شنبه 29 اردیبهشت 1403
13 : 30
18 / 5 / 2024
امنیت اجتماعی  >  واکاوی عملیات تروریستی چابهار
دوشنبه 19 آذر 1397 34 : 10 تعداد بازدید ها : 4265 کد خبر : 7777
به اشتراک گذاری
یادداشت امنیتی سردار سجادیان:
3

واکاوی عملیات تروریستی چابهار

سردارسجادیان فرمانده سابق انتظامی فارس در یادداشتی عملیات تروریستی چابهار را از منظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی تحلیل کرد.

 ساعت 9 و55 دقیقه صبح پنجشنبه مورخه 15/09/1397 صدای انفجار بزرگی مردم چابهار را شگفت زده کرد. عامل انتحاری  که قصد حمله به ستاد فرماندهی انتظامی شهرستان را داشته با فداکاری و مقاومت شجاعانه عوامل انتظامی ناکام میشود که با انفجار بمب داخل خودرو چند نفر از جمله دو نفر از کارکنان شیعه و سنی ناجا را شهید و مجروح می کند. این عملیات تروریستی دگر بار مهمان ناخوانده ای بود که باعث حزن و اندوه هموطنانمان گردید. این بار نیز دست پلید استکبار و ارتجاع از آستین گروهکی تروریستی بیرون آمد و تعدادی از هموطنان بی‌گناه را به خاک و خون کشید که پاسداران حریم امنیت در نیروی انتظامی، طلایه داران مقابله با این اقدام ترویستی کور بودند، پاسداران و مرزبانانی که همیشه برای دفاع از میهن اسلامی و امنیت هموطنانمان جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و جانانه با نثار خون پاک خود از کشور و ملت دفاع می کنند .

عملیات تروریستی چابهار و انتحاری بودن آن را لازم است از منظر اقتصادی ، سیاسی و امنیتی مورد مداقه و تحلیل قرار داد.

از نظر اقتصادی؛

در روزهایی که به سبب تحریم های ظالمانه آمریکا، بندر چابهار تنها راه مبادلات اقتصادی با سرمایه گذاران خارجی است ، دشمنان اقتصادی ما که شاید بعضی از کشورهای همسایه باشند درصدند که با ایجاد رعب و وحشت و ناامنی، منطقه را برای سرمایه گذاران در این بندر ناامن جلوه داده که جمهوری اسلامی ایران نتواند مبادلات اقتصادی داشته باشد و بندر دیگری را برای رونق اقتصادی خود جایگزین کنند.

از نظر سیاسی؛

بعضی از سازمان های اطلاعاتی حریف و متخاصم با جمهوری اسلامی ایران در منطقه ، خاصه آمریکا ، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات با پشتیبانی اطلاعاتی انگلیس ، آمریکا و رژیم صهیونیستی و با پشتیبانی مالی عربستان سعودی و امارات، با اجیر کردن گروههای تروریستی بدنبال ناامن جلوه دادن منطقه برای سرمایه‌گذاران خارجی در این بندر هستند تا با این ترفند بتوانند منطقه را ناامن نشان داده و روابط دیپلماتیک و سیاسی ایران و پاکستان را تحت شعاع قرار دهند.

از نظر امنیتی ؛

با توجه به اقتدار امنیتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و حضور مقتدرانه مرزبانان و کارکنان ناجا و مقابله این عزیزان با عملکردهای ضدامنیتی و ضداجتماعی گروههای تکفیری، قاچاقچیان کالا و قاچاقچیان موادمخدر، عملیات تروریستی اخیر میتواند برای انتقام گیری از نیروهای انتظامی و امنیتی باشد.

  نقش ها در خنثی سازی فعالیتهای تروریستی

الف: اشراف اطلاعاتی؛

اشراف اطلاعاتی، آمادگی لازم را برای پیشگیری و مقابله به موقع و مؤثر در برابر دشمن به وجود می آورد و مانع از غافلگیری، فریب و ایجاد خسلرت های جانی ، مالی و ..... میگردد و در نهایت منجر به اقتدار اطلاعاتی خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران با اقتدارامنیتی که در منطقه دارد و اثرگذاری فعالیت های مثبت آن برای مقابله با تروریسم و تامین و تثبیت امنیت که برای جهانیان به اثبات رسیده و در بین کشورهای منطقه از امنیت بسیارمناسبی برخوردار میباشد، برای حفظ اقتدار ملی، وزارت اطلاعات و وزارت امورخارجه با اشراف اطلاعاتی و سیاسی بر گروه های تروریستی ، جنایات خرابکارانه ، جاسوسی و جرایم سازمان یافته خاصه در منطقه پرآشوب غرب آسیا، باید تمهیداتی بیاندیشند که بتواند با پشتیبانی نیروهای عمل کننده، پیش بینی و پیشگیری از فعالیتهای تروریستی را تسهیل تا با عملیات پیش دستانه هرگونه تهدیدی خنثی گردد.

عملیات های تروریستی که تاکنون در مرکز، شرق ، شمال غرب و جنوب غرب توسط تروریستها بر کشور تحمیل و احتمالا در آینده نیز تحمیل می­گردد، سرویس­های اطلاعاتی را درگیر و ضرورت تلاش برای اشراف اطلاعاتی را دو چندان می کند.

در شرایطی که مردم کشورمان تحت فشار اقتصادی میباشند و دشمن هم از مقاومت و صبر مردم عصبانی است، ناامن شدن منطقه می‌تواند هزینه های سنگینی را بر روابط سیاسی و اقتصادی کشور با سایر کشورهای جهان و منطقه تحمیل کند، لذا با توجه به شرایط حاکم بر منطقه توسط غربی ها، خاصه آمریکا و رژیم صهیونیستی و عنادی که عربستان و امارات با جمهوری اسلامی ایران دارند، اشراف اطلاعاتی از ضروری ترین نیاز جامعه اطلاعاتی وعملیاتی کشور میباشد تا ضمن حفظ اقتدار ملی بتوان از بروز حوادث ناگوار تروریستی پیشگیری و فعالیت تروریستها را خنثی نمود.

ب : دیپلماسی سیاسی – امنیتی؛

افرادی که در کشورعملیات تروریستی انجام می دهند آگاهانه یا ناآگاهانه مورد حمایت بعضی از کشورهای همسایه هستند و تا زمانی که این افراد با خیال راحت مشغول برنامه ریزی برای انجام عملیات تروریستی در ایران هستند باید هر لحظه منتظر وقوع چنین جنایاتی باشیم. راهبرد پایان دادن و یا مهار اینگونه اقدامات تروریستی انجام فعالیت دیپلماسی موثر و کارآمد وزارت امورخارجه و سازمانهای اطلاعاتی است تا اینگونه جنایتها خنثی گردد. وزارت امورخارجه برای ظهور و بروز اقتدار سیاسی خود درکشور لازم است با هماهنگی سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی شناسایی و استرداد مسببان این جنایت را در دستور کار خود قرار دهد و نتیجه آن را به اطلاع عموم برساند.

ج : هوشیاری و مقابله؛

نیروی انتظامی جوانمردانه و با هوشیاری و حضور مقتدرانه خود تروریستها را در رسیدن به اهدف خود ناکام گذاشتند و همچنان گذشته مقتدر، فداکار و هوشمندانه عمل خواهند کرد.

 سیروس سجادیان 1397.09.19

ارسال نظر
نام
آدرس ایمیل
دیدگاه :