سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
15 : 48
7 / 5 / 2024
سیاسی  >  سالروز تولد برجام نافرجام
سه شنبه 26 تیر 1397 30 : 18 تعداد بازدید ها : 4097 کد خبر : 7719
به اشتراک گذاری
یادداشت روز
0

سالروز تولد برجام نافرجام

سالروز تولد و ترحیم برجام نافرجام در حالی گذشت که هیچ برگزار کننده ای نداشت 

یاداشت روز: سالروز تولد و یا ترحیم برجام نافرجام در حالی گذشت که هیچ برگزار کننده ای نداشت و این مولود ناقص الخلقه نیزبدون حتی پدرخوانده ای سومین سالگرد خود را سپری کرد.

برجام نافرجامی که شرایطی دشوارتر از شرایط سال ۹۲ را به کشور تحمیل کرد و موجب تشدید رکود اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی شد.

چه دلیلی دارد که به زعم لیبرالها موفقیت به این بزرگی بنام برجام که حتی مشکل آب خوردن مردم را میگفتند حل میکند و به گفته روحانی این اقدام بزرگ باید در تاریخ ثبت و جزو کتب درسی آورده شود که آیندگان بدانند چه شاهکاری در دولتش رخ داده است بدینسان و بدون برگزاری هیچ مراسمی و یاارسال پیامی به فراموشی سپرده شد.

مگر همین اقدام ( توافق ننگین برجام)نبود که فتح الفتوحش می نامیدند؟!

عجیب است در این روزها کاسبان برجام فوت ناگهانی برجام را به گردن دولت قبل و مخالفان برجام یا همان دلواپسان میدانند.
کاسبان برجام و غربگرایان میگویند، برجام با فشارهای سیاسی مخالفان در داخل روبرو و همین مخالفت‌ها امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را کاهش داده است.

میگویند در واقع اگر برجام با سرعت بیشتری به سرانجام می‌رسید، دهها میلیارد دلار سرمایه خارجی ( مانند خودروهای لوکس،کود انسانی و .....) وارد کشور می‌شد که حتی اگر آمریکا بعد از روی کارآمدن ترامپ هم برجام را نقض می‌کرد، سرمایه‌های جذب شده مشکلات اقتصادی کشور(  خواسته کاسبان برجام ) را تا مدتها حل می‌کرد و امکان تحریم‌های جدید را عملا منتفی می‌ساخت.

به هر تقدیر آمریکا از برجام خارج شد و دورنمای کنونی اقتصاد ایران آن است که با اروپایی‌ها و روسها و چینی‌ها، نمی‌توان آینده‌ای مطمئن را رقم زد.

مغلطه کاری کاسبان برجام و شکست خوردگان سیاسی غربگرا در حالی است که قبل از برجام با وجود همه مشکلات در ۲ سال آخر دولت قبل قیمت دلار ۳۲۰۰ تومان بود اما اواخر سال ۹۶ در حالی که هنوز آمریکا در برجام بود، قیمت دلار به نزدیکی ۷ هزار تومان و بعدها به بیش از ۹ هزارتومان رسید.

گفته شده قبل از دولت روحانی و بدون برجام ۴/۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور انجام شده بود که پس از برجام با وجود همه هیاهوها ۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده و شرکت‌هایی مانند توتال و پژو و.... نیز در میانه راه زیر قول خود زدند.

فلذا بهتر است در شرایط فعلی دولت روحانی با اتکا به پتانسیل های داخلی و بهره گیری از تجربه دلسوزان انقلاب دور کدخدا و اربابان اروپایی را خط قرمز کشیده و اقتصاد مقاومتی را دنبال و با مفسدان اقتصادی برخورد جدی کند.

ارسال نظر
نام
آدرس ایمیل
دیدگاه :