یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
12 : 30
5 / 5 / 2024
فرهنگی  >  ضرورت پاسخگویی بین رسانه و مسئولان/ ابتکار «مهر» نهادینه شود
چهار شنبه 21 مرداد 1394 18 : 13 تعداد بازدید ها : 3794 کد خبر : 3551
به اشتراک گذاری
فرمانده سابق انتظامی فارس تاکیدکرد:
0

ضرورت پاسخگویی بین رسانه و مسئولان/ ابتکار «مهر» نهادینه شود

شیراز- فرمانده سابق انتظامی استان فارس و عضو مرکز مطالعات راهبردی ناجا بر ضرورت پاسخگویی و ارتباط منطقی با حفظ استقلال طرفین بین رسانه و مسئولان تاکید کرد.

سردار سیروس سجادیان در مراسم تکریم مدیران پاسخگوی دو سال گذشته استان که به ابتکار خبرگزاری مهر  در هتل الیزه شیراز  در حال برگزاری است، ضمن گرامیداشت روز و هفته خبرنگار گفت: در این دنیای وانفسا که تجارت بی دردسر فراوان است کسی بی قدرت شهامت و جسارت طالب نامهربانی ها و مرارتها نیست جزء خبرنگارانی که به قصد تفحص راه را برای مسئولین باز و هموار می کنند تا آنها با کمترین هزینه  به وظایف خود عمل کنند.

وی ادامه داد: خبرنگاران خدمت کنندگان به خلق خدا وخادمین به مردم هستند، خادمینی که بدون کمترین و بدیهی ترین ادعایی وظیفه و رسالت خود را انجام می دهند و با شرایط نه چندان مناسبی زندگی فردی و اجتماعی خود را سپری می کنند.

سردار سجادیان تاکید کرد: استفاده بهینه و مؤثر از ابزار قدرت عظیم رسانه با تعامل و هماهنگی می تواند جامعه را به سوی پیشرفت و پاسخگویی شفاف که همان اعتماد مردم به نظام است، سوق دهد.

وی افزود: در این برهه از زمان  هرفردی در جامعه، به خصوص مسئولان وظیفه حفظ و تقویت اقتدار ملی را برعهده دارند، اقتداری که مؤلفه های اثر گذار آن نخبگان- توده ها وسیاستمداران است.

فرمانده سابق انتظامی فارس با اشاره به اینکه در مثلث توده ها ضلع فرهنگ آن زمینه ساز امنیت اجتماعی و فرهنگی جامعه است، اظهار داشت:  مردم  می خواهند از بحرانهای موجود رهایی یابند و پاسخگویی به آنها بر اساس آزادی، عدل و داد باشد در این راستا مسئولین برای تقویت اقتدار ملی، کسب توانایی  و قدرت پاسخگویی به خواسته های مردم و کنترل حوادث و بحران‌هایی که بدلیل سوء مدیریت ها و حوادث و اتفاقات غیر مترقبه پیش می آید باید با استفاده از فرصتهای موجود سعی و تلاش کنند که اولویتها جای خود را به فرعیات ندهد.

سردار سجادیان با اشاره به اینکه ضلع دیگر مثلث توده ها دموکراسی است، تاکید کرد:  برای تببین و تقویت دموکراسی ، تلاش برای تعریف آزادی درجامعه و پاسخگو کردن سازمانها، نهادها و مؤسسات دولتی و خصوصی در برابرخواسته های مردم طبق قانون و دفاع از حقوق شهروندی، رسالت مهمی است که بردوش رکن چهارم دموکراسی ( رسانه ها)  قرار دارد.

سردار سجادیان

عضو مرکز مطالعات راهبردی ناجا گفت: در جامعه ای که شهروندان در تصمیم گیریها نقش داشته باشند مشارکت آنها را تحت تاثیر قرار می دهد علاوه بر تصمیم گیری بهتر مسئولین مردم بیشتر قادر به مشارکت، نوآوری و کمک به دولت می شوند زیرا این می توانند با پل ارتباطی بین خود و مسئولین نقش کلیدی در توسعه امنیت پایدار و نظم  بدون هزینه ایفا کنند و این امر محقق نمی شود مگر با تعامل و پاسخگویی مدیران به رسانه ها که همان  پل ارتباطی هستند.

وی از رسانه ها و خبرنگاران به عنوان بهترین سرمایه های مادی ، معنوی و فکری جامعه یاد کرد و افزود: با مدیریت صحیح و فرا جناحی می توان از آنان برای تقویت اقتدار ملی درحوزه های سیاسی ، دفاعی و امنیتی ،اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی بهترین بهره برداری را داشت.

سردار سجادیان گفت: آرامش، آسایش، وحدت و همدلی، امنیت روانی، امنیت اخلاقی، امنیت اجتماعی، احساس امنیت، امنیت اقتصادی و امنیت سیاسی در کنار فداکاریها و شهادت غیور مردان عرصه های فرهنگی، نظامی و امنیتی حق مسلمی برای شهروندان است  تا بتوانند بدون کمترین دغدغه ای امورات خود را بگذرانند این امر در صورتی که میزان و نقش مسئولین و مردم در تولید ، توسعه و حفاظت از موارد اعلامی مشخص شود و مسئولان در  قبال مسئولیت شهروندی و سازمانی پاسخگو باشند، محقق می شود.

وی با اشاره به اسنکه رسانه ها چشم و گوش مسئولین در بین مردم و سازمانها هستند، تاکید کرد: رسانه ها چشم و گوش مسئولین در بین مردم و سازمانها هستند چناچه گوش درست بشوند و چشم هم تیز بین و بینا باشد قدرت تفکر و تامل افزایش یافته و بدرستی تصمیم لازم را اتخاذ نموده و سایر اجزا بکار گرفته می شوند.

وی گفت:  و ارتباط منطقی با حفظ استقلال طرفین بین مردم و مسئولین که توسط رسانه ها صورت می پذیرد میتواند تهدیدات را به فرصت تبدیل نموده و از فرصت ها در کاهش آسیب ها استفاده  و آسیب پذیری ها را کم کرد.

رییس مرکز علمی کابردی فرماندهی انتظامی فارس ادامه داد: جوامع پیشرفته امروزی، جوامعی هستند که مسئولین و مردم آن جامعه پاسخگو بوده و مسئولین خود را د روظایفی که مردم  ودر راس آن قانون به آنان واگذار کرده، پاسخگو می دانند .   

وی با اشاره به اینکه امنیت یک نیاز اساسی و از اصلی ترین ضروریات زندگی بشر است، ادامه داد: نقش رسانه ها در ايجاد و تداوم احساس امنيت اجتماعي مهم، اثر گذار و انکار ناپذیراست.

سردار سجادیان اظهار داشت: اطلاع رسانی دقیق ، صحیح و به موقع به شهروندان ارائه خدمات، اجتماعی، انتظامی و امنیتی  در سطح جامعه نقش موثری را در ارتقای احساس امنیت شهروندان دارد.

وی تاکید کرد: ایجاد امنیت و بالاتر از آن احساس امنیت موضوعی نیست که فقط توسط پلیس و سازمان های امنیتی در جامعه ایجاد شود، این مهم با مشارکت همه سازمان ها و نهادها به ویژه همراهی مردم جامعه امکان پذیر است.

فرمانده سابق انتظامی استان فارس با اشاره به نقش مهم رسانه ها در امنیت بیان کرد: در این بین رسانه ها نقش بسیار مهمی در جلب و جذب مشارکت های مردم ایفا و به عنوان پل ارتباطی بین نهادهای مسئول و مردم هستند که در جامعه باید مقدمات لازم برای حضور اصحاب رسانه فراهم تا بتوانند منشأ بروز و ظهور فعالیت های اجتماعی شوند.

سردار سجادیان تاکید کرد: در پاسخگویی و برقراری ارتباط با اصحاب رسانه که عملشان از هرگونه اقدام و صرف هزینه های زیادی در برابر تهدیدات  و عملیات روانی دشمن و حریف مؤثرتراست، بی تفاوتی و ساده انگاری غفلت راهبردی است .

وی گفت: بهره مندی از روش و منش پاسخگویی و تعامل مسئولین با مردم و رسانه ها باعث افزایش احساس امنیت و مشارکت مردم در همراهی با مسئولین است  که امید می رود با تقویت اینگونه اقدامات که از سوی خبرگزاری مهر صورت پذیرفته این امردر جامعه نهادینه و تداوم داشته باشد.

ارسال نظر
نام
آدرس ایمیل
دیدگاه :