شنبه 29 اردیبهشت 1403
6 : 31
18 / 5 / 2024
سیاسی  >  فراموش شده های دوشنبه سیاه شیراز
چهار شنبه 5 تیر 1398 07 : 15 تعداد بازدید ها : 3078 کد خبر : 8814
به اشتراک گذاری
سیل شیراز
0

فراموش شده های دوشنبه سیاه شیراز

 براي ناخداي كشتي‌اي كه نمي‌داند به كجا مي‌رود هيچ بادي مناسب نيست. 

 از وقوع سیل دروازه قرآن شیراز و کشته شدن 21 نفر از هموطنان بیش از سه ماه می گذرد و افکار عمومی همچنان منتظر اقدام مسئولین هستند.

در خصوص علل و عوامل وقوع سیل خانمانسوز شیراز در پنجم فروردین ماه 1398 کارشناسان رسمی و غیر رسمیِ نظرات متفاوتی دادند و هر حوزه مقصرانی را معرفی کردند.

ضمن احترام به نظریه های داده شده، در این یاداشت فرض را می گذاریم بر اینکه اظهار نظرها در خصوص عدم لایروبی، ساخت و ساز غیر مجاز، ضعف در کارشناسیِ تغییر مسیر سیلاب، کانالهای نامناسب ایجاد شده و....... درست باشد، لذا بر فرض تایید نظرات، با کمی دقت و تامل، علل و عوامل مذکور صرفا" میتواند شدت ورود سیلاب از آب زنگی به سمت خروجی دروازه قرآن را آشکار کند، لکن موضوع اصلی این است که بر فرض صحت موارد اعلام شده آیا پیش بینی، پیش دستی و راهکارهای پیشگیری از بروز آسیب هایی که پس از آن باران سیل آسا سبب کشته شدن 21 نفر و وارد آمدن خسارتهای مادی زیادی که حداقل به واژگونی بیش از 200 خودرو و.... گردید توسط مسئولین به عمل آمده بود؟!

با توجه به ساختار مدیریت بحران که در سازمانها و نهادهای مسئول در شهرستان و مرکز استان وجود دارد و وظایف خاص  آنها:

  1. آیا مسئولین وقت جلسه مدیریت بحران و یا جلسه حوادث غیر مترقبه را برای پیشگیری و یا مهار و یا کنترل حوادث تشکیل داده بودند؟ چنانچه تشکیل شده مصوبات مربوطه منتشر شود.
  2. آیا كانون‌هاي بحران شناسائي، شاخص‌هاي ارزيابي عملكرد در مرحلة پيش‌بيني تعیین، آمادگی لازم براي جلوگيري از وقوع بحران و مراحل اصلی پیش بینی توسط مسئولین اقدام و اجرا شده است؟ چنانچه اجرا شده اعلام کنند چه اقداماتی را انجام داده اند.
  3. آیا هواشناسایی پیش بینی بارش منجر به سیلاب در محدوده های مورد نظر را نموده و از طریق مقتضی به مبادی ذیربط اعلام کرده است؟ چنانچه اقدام شده مستندات آن منتشر شود.
  4. آیا اعلام هواشناسی و وقوع سیلاب در سایر استانهای شمالی زنگ هشداری برای مسئولین حوادث غیر مترقبه و یا مدیریت بحران در استان و شهرستان نبوده است؟! اگر بوده تمهیدات اندیشیده شده چه بوده اعلام شود.
  5. آیا برای جلو گیری از بروز آسیب های احتمالی بر اثر وقوع سیلاب به اصل پیشگیری در حوادث و یا بحران توسط مسئولین توجهی شده است؟ اگر اقدامی شده است تدابیر اعلامی منتشر شود.
  6. آیا در جلسات مدیریت بحران مصوباتی برای پیش بینی، پیش دستی، پیشگیری و مقابله با بروز خسارتها و آسیب های ناشی از سیل تعیین و به سازمانها و نهادهای مسئول ابلاغ شده است؟ در صورت برگزاری جلساتِ قبل از وقوع ، رونوشت ابلاغیه منتشر شود.
  7. چناچه مصوباتی وجود داشته، آیا مسئولین مصوبات مربوط به وظایف خود را اجرا کرده بودند؟ در صورت اقدام نتیجه اقدامات منتشر شود.

مسئولین پاسخگو باشند.

اینکه مسببین قبل از وقوع حادثه اقداماتی همچون تغییر مسیر سیلاب و .... را انجام داده و باید پاسخگوی اقدامات غیرکارشناسی خود باشند امری لازم است، اما مسئولان وقت که وظیفه پیش بینی ، پیش دستی ، پیشگیری و مقابله با حوادثی که منجر به بحران در دروازه قرآن شده را داشته و موجبات کشته شدن تعدادی از هموطنان و خسارتهای وارده به آنان و سایرین را رقم زده شایسته و بایسته میباشد که پاسخگو باشند.

لذا ضمن آمادگی برای بررسی و کارشناسی فرآیند اعمال مدیریت پیشگیری از حوادث، انتظار میرود به موضوع با رویکرد مدیریتی رسیدگی و نتیجه آن به اطلاع عموم رسانده شود. سیروس سجادن 1398.۰4.05

ارسال نظر
نام
آدرس ایمیل
دیدگاه :