک مردم و حضور و تلاش همه امروز تا حدودی فشار‌ها از روی دوش مردم کاسته شده است.

کدام فشار را از دوش مردم برداشته اید؟ یکی را نام ببرید! گوشت کیلوی 26 هزارتومان را به 120 تومان رسانده اید. ولی فکر کنم درست هم بگویید فشارهایی همچون تجمل گرایی و وارد کردن خودروهای چند میلیاردی را برای 4درصدی ها که 82درصد رای شان برای شما بود درست میگویید چون شما مردم را آنان میدانید. غافل از اینکه شما در برجام نماینده 27 درصد مردم که واجد شرایط رای دادن بودند به شما رای دادند و نظر 73 درصد مردم را نادیده گرفتید و به آنها تهمت ها زدید به حدی که آب وصابون هم برای شستن روی رقیب هایتان کم آوردید.

  1. در بخش اشتغال علی رغم فشار‌های آمریکا در بهار امسال شرایط مثبتی را داشتیم به طوری که بیش از ۳۰۰ هزار اشتغال امسال نسبت به سال گذشته افزوده شده است.

چگونه در ظرف مدت 4 ماه 300هزار شغل افزوده شده است؟! اگر این حرف راست است اعلام کنید استانداران و یا فرمانداران و بهتر از همه بخشداران اعلام کنند چه کسانی را و در کجا مشغول به کار کرده اند. آیا بهتر نیست از آقای جهانگیری سئوال کنید که وقتی خطاب به آقای قالیباف میگفت شاید بلد نباشید که 1 میلیون شغل یعنی چه؟ یا قالیباف درست میگفت و شما یک فردی را معاون اول گذاشتید که تخریب و ترور شخصیت میکند و یا صادق است و  شما هم رئیس راستگویان!!

  1. تمام تحریم‌های شما (آمریکا ) غلط و به ضرر شما بود اگر سپاه را تحریم کردید به خاطر تضعیف سپاه اشتباه کردید سپاه قوی‌تر شد، اگر سپاه را برای تفرقه داخل تحریم کردید اشتباه کردید اتحاد ما در داخل بیشتر شد.

اگر تحریم ها به ضرر آنها ( آمریکا ) میباشد چرا اصرار بر مذاکره و لغو تحریم ها داشتید. یعنی میخواستید سپاه را تضعیف و شکاف را در بین مردم بیشتر کنید؟ آیا واقعا متوجه میشوید چه میگویید؟

  1. اگر وزیر خارجه ما را تحریم کردید برای تضعیف وزیر خارجه، وی امروز از هر زمان دیگر قوی‌تر و محبوب‌تر در میان همه مردم ایران، مردم منطقه در میان همه سیاسیون شده است جزء یک مشت جنگ طلب که از آن‌ها بگذریم. اگر وزیر خارجه ما را برای ایجاد اختلاف تحریم کردید باز هم اشتباه کردید، امروز همه ملت ما پشت وزیر امور خارجه است.

آقای ظریف بگوید آمریکایی ها از او چه میخواستند که در سفر به نیویورک به وی گفته شده بود ظرف دو هفته تحریم می‌شوید مگر این‌که آن پیشنهاد ( ؟؟؟!!) را بپذیرید. شما که با مردم صادق هستید توضیح بدهید چه گفتند؟ مانند صحبت های آقای اوباما که هنوز نگفتید از او چه خواستید و او در تماس تلفنی به شما چه گفت!!

  1. همانطور که پیش‌تر اعلام کردم صلح با ایران، مادر همه صلح ها، و جنگ با ایران، مادر همه جنگ هاست.آنان گفتند حاضرند بی قید و شرط با ما مذاکره کنند.

آقای پمپئو 12 شرط برای مذاکره از قبیل:1- ایران باید همه جنبه‌های نظامی فعالیت‌های هسته‌ای قبلی‌اش را به آژانس اتمی اعلام کند. 2- توقف غنی سازی وآب سنگین ایران 3- دسترسی بدون قید و شرط آژانس  به تمام اهداف مورد نظرشان 4- ایران باید توسعه برنامه موشکی بالستیک و پرتاب موشک‌ هایی که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای دارند را متوقف کند. 5- ایران تمامی شهروندان آمریکایی را از زندان آزاد کند. 6- ایران باید حمایت از "گروههای تروریستی مثل حزب الله و حماس را متوقف کند".7- ایران به حاکمیت عراق احترام گذاشته و اجازه دهد که نیروهای بسیجی مردمی عراق، خلع سلاح شوند. 8- ایران با ختم حمایت از حوثی ها، از یک راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران یمن حمایت کند. 9- خروج ایران از سوریه.  10- دست برداشتن از حمایت از طالبان و القاعده در افغانستان. 11- توقف حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران ایران ازتروریسم. 12- ایران باید به تهدید همسایگانش که بیشترشان هم‌پیمان آمریکا هستند پایان دهد. ضمن اینکه گشور ما هیچ وقت با القاعده و طالبان نبوده و تهدیدی هم برای کشور های منطقه نبوده است چرا در لفافه صحبت میکنیم. شما که نوع عملکرد ناصحیح تان بدترین شرایط را در منطقه اعم از جنگ اقتصادی و فراهم شدن مقدمات نظامی ایجاد کرده اید.

  1. شما ( آمریکا ) چند روز بعد، مقام معظم رهبری را تحریم کردید. با این وضع چطور مذاکره کنیم؟ البته این حالت فرض است والا ما که نمی‌خواهیم با شما مذاکره کنیم، زیرا شما الان شایستگی ندارید. با این حال به فرض که روزی بخواهیم مذاکره کنیم چه کسی باید تصمیم نهایی را در کشور ما بگیرد شما که قانون اساسی ما را بلدید و می‌دانید که بدون نظر مقام معظم رهبری و توافق ایشان نمی‌شود امر مهمی را پیش برد.

این را به خودمان بگوییم بهتر است تا آمریکایی ها چون آنها هم قانون ما را میدانند و هم اهداف شما سیاستمداران فعلی را.

اگر در کشور به توصیه های رهبری گوش میدادیم که الان وضع کشورمان اینگونه نبود. انشاالله که پشت پرده صحبت های شما این نیست که نافرجامی برجام را به گردن رهبری بیندازید؟!!!

  1. حالا از این خطای بزرگتان که بگذریم باز گفتید حاضرید مذاکره کنید، اما در ادامه وزیر خارجه ما را تحریم می‌کنید پس چطور مذاکره کنیم؟ مثلا می‌خواهیم مذاکره کنیم چه کسی می‌خواهد مذاکره کند؟ مسئول مذاکره، وزیر امور خارجه است او باید با شما حرف بزند و در مذاکره با او باید مسئله را حل کنید.

نشان میدهید خیلی مشتاق مذاکره هستید. اگر قرار نیست مذاکره کنید بگذارید هر حرفی میخواهند بزنند. شاید صحبت های شما هم چراغ سبزی باشد برای عبور............

  1. اصلا معلوم است که در آمریکا سیاستی در کار نیست یا اینکه متلون المزاج هستید، زیرا هر روز یک تصمیم می‌گیرند و یک راه انتخاب می‌کنند.

اینها که سیاست ندارند باید بیایند و از سیاستمداران فعلی ما یاد بگیرند. همانطور که آقای ظریف قرار بود دور زدن تحریم را به سایر کشورها یاد بدهد آموزش سیاستمداری  آمریکایی ها را هم به او بسپارید.

  1. البته بار‌ها گفته ایم واکنون نیز تاکید می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره و گفتگو است و اگر آمریکا واقعا می‌خواهد مذاکره کند قبل از هر کاری باید کل تحریم‌ها را بردارد حالا می‌خواهد در برجام بیاید و یا نیاید خودش می‌داند کاری به این نداریم، اما کل تحریم‌ها باید برداشته شود.

وقتی مقام معظم رهبری فرمودند مذاکر نمیکنیم و ... چگونه میخوواهید مذاکره میکنید؟!!! مگر به غیر از شما کشور دیگری هم در برجام مانده است؟ درمتن برجام هم کاملا مشهود است که شما باید بمانید واگر دیگران خواستند بروند برابر مواد 36 و 37 اقدام کنند.

  1. یکی از افتخارات ما منزوی کردن امریکا در مجامع بین‎المللی بود. نشان دادن وفای به عهد ما، امتیازی تاریخی و غیرقابل بازگشت در برجام بود، دنیا فهمید اگر ایران پیمانی را ببندد، پای پیمانش می‌ماند و این یک پیروزی جاودانه است.

وفای به عهدی که قرار باشد در باتلاق بمانی و هیچ راه پس و یا پیش رویی نداشته باشید بن بست است نه پیروزی. برجام برای این نبود که ما بخواهیم وفای به عهد را به رخ بکشیم. قرار بود که بقول شما مردم ما در جهان عزت مند باشند نه اینکه وزیر خارجه کشورمان را تحریم کنند!  قرار بود کاری‌کنید که علاوه بر چرخ سانتریفیوژها چرخ معیشت مردم هم بچرخد اما حالا هر دو چرخ در گل نشسته اند!

قرار بود همه تحریم‌ها را لغو ‌کنید ولی نه اینکه تحریم ها لغو نشد که تحریم های دیگری هم اضافه شد. قرار بود که احترام پاسپورت ایرانی را حفظ می‌کنید اما امروز وزیر خارجه کشورمان را در نیویورک که مقر سازمان ملل و محل ماموریت ایشان است در یک حلقه ۸۰۰ متر مربعی محبوس و ایشان حق حرکت کردن خارج از آن محدوده را ندارد. به نماینده‌ای که برای سفارت در سازمان ملل معرفی کردید ویزا نمی‌دهد! قرار بود کاری کنید که مردم به 45هزارتومان یارانه نیاز نداشته باشند اما حالا بدلیل مشکلات اقتصادی در صف سبد کالا باید درگیر و با ارائه کارت ملی در صف گوشت یخ زده خارجی قرار گیرند.

  1. ما پیمانی را امضا کردیم که یک طرف توافق از آن خارج شد و بقیه هم به تعهدشان عمل نکردند، در این زمینه نیز صبر یک ساله ما در برابر بدعهدی‎ها، در تاریخ ثبت شد.

درکدام از بند برجام قرار شده صبر جز خوش عهدی و ثبت در تاریخ باشد. این صحبتهای عوام فریبانه شما حداق توهین به 73 درصد مردمی است که به شما رای ندادند و شاید تعداد پرشماری از رای دهندگان نادم الرایِ به شما.

  1. من نمی‌دانم چرا برخی‎ها موفقیت‌ها را کوچک و ناکامی‎ها را بزرگ می‎بینند؛ موفقیتی که ما در دادگاه لاهه بدست آوردیم بالاتر از موفقیت مرحوم مصدق بود.

موفقیت در دادگاه لاهه چه بوده؟

  1. موفقیت ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ نیز در تاریخ جهان بی سابقه بوده است.

البته که بی سابقه است زیرا توفقنامه ای است که اگر همه از آن خارج شوند شما بدون اذن شورای امنیت حق هیچ اقدامی را ندارید.

  1. توافق هسته‌ای شکست نخورده است.آن‌هایی که در دنیا دشمن ما بودند از همان ابتدا می‌گفتند این توافق بد است، چون به نفع ایران است. ترامپ هم همین را می‌گفت، چون معتقد بود این توافق یک طرفه و به نفع ایران است.

اگر توافق به نفع ایران بود چرا با خروج یک عضو زمین گیر شده اید؟

  1. همه بدانند برخی از موفقیت‌های برجام یعنی پیروزی‌های حقوقی، سیاسی و اخلاقی دائمی است.

پیروزی های حقوقی و سیاسی و اخلاقی که شما از آنها نام میبرید برای مردم نان و آب نمیشود آقای روحانی.

  1. موفقیت‌های اقتصادی توافق هسته‌ای آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران که میلیارد‌ها دلار بود که از آن بهره برداری و استفاده کردیم.

چه مبلغی در راستای توافق برجام آزاد شده است. اگر آزاد شده چرا اقلام مصرفی حداقل 300 درصد افزایش پیدا کرده است؟

  1. دستاورد برجام، لغو قطعنامه‎های ضدایرانی شورای امنیت بود. زمانی که مذاکره آغاز شد عده‎ای می‌گفتند از طریق مذاکره نمی‌شود شورای امنیت را تسلیم حق کرد؛ شاید بی‎ربط هم نمی‎گفتند، چون تجربه هشت ساله انجام نشده بود، حتی من وقتی در جلسه‎ای گفتم همه هفت قطعنامه شورای امنیت را باید لغو کنیم، معتقد بودند این امکان‎پذیر نیست. ما در جلسات خود با ظریف، روانچی و عراقچی می‎گفتیم این قطعنامه‌ها باید لغو شود؛ خود ما هم بحث می‎کردیم که آیا لغو این قطعنامه‎ها امکان‎پذیر است یا خیر؟ آیا در تاریخ سازمان ملل سابقه داشته است یا نه؟ این که من می‌گویم برجام از بین رفتنی نیست، اشاره به لغو همین هفت قطعنامه شورای امنیت دارد.

همان تحریم ها حتی شدیدتر اعمال شده و هیچ حرکت مثبتی صورت نگرفته. فقط وقت مردم و سیاستمداران کشورمان را گرفتید .خلاصه هفت قطعنامه شورای امنیت به شرح زیر است، حال اگر یکی از این تحریم ها برداشته شده است بفرمایید تا مردم  ( 73 درصدی که به شما رای ندادند ) مطلع شوند.

  • بیانیه شورای امنیت (1696)

در تاریخ ۳۱ ژوئیه ۲۰۰۶ از ایران خواسته شده غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و در غیر این صورت با تحریم های احتمالی دیپلماتیک یا اقتصادی مواجه خواهد شد. این قطعنامه تحت بند 40 فصل هفت منشور سازمان ملل تصویب شده که حاوی معیارهای تنبیهی یا تحریمی نیست.

  • قطعنامه (1737)

در 23 دسامبر 2006 وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به پایان غنی سازی اورانیوم .

  • قطعنامه تحریمی (1747)

در 24 مارس 2007 از تمامی کشورهای جهان خواسته شده تا فعالیت خود با شرکت های ایرانی را که در زمینه انرژی هسته ای فعالیت دارند، محدود کنند. ممنوعیت صادرات و واردات سلاح های سنگین به ایران نیز از دیگر موارد صادره در این قطعنامه بود.همچنین شورای امنیت به جمهوری اسلامی ایران 60 روز مهلت داد تا با تبعیت از این قطعنامه و درخواست های قطعنامه 1737 که پیش از آن تصویب شده بود، به فعالیت های «حساس اتمی» خود، از جمله غنی سازی اورانیوم پایان دهد.

  • قطعنامه تحریمی (1803)

در سوم مارس 2008 همچون قطعنامه های قبلی بر اساس فصل هفتم منشور ملل متحد، ناظر به اقدام های لازم در ارتباط با تهدید صلح و امنیت جهانی تصویب شد.

  • قطعنامه تحریمی (1835)

ضمن اشاره به گزارش محمد البرادعی که از عدم تعلیق غنی سازی اورانیوم ایران سخن گفته بود، از ایران خواست تا به صورت کامل و بدون هیچ تاخیری به قطعنامه های پیشین این شورا و نیز درخواست های شورای حکام آژانس در تعلیق برنامه هسته ای خود عمل کند. شورای امنیت ضمن تاکید مجدد بر قطعنامه های قبلی همگی آنها تحت فصل هفتم منشور ملل متحد صادر شده و در آنها از ایران در خواست شده که فعالیت های غنی سازی اورانیوم و پروژه آب سنگین را تعلیق کند.

  • قطعنامه تحریمی (1887)

در تاریخ 24 سپتامبر 2009  از ایران خواسته شده بود به قطعنامه های قبلی عمل کند.

  • قطعنامه تحریمی (1929)

در 9 ژوئن 2010  (19 خرداد) تحریم ها علیه ایران فراگیرتر و شدیدتر از قبیل: ایران از سرمایه گذاری در خارج از کشور در فعالیت های حساس هسته ای مانند غنی سازی اورانیوم و فعالیت هایی که بتواند دانش فنی هسته ای را به دست آورد و همچنین سرمایه گذاری مرتبط با موشک بالستیک که توانمندی ساخت سلاح هسته ای را داشته باشد، منع شده است.این بند از ممنوعیت، سرمایه گذاری استخراج اورانیوم را هم شامل می شود.

دولت ها از فروش یا انتقال هشت سلاح سنگین شامل تانک، خودروهای زرهی جنگی، توپخانه، هواپیمای جنگنده، بالگردهای تهاجمی، ناو، موشک یا سیستم موشکی به ایران منع شده اند. برهمین اساس دولت ها اجازه ندارند کمک فنی یا نظامی این گونه تسلیحات را در اختیار ایران قرار دهند.ایران از انجام هرگونه فعالیت مرتبط با موشک بالستیک که توانایی حمل سلاح هسته ای را داشته باشد، منع شده و کشورها موظف هستند تمام تدابیر لازم را برای جلوگیری از انتقال فناوری یا کمک فنی مرتبط انجام دهند.انتقال قطعات حساس مرتبط با تکثیر هسته ای و موشکی به ایران یا از ایران منع شده است.سپاه پاسداران و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی هدف تحریم های تازه قرار گرفتند. در نهایت این قطعنامه از اعضا می خواست اجازه ندهند شعب تازه بانک های ایرانی در کشورشان دایر شود یا بانک ها و موسسات مالی فعال در خاکشان با ایران معامله کنند. در این قطعنامه در عین حال گفته شده که اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به گفت وگو برای رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز در برابر برنامه هسته ای ایران ادامه می دهند. شورای امنیت در این قطعنامه تاکید کرده که تحریم ها افراد حقیقی و حقوقی و شرکت هایی را هدف قرار می دهد که مسئول برنامه هسته ای ایران هستند.

  1. ما در مذاکرات می‎خواستیم به دنیا ثابت کنیم ایران دنبال بمب هسته‌ای نیست. این که می‌گفتند ایران دنبال بمب اتم است را از بین بردیم؛ این که نمی‌توانیم با قدرت‌های جهانی به نتیجه برسیم را از بین بردیم؛ پی. ام. دی را که مانند طوقی به پای ما بسته شده بود، از بین بردیم؛ این‌ها پیروزی دائمی برجام است و هیچ وقت در تاریخ از بین نمی‎رود، حتی اگر همه ۱+۴ از برجام خارج شوند.

بجز آمریکا همان موقع هم کسی چنین ادعایی را نداشت و بیانیه های سازمان ملل هم این اقدام را تایید نکرده بود صرفا با ذکرعناوینی از بندهای ذیل فصل هفت توجهاتی را داده بود که آنهم مقام معظم رهبری صراحتا" فرمودند ایران بدنبال سلاح اتمی نیست و نخواهد بود.

  1. یکی از دلایلی که بنده بعنوان رئیس جمهور انتخاب شدم این است که نظر خود را در سیاست خارجی به رأی مردم گذاشتم یعنی یکی از شعار‌های اصلی من تعامل سازنده با جهان بود.شاید بسیاری از آدم‌هایی که پای صندوق‌های رأی آمدند و به من رأی دادند یکی از علت‌های اصلی اش همین اصل بود اینکه ما رئیس جمهوری را انتخاب می‌کنیم که مسیرش تعامل سازنده با دنیا باشد چراکه تعامل سازنده با دنیا کاری سخت، اما تقابل خیلی آسان است. تقابل با دنیا هنرمندی نمی‌خواهد، اگر کشوری درشرایطی اراده کند در برابر کشور دیگر و یا یک جمعی مسیر تقابل را انتخاب کند، آن استثناء است، اما اساس در روابط خارجی و سیاست خارجی تعامل سازنده است.

شعار شما یک ادعا بیش نبود  و اینگونه حرفها را همه کاندیداها میزنند . شما که جهان را فقط آمریکا و 4 کشور دیگر می دانستید علی رغم اینکه هرچه خواستند به آنها دادید ولی الان همه شما را رها کردند . این کار شما مانند خراب کردن یک ساختمان است. ساختن مهم است نه خراب کردن. بفرمایید با کدام کشور ما تعامل نداشتیم که شما تعامل برقرار کردید؟ بلکه خصومت هایی را نیز برای همسایگان جنوبی ما بیشتر کردید.

 

  1. همه ما کارگزار نظام هستیم و باید مطیع نظر اکثریت قاطع مردم باشیم.

در مورد برجام شما نماینده 27 درصد مردم کشورمان بودید. 50 میلیون و 483 هزار و 192 نفر واجد شرایط رای دادن داشتیم که  18 میلیون و 613 هزار و 329 به شما رای دادند یعنی 7/27 درصد مردم.

 

  1. با اشاره به تصمیم دولت برای تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان گفتید استدلال من این بود که باید با زبان مردم حرف بزنیم به عنوان نمونه اکنون مردم در خیابان و فروشگاه نمی‌گویند فلان کالا را صد هزار ریال خریدیم و اگر کسی چنین سخن بگوید به او می‌خندند، اما در بانک واحد تومان را بیان می‌کنند و آن را به ریال می‌نویسند یعنی مکاتبه رسمی ما یک جور و حرف زدن مردم طور دیگر است. وی این تفاوت را سبب دشواری در امور مردم دانست و افزود: کمتر کشوری را سراغ دارم که زبان مردم با آن که می‌نویسند آنقدر متفاوت باشد ما باید تابع مردم باشیم سال‌های طولانی است که پول رسمی در ایران ریال است، اما هیچ کس گوش نمی‌دهد و از ریال استفاده نمی‌کند.

شکر خدا که این مشکلی را که در مخیله هیچ کسی هم نمیگنجد حل کردید این هم حتما از همان نظرسنجی های ولنجک تا پاسپورت است. آقای روحانی این حرفها در شان یک رئیس جمهور نمی باشد برای حرمت ملت ایران در نزد جهانیان حداقل مطالعه و یا مشورتی با چند نفر داشته باشید. مردم کجا خواستند که مشکل اقتصادی و معیشتی کشورشان با برداشتن صفر های ریالی مرتفع شود. چطور این مردم برای رای دادن فهیم هستند ولی برای احترام به ارزش و نام پول کشورشان سرکشند( گوش نمیدهند)؟!! این چه تعبیری است که مشکلات اقتصادی کشور را به اینگونه مطالب ربط می دهید.

  1. من در زمان خودم که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم این رسالت و وظیفه را از وزارت امور خارجه گرفتم و به دبیر خانه این شورا دادم که البته پیشنهاد دهنده اش نیز وزیر امور خارجه وقت بود؛ در آن مقطع دیدم کسی که بهتر می‌تواند این پرونده را به جایگاه اول بازگرداند خود من هستم.

قطعا شما بدنبال اجرای ماموریت محوله بودید و حالا فرصت بهتری بود که این کار را کردید و گرنه ما در سال 84 باید گوشت کیلوی 10هزارتومان را می خریدیم 120 هزار تومان.

انتهای پیام

برچسب ها
ارسال نظر
نام
آدرس ایمیل
دیدگاه :