شنبه 29 اردیبهشت 1403
12 : 37
18 / 5 / 2024
سیاسی  >  یاداشت سیاسی /تحلیلی بر حادثه 18 تیرماه 1378 کوی دانشگاه تهران و حوادث پس از آن
شنبه 29 دی 1397 38 : 16 تعداد بازدید ها : 3848 کد خبر : 7786
به اشتراک گذاری
سردار سجادیان
3

یاداشت سیاسی /تحلیلی بر حادثه 18 تیرماه 1378 کوی دانشگاه تهران و حوادث پس از آن

مناظره آقایان تاجزاده و زاکانی در خصوص حادثه 18 تیر

 

مقدمه:

آقایان تاجزاده و زاکانی را به لحاظ سیاسی و اجتماعی به خوبی می شناسم، متن مناظره این دو عزیز را که مربوط به حوادث کوی دانشگاه در سال ۷۸ میباشد چند بار به دقت مطالعه کردم.

چه خوب که اینگونه مناظرات در تمام سطوح کشور از پایتخت گرفته تا مرکز استانها و شهرستانها برگزار شود و افراد ضمن تبادل نظر، نظرات خود را اعلام تا ابهامات مرتفع گردد.در این مناظره ها افرادی هم فعال باشند و مطالب مناظره کنندگان را مورد نقد و پرسش قرار دهند. ضعف در اطلاعات از ابعاد و مولفه های زمینه ساز و وقوع و تداوم حوادث و مسائل پشت پرده حادثه کوی و یا اطلاع داشتن و مخفی کردن حقایق در اعلام بعضی از مولفه ها سبب میشود تا اصل مطالب گفته نشود و مسائل همچنان در هاله ای از ابهام باقی بماند.درمناظره آقایان زاکانی و تاجزاده مطالبی در خصوص حادثه کوی دانشگاه، فتنه 88 ، حمله به سفارتخانه ها، فساد و چند مسائل متفرقه دیگر مطرح شد. چه خوب بود آقای زاکانی با اطلاعات بیشتری در مناظره شرکت میکردند و آقای تاجزاده هم زوایای پنهان حقایق حادثه شوم کوی دانشگاه را با توجه به مسئولیتی که در آن زمان داشتند بطور شفاف بازگو میکردند.در اظهارات آقایان بنظر می رسد پاسخ ها چندان قانع کننده نمیباشد و ابهامات همچنان باقی است. لذا در ادامه، تحلیلی بر گفتمان آقایان تاجزاده و زاکانی و زوایای پنهان این پدیده ضد امنیتی را به استحضار خواهم رساند. پیشنهاد میکنم متن مناظره را مطالعه بفرمایند.97.10.01

1- سابقه حادثه کوی دانشگاه

در تیرماه ۱۳۷۸، کمیسیون فرهنگی مجلس پنجم، طرحی را با عنوان «اصلاحیه قانون مطبوعات» در چهار بند تصویب که عبارت بودند از:

الف) ممنوعیت فعالیت مطبوعاتی برای عوامل بیگانه، اعضای گروهک‌های تروریستی و ضدانقلاب، جاسوسان، وابستگان و سردمداران رژیم طاغوت.

ب) منع شدن مطبوعات کشور از دریافت کمک مالی از کشورهای بیگانه.

ج) ضمانت اجرایی برای مقابله با افراد دولتی یا غیردولتی که نشریات را برای چاپ مطلب یا مقاله‌ای زیر فشار قرار داده یا آن‌ها را وادار به سانسور نمایند.

د) لزوم التزام عملی مدیران مسئول و صاحبان امتیاز نشریات به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

همزمان با ارسال اصلاحیه قانون مطبوعات به هیأت رئیسه مجلس، مجمع روحانیون مبارز با صدور اطلاعیه‌ای که ۱۲ تیر ۷۸ در روزنامه‌ ایران به چاپ رسیده اعلام میکند: طرحی در دستور کار مجلس قرار گرفته که فقط تحدیدکننده مطبوعات است و سایه استبداد را بر فضای مطبوعات کشور می‌گستراند. پس از آن، مطبوعات اصلاح طلبها سعی در وادار کردن مجلس به عقب‌نشینی از تصمیم خود مبنی بر اصلاح قانون مطبوعات داشتند. روزنامه سلام در پانزدهم تیرماه 78 در تيتر خود مینویسد، سعيد اسلامي (امامی) پيشنهاد اصلاح قانون مطبوعات را داده است. این امر شدت التهابات و هیجانات سیاسی در کشور را افزایش میدهد. در پی این اقدام، وزارت اطلاعات شکایتی را علیه روزنامه سلام به قوه قضاییه تسلیم میکند.. دادگاه ویژه روحانیت روزنامه سلام را به جرم انتشار اسناد طبقه‌بندی شده واجا توقیف میکند. با اعلام حکم توقیف روزنامه سلام، اصلاح‌طلبان دچار غافلگیری و به تهدید روی می آوردند و تعطیلی روزنامه سلام را مهم‌ترین سوژه خبری خود قرار داده و از آن به عنوان «اقدامی غیرقانونی»، «مقابله با دولت» و «مخالفت با توسعه سیاسی» یاد میکنند و می نویسند «آیا محافظه‌کاران هزینه به صحنه آوردن آقای موسوی خوئینی‌ها را محاسبه کرده‌اند؟»، «باید به یاد داشته باشیم که بازی دموکراسی، اگرچه بازی نامیده می‌شود، ولی اگر قواعد آن را پذیرفتیم، دیگر بازی نیست. رأی مردم به جمهوری اسلامی، رأی به دموکراسی است و اگر این قاعده چه در مطبوعات و چه در انتخابات در هم شکسته شود، آنگاه سیاست ورزی به پایان می‌رسد. «محدودیت مطبوعات خشم مردم را شعله‌ور خواهد کرد»، «زمان، حامل حوادث خشونت‌بار است»، «نظام باید هزینه‌های سنگینی بپردازد»، «دانشجویان ساکت نخواهند نشست»، «ورود به قلعه چپ‌گرایان یک ریسک خطرناک برای محافظه‌کاران است»، «مقابله با دولت و مخالفت با توسعه سیاسی» و «پایان سیاست‌ورزی» است . در شب همان روز، مفسر رادیو بی‌بی‌سی در تقدیر از عملکرد مطبوعات اصلاح‌طلبان میگوید: ما باید سرافراز باشیم که پرچمداران جامعه مدنی در ایران یعنی نشریات نشاط، صبح امروز، خرداد، همشهری و ایران، مراکز قدرت را نشانه رفته‌اند و با زیر سؤال بردن مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی، چالشی جدی فراروی حاکمان اسلامی گشوده‌اند. در همان روز (هفدهم تیر ۷۸ ) دفتر تحکیم وحدت یک میتینگ اعتراض‌آمیز را در دانشگاه تهران برگزار می‌کند که به درگیری‌های خشونت بار تبدیل می‌شود و در شامگاه همان روز، ساعت ۲۲ و چهل و پنج دقیقه حدود ۳۰۰ نفر از دانشجویان در مجموعه خوابگاهی کوی دانشگاه اقدام به راهپیمایی غیرقانونی کرده و سپس با تحریک عده‌ای از عناصر افراطی، از کوی دانشگاه خارج و اقدام به شعار دادن می‌کنند. از جمله شعارهای دانشجویان این بود: «طرح سعید امامی ملغی باید گردد»، «مجلس فرمایشی، خجالت خجالت، آزادی اندیشه، همیشه‌همیشه؛و نهایتا ادامه اعتراضات تا مرز شورش در پایتخت.97.11.01

2- اظهارات آقای زاکانی خطاب به آقای تاجزاده

عده‌ای از ارازل و اوباش آمده بودند و در زمانی که آقای تاجزاده به معترضین اعلام می‌کرد بروید داخل کوی، ارازل می گفتند کجا برویم؟ ما تازه آمدیم؛ یادتان که هست آقای تاجزاده؟ ماجرای کوی ( حادثه کوی ) زمینه دارد و بستر ماجرا هم باید مورد توجه قرار گیرد. در گزارشی که در مجلس هفتم خوانده شد قرار شد از آقای نظری عذرخواهی شود و آقای خاتمی رئیس جمهور قرار شد به عنوان مجرم به قوه قضاییه معرفی شود. چی شد؟ 
این‌که شما نون لباس شخصی بخورید درست نیست. بخشی از آن‌ها طرفداران خود شما هستند، برخی سازماندهی شده هستند که من جلوی آن‌ها ایستادم و برخی هم مردم هستند. لباس شخصی‌ها به نوری و هاشمی و تایید خاتمی بر می‌گشت. اما ریشه آنان به دهه شصت بر می‌گردد. من نمی‌دانم هنوز با کدام تاجزاده روبرو هستیم.
چرا به ما به عنوان فعال دانشجویی در ماجرای کوی ۷۸ برای راهپیمایی مجوز ندادید؟ 
آقای خاتمی رییس‌جمهور از نظری عذرخواهی کرد؟
آقای یونسی وزیر اطلاعات وقت که با شما هم رای است، اعلام می‌کند که ترور شده است و ما عامل را گرفتیم. من در گزارش‌ها انصاف را درباره شما رعایت کردم و گفتم که آقای تاجزاده و شمس‌الواعظین دانشجویان را به داخل کوی دعوت می‌کردند، البته برای چله‌گیری و ادامه بحران و نه برای خواباندن آتش فتنه. نیروی انتظامی آمده بود و من به آقای نظری گفتم نیروهای خود را عقب بکشید، همزمان از بالای ساختمان کوکتل مولوتوف انداختند و نیروی انتظامی آسیب دید. بنابراین گزارش را من خودم نوشتم، خودم توضیح دادم و حقیقت را گفتم. از حقیقت گویی ناراحت نشوید و دروغ نگویید. 
شما قبیله شده‌اید که هیچ دفعی نداشته و آیا هیچ قرارداد فاسدی بسته نشد در دوره شما؟ من خواهم گفت مشکل کشور کجاست که فقر و فساد دیده می‌شود؛ شما و دوستانتان پایه‌گذار آن بودند. خیلی زشت است که شما یک نفر دفعی نداشته‌اید. زیرا هر کسی سمت شما بیاید هر کاری هم کرده باشد شما از او حمایت می‌کنید و این جفا در حق ملت و قانون اساسی و رهبری و انقلاب است. 
شما درباره حصر سوال کردید؟ حصر ایشان مانند حصر آقای خاتمی و منتظری است، حصر این‌ها چیست که لپ‌هایشان گل می‌اندازد؟ فائزه هاشمی می گوید من دلم برای زندان تنگ شده است. زندان رفتن شما معلوم است ، وقتی می روید لپ هایتان گل می‌اندازد. آقای عبدالله نوری و علی افشاری آشوب می‌اندازند. همه حرف‌هایی که می زنید شعار است. 

3- اظهارات آقای تاجزاده خطاب به آقای زاکانی

معتقد هستم برای کشف حقیقت بدون تسامح هرچه اتفاق افتاده در گذشته باید نقل کنیم اما برای آینده باید هرچه می‌توانیم تسامح داشته باشیم. در 18 تیر آیا دانشجویان سازمان دهی شده بودند؟ معلوم شد که چنین چیزی نبوده است و تا امروز هیچ سرنخی از این که گروهکی باشد، نه سپاه و نه اطلاعات گزارشی به دست نیاورده است. بیست سال برای دستگاه اطلاعاتی ایران کافی نیست که بفهمند این تظاهرات خودجوش بوده یا خیر؟ اگر اشتباه کردید عیبی نداره، به مردم بگویید. آنقدر مقابل مردم نایستید. 
بیست سال از داستان گذشته، کی باور می‌کند ما نتوانستیم ضارب عزت ابراهیم نژاد را پیدا کنیم؟ یکی را ترور کردند چرا قوه قضائیه نمی‌گیرد. نمی‌توانید بگویید، شما نمی‌خواهید قاتل عزت ابراهیم نژاد را بگیرند، یا چون اصلاح‌طلب است می‌ترسند از او و نمی‌گیرند. 
آن روزها چنان ملتهب بود ، اگر به یک گروه مجوز می دادیم یک گروه دیگر هم مجوز می خواست. برای این که وحدت حفظ شود دانشگاه اعلام کرد که همه باهم بیایند و در خواست مجوز دهند اما نرفتند. جواب موضوعی که گفتید، گفتم الان وقت تظاهرات نیست. 
ما در ایران یک پدیده لباس شخصی داریم که درباره آن‌ها گفته‌اند که در اجتماعات دانشگاهی، هیچ کس نباید برخورد خشونت آمیز داشته باشند. چرا گوش نمی‌کنند؟ لباس شخصی‌ها در آن شب چند نقش مخرب ایفا می‌کنند. نقش اول در درگیری با دانشجویان و فحاشی و سنگ‌پرانی بود. نقش دوم تحریک نیروی انتظامی به برخورد و ورود دانشگاه و نقش سوم تخریبی در ورود به دانشگاه و ضرب و شتم. 
آقای مشکینی می‌گوید گروه فشار عامل اصلی حوادث کوی دانشگاه است. محسن رضایی برای من فرقی نمی‌کند این‌ها چه کسانی هستند، باید با گروه‌های فشار برخورد جدی صورت گیرد. آقای قمی اعلام می‌کند که عملکرد گروه فشار بد است و به اسلام و ولایت فقیه و نظام آسیب می زند و هیچ ارتباطی با مسوولان ارشد نظام ندارند. سوال من این است که این گروه‌ها ۲۵ سال در کشور یکه‌تاز است. در این سال‌ها کدام کار جدی را انجام دادند؟ چرا یک بار در تریبون های مختلف، صدا وسیما, نماز جمعه علیه این گروه فشار که آبروی کشور را بردند، همه قوانین رو نقض کردند، برخورد نمی کنند؟ 
رسانه‌های رسمی این بیست سال چه چیزی از ۷۸ منتشر کردند؟ ببینید کدام روایت درست‌تر است؟ این‌ها برای این‌که یک نفر را نجات دهند کل نظام را خراب می‌کنند. کافی بود بگویند این چهار فرمانده محکوم شدند.
روز یکشنبه‌ای که می‌گویید کوکتل پرت می‌کردند این بود که روز دربی بود، دنبال این بودیم که برگزار شود یا نه. از افتخارات ما این است که برگزار کردیم تا به دنیا بگوییم شرایط کشور عادی است. تنها اتفاقش این بود پرسپولیس برد. 

4- سئوالهای مهم مطرح شده در مناظره حادثه 18 تیر 1378

بر این باورم افرادی که به بلوغ سیاسی رسیده باشند در اینگونه نشست ها میتوانند ابهامات و نگرانی ها در جناحهای سیاسی و جامعه را مرتفع، زوایای پنهانِ ابعاد و مؤلفه های اثرگذار در بروز ناآرامیهای سیاسی، امنیتی و اجتماعی را آشکار و سهم سازمان ها و جناح های سیاسی را در وقوع تهدیدات و آسیب ها آشکار سازند.

درپی مناظره آقایان زاکانی و تاجزاده پیرامون حادثه 18 تیرماه 1378 ضمن اینکه نامبردگان بطور مناسب، دردل های سیاسی و انقلابی خود را مطرح کردند، پاسخ های چند سئوال بطور صریح و روشن داده نشد ازجمله اینکه:

1_در گزارشی که در مجلس هفتم خوانده شده قرار بوده از آقای نظری عذرخواهی و آقای خاتمی رئیس جمهور وقت به عنوان متهم به قوه قضاییه معرفی شود. چی شد؟

 2_چرا یکبار برای همیشه با پدیده لباس شخصی ها برخورد نمیشود؟ وقتی عده‌ای از اراذل و اوباش آمده بودند در کوی و آقای تاجزاده به معترضین اعلام می‌کند بروید داخل و اراذل می گفتند کجا برویم؟ ما تازه آمدیم! ارتباط اراذل و اوباش و لباس شخصی ها با آقای تاجزاده در چیست؟

3_چراتاکنون قاتل ابراهیم نژاد دستگیر نشده است؟

4_رسانه‌های رسمی این بیست سال چه چیزی از ۷۸ منتشر کردند؟

5_آیا اقدام دانشجویان سازماندهی شده بود یا خودجوش؟

6_آیا گروهکها و بیگانگان در حادثه کوی نقشی داشتند؟ 

 5-حادثه 18تیر شکستی برای آغاز تمام شکستها 

در مناظره آقای تاجزاده سئوالی داشتند مبنی بر اینکه آیا گروهک ها و بیگانگان در حادثه 18 تیرنقش داشته اند؟

حادثه کوی را باید در دو مرحله مورد توجه قرار داد: مرحله نخست روز 17و هجدهم توقیف روزنامه سلام و انجام راهپیمایی غیر قانونی و شعار بر علیه ارکان نظام و درگیری با پلیس توسط دانشجویان و لباس شخصی های افراطی ، مرحله دوم روز 19تیر به بعد که تظاهرات خیابانی توام با خرابکاری و اغتشاش توسط مخالفان نظام و گروه های افراطی با پشتیباتی عوامل داخلی در داخل کشور.
حادثه روز 17 و 18 كوي را باید متمايز از حوادث روزهاي بعد دانست. حادثه اصلی کوی در نیمه شب رخ می دهد و خبری از رسانه های داخلی در این زمینه پخش نمی شود، متولیان امر در تماسهای تلفنی از وقوع حادثه یکدیگر را مطلع، اما ماجرا را همگی از بی بی سی شنیده اند؟!!. در شب همان روز، مفسر رادیو بی‌بی‌سی در تقدیر از عملکرد مطبوعات اصلاح‌طلبان میگوید: ما باید سرافراز باشیم که پرچمداران جامعه مدنی در ایران یعنی نشریات نشاط،صبح امروز، خرداد، همشهری و ایران، مراکز قدرت را نشانه رفته‌اند و با زیر سؤال بردن مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی، چالشی جدی فراروی حاکمان اسلامی گشوده‌اند.
تیتر روزنامه ها و خبرگزاریهای دنیا در آن روزها از جمله روزنامه لارپوبلیکا، حاکی از این پیام بود که دنیا به این رسیده که هدف از حادثه 18 تیر تقویت دولت بر علیه رهبری نظام میباشد. در آن ایام دیگر رسانه های خارجی فعال، رادیو زمانه برنامه اش را اضافه و رهبران سیاسی کشورهای رقیبِ جمهوری اسلامی نیز فعال بودند. پادشاهان و رهبران کشورهای غربی و عربی به لیدرها و عوامل خود و دست اندرکاران این حادثه به قول خودمان خدا قوت می گفتند و برای آنان آرزوی موفقیت میکردند،آقای حسن روحانی در آن زمان در واکنش به فتنه‌گری‌های افراد در سخنرانی معروف خود میگوید؛ اگر چه آن‌هایی که به این عمل زشت دست ‌زده‌اند، تعدادشان بسیار اندک است، اما درعین‌حال لبخند و تشویق استکبار جهانی و امیدهای نابخردانه‌ای که در آن‌ها ایجاد کرد نشان می‌دهد که قدرت‌های استکباری توسط مزدورانشان سنگ زیرین این بنا را مورد هدف قرار داده‌اند و اگر منع مسئولین نبود مردم ما، جوانان مسلمان غیور و انقلابی ما با این عناصر اوباش به شدیدترین وجه برخورد می‌کردند و آن‌ها را به سزای اعمالشان می‌رساندند.
شاهد بودیم که درخیابان انقلاب و جلوی دانشگاه عوامل نهضت آزادی عوامل و طرفداران نهضت آزادی مرتب مردم را تحریک می کردند اما وقتی نقش این افراد (نهضت آزادی) به افراد مسئول گفته میشد می گفتند شما توهم دارید و میخواهید با نام نهضت آزادی مسئله را سیاسی کنید؟!!
از یکی از دوستان سیاسی شنیدم گه میگفت یکی از سیاسیون میگفت که نیروهای مرجع و دانشجویی باید سازماندهی شوند تا خسته نشوند و ارتباط مستقیم برای هدایت آنها برقرار تا کار را نیمه کاره رها نکنند تا عوامل حاکمیت نتوانند این حرکت را عقیم نمایند. آیا اینها نشانه نقش سازمانها و گروهکهای افراطی در حادثه است.
پس از مهار کودتای نافرجام 18 تیر، غربی ها پی بردند که جبهه مورد نظرشان در این جریان تضعیف و انتظاری را که قبلا" داشتند حالا ندارند. به لحاظ سیاسی و امنیتی این سئوال در ذهن متبادر میگردد آیا برای جلب حمایت و نظر اروپایی ها و آمریکایی ها در راستای اهداف معترضین اقداماتی صورت گرفته است ؟ آیا در آن ایام، سفرهای خارجی افراد سیاسی بررسی شد که چه اشخاصی به چه کشورهایی سفر کرده و احیانا" حامل چه پیامهایی برای اروپایی ها بوده اند؟ پاسخ به این ابهامات میتواند نشانه ای برای نقش بیگانگان و گروهک های ضد انقلاب در حادثه 18 تیر و حوادث ناگوار پس از آن باشد.97.11.02 

6- لباس شخصی های سیاسی

در مناظره حادثه 18 تیر78 آقای تاجزاده سئوالی داشتند که چرا با لباس شخصی ها برخورد نمیشود؟

بر اساس گزارش کمیته تحقیق شورای عالی امنیت ملی، با هدف بررسي علل و نحوه حضور و ميزان دخالت و هويت افرادي كه با لباس شخصي ( غير وابسته به نيروي انتظامي ) مشاركت داشتند، برخي از عناصر توسط كميته احضار و بازجويي می شوند و برخي به خاطر امكان عدم حصول نتيجه، به دليل اظهارات متناقض و مبهم به وزارت اطلاعات معرفي ، به طور موقت بازداشت و نظر كميته بر آن بوده كه اين افراد پس از تحقيقات در اسرع وقت آزاد شوند، لذا کمیته وقت با نظریه آزادی در اسرع وقت پاسخ مقتضی را به شورای عالی امنیت ملی داده است. همان کمیته ای که آقای تاجزاده خودش عضو آن کمیته بوده است!!
در این حادثه ناجا فهرست چند نفر از افراد لباس شخصی را كه در درگيري‌ها مشاركت داشته‌اند ارائه که در معاونت ويژه وزارت اطلاعات افراد حضور خود را در كوي و خوابگاه پذيرفته‌اند، لكن هرگونه مشاركت در ضرب و شتم و تخريب را انكار نموده‌اند. اینها اسنادی است که توسط شورای عالی امنیت ملی در آن زمان برای تنویر افکار عمومی منتشر و در اینترنت هم موجود است.

این مطلب که چرا با لباس شخصی ها برخورد نمیشود حرف درستی است و یک بار برای همیشه به این موضوع خاتمه داده شود و به جز توده مردم و لباس شخصی هایی که وظیفه قانونی در امور اطلاعاتی دارند سایر افراد که فاقد هویت می باشند تکلیفشان روشن شود.
در همین حادثه بجز دانشجویان معترض که عموما" از خوابگاه 22 بودند، افراد دیگری، قبل از راهپیمایی غیر قانونی و در نیمه شب بدون حساب و کتاب وارد کوی و در اطراف مستقر میشوند، اینها چه کسانی بودند و چه کسی و یا سازمان سیاسی به آنها خبر داده است؟

بنا به اظهار آقای زاکانی وقتی اراذل و اوباش در اطراف کوی و یا داخل کوی بوده اند و آقای تاجزاده به آنها میگوید بروید داخل و آنها در پاسخ به وی میگویند کجا برویم؟! ما تازه آمدیم! آیا این افراد نمیتوانند اراذل و اوباش و یا لباس شخصی هایی باشند که از طرف سازمان های سیاسی و یا احزاب مشخص، سازماندهی شده باشند؟
شاید آقای تاجزاده با توجه به فعالیت های سیاسی که در سازمان مجاهدین انقلاب داشته و در آن زمان نیز معاون سیاسی وزارت کشور بوده این افراد را بهتر بشناسد.
ای کاش همان موقع آقای تاجزاده با عوامل انتظامی هماهنگی میکرد تا نسبت به دستگیری افراد اقدام تا ماهیتشان برای افکار عمومی روشن شود.اینگونه فتنه ها وقتی کالبد شکافی شود ابهامات رفع می شود.
در ماجرای کوی ، خارج از گود عرض کنم؛ "یادم به مثلی افتاد که میگویند دزدی همراه با مال باخته داد میزند آی دزد را بگیرید".
آیا در حادثه کوی سازمان و یا فردی که جمعی احزاب و یا سازمان های سیاسی باشد، امنیت لباس شخصی ها را بر عهده نداشته است؟!
لباس شخصی ها و اراذل و اوباش بدون سازماندهی نمیتوانند حرکتی انجام دهند.
پدید آورندگان این گونه حوادث باید مسئولیت را می پذیرفتند و پاسخگو می بودند.
اینکه فتنه ای به راه انداخته شود و بعد بگوییم مردم خداجوی هستند و...، که سنگ روی سنگ قرار نمیگیرد، میثاق نامه ها و تعهدات احزاب و گروه های سیاسی نسبت به نظام چه میشود؟
اگر احزاب و گروه های سیاسی اصلاح طلب در همان حادثه و یا حتی همین الان اعلام میکردند که راهپیمایان غیر قانونی و خرابکاران از بدنه و سمپات های اصلاح طلبان نبوده اند خود بزرگنرین کمک به دستگیری افراد به قولا خودسر میگردد .
لذا حداقل برای یکبار هم که شده احزاب و گروه های سیاسی از راهپیمایان غیر قانونی و خرابکاران افراطی و لباس شخصی های سمپات اعلام برائت نموده تا صف دانشجو و نیروهای سیاسی و نیروهای مردمی از آنان جدا گردد و بهتر بتوان افراد خرابکار و اراذل و اوباش را شناسایی، دستگیر و تحویل مقامات مسئول داد؟
وقتی احزاب و گروه ها اعلام برائت کنند عوامل انتظامی و امنیتی بهتر میتوانند به وظایف خود عمل کنند.
با توجه به حجم خرابکاری ها و شعارهایی که بر علیه ارکان نظام داده شد آیا این اقدامات میتواند بدون پشتوانه سیاسی و جناحی باشد؟!
کسانی که در حادثه کوی شعار بر علیه نظام و مسئولین دادند و به بانک ها و بیمارستان و اموال عمومی خسارت وارد کردند، آیا مردم انقلابی، عناصر اطلاعاتی و بسیج مردمی بودند؟ یا اراذل و اوباش و افراطیون ضد انقلاب اسلامی که با لباس شخصی در این آشوب های هدایت شده شرکت میکنند ؟! سیروس سجادیان 1397.11.04

7-  فرار رو به جلو افراط گرایان
در مناظره حادثه 18تیر78، آقای تاجزاده گفتند حرکت دانشجویان در این حادثه خودجوش بوده یا سازماندهی شده؟
پر واضح است که دانشجو حق دارد نسبت به موضوعات حساس در جامعه از طریق مقتضی مطالبه گری کند. اینکه بنام دانشجو بر علیه امنیت کشور اقدام به راهپیمایی غیر قانونی، خرابکاری و بر علیه ارکان حاکمیت شعارهای ساختارشکنانه داده شود کار نادرستی است.
چرا یک اعتراض دانشجویی منجر به حوادثی میشود که چندین روز امنیت کشور را به مخاطره می اندازد؟
وقتی در شب 17 تیر 78 تعدادی از دانشجویان از خوابگاه شماره 22 بیرون می آیند و از دیگر دانشجویان خوابگاههای همجوار میخواهند که آنان را همراهی ولکن همراهی صورت نمی پذیرد مشخص است که طیفی خاص و افراطی قصد اعتراض را داشته اند که بلافاصله پس از حرکت در کوی به خارج از کوی می آیند و مبادرت به راهپیمایی غیر قانونی می کنند ، این اقدام اعتراضی همره با یک حرکت غیرقانونی را نمیتوان به تمام دانشجویان نسبت داد، متاسفانه قشر دانشجویی فهیم و آگاه کشور ما همیشه قربانی و دستخوش اهداف ناصواب احزاب و گروه های سیاسی افراطی قرار گرفته است.
برای اینکه بهتر بدانیم حرکت تعدادی از دانشجویان خود جوش و یا سازماندهی شده بوده یا خیر باید گفت فردی که اطلاعیه را در تابلو برای اعتراض نصب کرد از کدام تشکل بوده است؟
در آن ایام پیرامون وقایع مذکور کدام تشکل دانشجویی مرتب به وزارت کشور و کاخ ریاست جمهوری در پاستور تردد داشتند به حدی که تردد آنان به وزارت کشور مورد اعتراض آقای خاتمی قرار میگیرد؟
کدام تشکل دانشجویی به درب اصلی وزارت کشور مراجعه و پس از مذاکره آقای تاجزاده با آنان مبنی بر اینکه اینجا (وزارت کشور ) برای خودتان است چرا اینجا آمده اید؟ و سپس آن تشکل هدایت شده بطرف خیابان جمهوری حرکت کردند؟
کدام تشکل دانشجویی بود که به محض ابلاغ خطر امنیتی، آقای تاجزاده با موتور سیکلت به خیابان جمهوری آمدند و آنان را از ادامه راهپیمایی غیر قانونی منصرف کردند؟
پاسخ این سئوال ها و دهها سئوال دیگر را آقای تاجزاده بخوبی میداند و این اقدام نادرست به اسم یک حرکت دانشجویی خودجوش، توسط همان تشکل افراطی است که مورد حمایت افراطیون بوده و میباشد.
97.11.07

.....ادامه دارد

ارسال نظر
نام
آدرس ایمیل
دیدگاه :