یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
22 : 47
5 / 5 / 2024
سیاسی  >  ساده انديشي درحوادث و مبالغه در قدرت غفلت راهبردي است
سه شنبه 12 اسفند 1393 03 : 12 تعداد بازدید ها : 4319 کد خبر : 3545
به اشتراک گذاری
سردار سجادیان:
3

ساده انديشي درحوادث و مبالغه در قدرت غفلت راهبردي است

عضو مرکز مطالعات راهبردي ناجا گفت:ساده انديشي درحوادث و مبالغه در قدرت غفلت راهبردي است.

به گزارش آريا، به قلم:سردارسرتيپ دوم ستاد پاسدارسيروس سجاديان به قلم خود اين چنين مي نويسد:انقلاب اسلامي با رهبري بنيانگذار و معمار کبير انقلاب حضرت امام خميني(ره) و تداوم راه آن امام همام توسط مقام معظم رهبري، ميرود تا ان شاء الله تمدن اسلامي را براساس آيه شريفه  "و نريد و ان نمن علي الذين استضعفو في الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثيندر جهان ايجاد نمايد.

اين آيه بشارتي است در زمينه پيروزي حق بر باطل و ايمان بر کفر که نمونه گسترده آن ظهور حکومت حق و عدالت در کره زمين توسط حضرت مهدي (عج) است. از پيروزي انقلاب اسلامي تا کنون توطئه هاي زيادي به سرکردگي استکبار جهاني و ايادي آنان از خارج و داخل سازماندهي، و در بعضي مواقع مانع حرکت و پيشرفت انقلاب اسلامي در راستاي اهداف خود گرديده است.

تفريط و افراط، تساهل و تسامح، نفاق و التقاط از جمله مؤلفه هايي بوده که نظام را به چالش کشيده است.

گرو هاي افراطي مؤثرترين عوامل در شکل گيري ناامني هاي اجتماعي، سياسي و امنيتي در هر جامعه اي ميباشند.

با روي کار آمدن دولت ها و انتقال قدرت سياسي، جغرافياي عوامل سازمان يافته افراط گرايان تغيير ميکند.

افراط گرايان در هر دولت و حکومتي محصول جريان هايي هستند که تناسب و نسبت آشکار و پنهاني با جناح هاي خاص دارند.

اعلام عدم وابستگي و انزجار از گروه هاي افراطي، تبرّي جستن و عدم حمايت از آنها ميتواند در تنوير افکار عمومي بسيار مؤثر باشد.

آنچه مشخص است افراط گرايان در جغرافياي معلوم و اهدافي مشخص براي مدتي معين به مقتضاي زمان و شرايط، اقدامات خود را شروع و در يک زمان معيني خاتمه مي دهند.

مخرّب ترين اقدام افراطگرايان در طول انقلاب، حادثه کوي دانشگاه در سال 78 و فتنه سال 88 بود که صدماتي را بر پيکره انقلاب اسلامي وارد کرد و  اگر تدابير مقام معظم رهبري و حضور هميشه در صحنه مردم نبود، قطعا" تا ابد شرمنده رسول اکرم (ص)، اهل بيت (ع) و خانواده هاي معظم شهدا مي شديم. دراختلافات داخلي، مقام معظم رهبري هميشه نظرشان بر جذب حداکثري و دفع حداقلي در جامعه ميباشد، اما انگار خيلي ها به لحاظ منافع حزبي، قومي و شخصي نميخواهند با اين رهنمون چندان مأنوس و به عنوان يک راهبرد براي رسيدن به اهداف والاي نظام مقدس اسلامي نگاه کنند.

انقلاب اسلامي با داشتن اقتدار و جايگاهي رفيع در منطقه و جهان علاوه بر اينکه با استکبار جهاني و رژيم صهيونيستي درگير است، در درون نيز بعضا" چالش هايي را در فرا روي خود دارد.

نشانه هاي اين چالش ها سهم خواهي، طلب پست و مقام، امتيازات سياسي و اقتصادي - اجتماعيِ و شخصيِ بعضي از افراد، احزاب و گروه هايي است که منافع شخصي و حزبي را بر منافع ملي ترجيح مي دهند.

ضعف در همگرايي و هم افزايي، اختلافات و سوء تفاهم هاي آسيب زا  باعث ايجاد فرصت و نفوذ براي دشمن ميگردد و منافع ملي را در معرض تهديد جدي قرار ميدهد، همچون که حوادثي مانند کوي دانشگاه در سال 78 و فتنه سال 88 نمونه بارز اين ادعاست.

با توجه به وقايع اخيري که در شهر شيراز سومين حرم اهلبيت (ع) به دليل حضور دکتر مطهري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي صورت پذيرفت و برخوردهايي که با وي شده و دور شان هر انسان با فرهنگي است،نتيجه اين اقدامات، مقدماتِ مطالبات و توقعاتي را براي طرفداران ايشان فراهم مينمايد.

اين گونه وقايع ناگوار که دامن زدن به آن و تجزيه و تحليل هاي نادرست، خوراک تبليغاتي دشمن را فراهم و جامعه را به سوي نا آرامي سوق مي دهد دل هر دلسوزِ انقلاب اسلامي را به درد مي آورد.

فراهم نمودن فضاي ناامني به هر دليلي براي جامعه در شرايط فعلي ضررهاي جبران ناپذيري را در پي خواهد داشت.

امنيت، آرامش و آسايش در زندگيِ اجتماعي- فردي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي يکي از کالاهاي مورد نياز شهروندان در سبد امنيتي آنان مي باشد.

جوامع بشري و اجتماعي که از طريق دموکراسي اداره ميشود معمولا" آماده التهابات سياسي است. در حوزه هاي خدمات اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي؛ وابستگي هاي حزبي و منافع گروهي و شخصي نبايد در تصميم گيريها دخالت داده شود، زيرا مشکلات حادث شده از اينگونه تصميمات اهداف کلان نظام را مورد تهديد قرار ميدهد و همين امر باعث کاهش احساس امنيت و نا امني و عدم اعتماد مردم در جامعه ميگردد.

با اتفاقاتي که در شهر شيراز به سبب حضور آقايان غفاري و دکتر مطهري رخ داده، نشانه هايي آشکار و زنگ خطري به صدا درآمده است که اگر به خوبي وبا درايت مهار و علاج نگردد راه را براي بد خواهان نظام و افراط گرايان باز ميکند که هر اقدامي را در آينده مرتکب شوند.

شايد در اين قضايا اگر بدون تساهل و تسامح، تفريط و افراط، التقاط و نفاق و جزيره اي عمل نکردن، و رعايت حقوق اجتماعي و الزامات امنيتي از سوي ميزبان و ميهمان و متوليان امر اقدام ميگرديد، چنين حوادث ناگواري رخ نميداد و نتيجه آن خوراک تبليغاتي را براي دشمنان فراهم نميکرد.

اقدامات خلاف قانون و شرع سبب بي احترامي به شعور و ادب مردم انقلابي و فهيم استان فارس، به ويژه شهر شيراز که طلايه داران عزت و پايمردي در انقلاب اسلامي، مدافع مرزهاي ميهن اسلامي در هشت سال دفاع مقدس با تقديم 14600 شهيد سرافراز و حضور عزتمندانه درصحنه هاي انقلاب و دفاع از حريم ولايت بوده اند ميگردد و اين گونه اتفاقات و اظهار نظرها، سبب گرديده تا ظلم بزرگي به مردم شهر شيراز سومين حرم اهلبيت (ع) و پايتخت فرهنگ و ادب ايران اسلامي تحميل گردد.

عمل ها و عکس العملهاي افراط گرايان در سال هاي 78 و 88، نحوه شکل گيري، اقدامات و نحوه برخورد با آنان براي دل سوزان انقلاب درس عبرتي است و خوب مي دانيم که در اين راستا هزينه هاي زيادي به نظام اسلامي تحميل گرديد.

عدم توجه به تجربه گذشته، ميتواند سبب غفلت راهبرديِ جبران ناپذيري در اداره امور براي آينده باشد. براي وقايعي مانند آنچه در شيراز رخ داد، چنانچه در پي گيري وخنثي نمودن چنين فعاليتهاي سوئي، غفلت گردد احتمال ظهور مجدد و تداوم ناهنجاريهاي سياسي و اجتماعي بعيد به نظر نميرسد.

لذا براي حفظ آرامش، آسايش  و امنيت در جامعه لازم است که: حوادث رخ داده به درستي بررسي و تجزيه و تحليل گردد، زيرا ساده انديشي در وقوع حوادث و اتفاقات و مبالغه در توان و قدرت، باعث غفلت راهبردي جبران ناپذيري در تامين امنيت، آرامش و آسايش عمومي مردم ميگردد.

تحليل هاي نادرست و بررسي نشده، مشکلات بزرگي را در فراروي مسئولين قرار خواهد داد،و اينگونه معضلات را ميتوان با داشتن اشراف و تهيه برآوردهاي صحيح، از شکل گيري تهديدات و پديد آمدن چنين حوادثي براي آتي جلوگيري نمود.

براي ايفاي نقش در تامين امنيت روحي، رواني، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي، و اخلاقي جامعه بايد از همه ظرفيت ها و توانايي هاي موجود افراد، احزاب، گروه ها و اقوام با هر نوع گرايش سياسي مورد قبول نظام که تاکنون اقدامي را بر عليه امنيت ملي نداشته اند براي تضارب افکار و هم انديشي، به خوبي استفاده و تحمل سخنان و نظريه هاي مخالف را داشته باشيم.

پتانسيل ها و ظرفيت هاي مثبت و منفي در احزاب، گروه ها و توده مردم، شناسايي و تمهيدات لازم براي تحقق منويات رهبر معظم انقلاب در رسيدن به اهداف عاليه ملي نظام انديشيده شود. از توان و امکانات موجود براي رسيدن به اهداف ملي در تامين امنيت و آسايش مردم  و جلوگيري از مسائل سوء سياسي و اجتماعي به خوبي استفاده و سعي شود پديده ها و مسائل  و مشکلات اجتماعي و سياسي به اقدامات انتظامي و امنيتي تبديل نگردد.

تقابل سياسي و گروهي و......در اين برهه از زمان به مصلحت نميباشد، آنچه باعث موفقيت و تداوم انقلاب اسلامي و پيشرفت مملکت و جلب اعتماد عمومي ميگردد، تامينِ و حفظ امنيت فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و رفع مشکلات معيشتي شهروندان است.

فراهم نمودن زمينه هاي وحدت، برادري، افزايش آستانه صبر و تحمل مردم  و سعه صدر مسئولين ميتواند به عنوان يک مؤلفه اثرگذار در جامعه نقش موثري را ايفا نمايد. با استفاده بهينه از منابع عظيم و با نشاط مردمي و مسئولين دلسوز فراجناحي، قدرت هوشمند که همانا قدرت سخت و نرم ميباشد را براي اشراف بر موضوعات و پديده هاي اثر گذار بر امنيت اجتماعي  و حفظ اقتدار ملي در کشور را کسب نماييم، زيرا کسب قدرت هوشمند باعث افزايش اعتماد مردم به نظام و سرمايه هاي امنيتي و اجتماعي و اقتدار ملي ميگردد.

بيشترين مشکلات ناامني در حوزه هاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، سياسي و بعضا" امنيت اخلاقي در جامعه، به اهداف و نگاه هاي سياسي و گروهي معطوف ميگردد که براي رسيدن به اهداف معمولا" سعي ميشود از ابزار در اختيار سوء استفاده گردد، لذا اين روش چندان مناسب  و اخلاقي نيست و بايد به آن توجه و تذکرات لازم به موقع داده شود.

احزاب و گروه ها اعضاء و جوارح جناح هاي سياسي ميباشند و براي هر دولت و حکومتي جناح ها مانند دو بال براي پرنده هستند، لذا احزاب و گروه ها و طرفداران آنها بايد هدايت تا در راستاي اهداف ملي نظام که قانون حوزه فعاليت و ميزان اختيارات آنها را تعيين کرده است فعاليت نمايند، از اين رو تبيين و گفتمان سازي اين نظريه براي تقويت و توسعه امنيت همه جانبه پايدار در جامعه ضروري به نظر ميرسد.

ارسال نظر
نام
آدرس ایمیل
دیدگاه :