شنبه 29 اردیبهشت 1403
10 : 55
18 / 5 / 2024
امنیت اجتماعی  >  انهدام باند سارقان مسلح بانک‌های فارس و هرمزگان
دوشنبه 25 دی 1391 01 : 0 تعداد بازدید ها : 2114 کد خبر : 3304
به اشتراک گذاری
0

انهدام باند سارقان مسلح بانک‌های فارس و هرمزگان

فرمانده انتظامی فارس گفت: سارقان مسلح بانک‌های استان که در سه ماه گذشته مرتکب هشت فقره سرقت مسلحانه شده‌ بودند، روز 23 دی‌ماه توسط پلیس آگاهی فارس دستگیر شدند.

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، سردار سرتیپ سیروس سجادیان در این باره گفت: سارقان اعضای دو باند دو نفره و سه نفره سرقت بودند که پس از تلاش شبانه‌روزی کارآگاهان فارس، شناسایی و در عملیات‌های جداگانه و با حفظ عامل غافلگیری، دستگیر شده و اکنون در اختیار پلیس هستند.

وی با تصریح اینکه تنها سرنخ موجود از سارقان تصاویری مبهم از افرادی نقاب‌دار بود که هیچ چیز مشهود و علامت مشخصه‌ای نداشت، گفت: این سارقان همگی سابقه‌دار بوده و برخی سابقه سرقت مسلحانه خودرو، مزاحمت و دیگر جرایم را در پرونده دارند.

سجادیان در تشریح چگونگی شناسایی و دستگیری این سارقان، گفت: بعد از وقوع سرقت از بانک‌های فارس و هرمزگان، شواهد اولیه مشخص می‌کرد که تمام سرقت‌ها به وسیله یک گروه انجام نشده است، بنابراین حدود 15 هزار برگ سند و اطلاعات مربوط به سرقت‌های سال 80 تا امسال به دقت مورد بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: بررسی اسناد ما را به 50 مظنون راهنمایی و مشخص کرد که سارقان باید در جنوب‌شرقی، شرق و غرب فارس مستقر باشند، بنابراین کار اطلاعاتی روی این مظنونان متمرکز شد.

سجادیان ادامه‌داد: در انجام بررسی‌ها تعداد مظنونان به 12 تن کاهش یافت و همزمان با توجه به احتمال بروز سرقت‌های مجدد، 700 نقطه حادثه‌پذیر پوشش اطلاعاتی، عملیاتی و انتظامی داده شد.

فرمانده انتظامی فارس گفت: بررسی‌های کارآگاهان آگاهی فارس ما را به این نتیجه رساند که دو فرد مظنون اصلی وجود دارند و در نهایت یکی از افسران آگاهی یکی از مظنونان را شناسایی و با قاطعیت اعلام کرد این یکی از سارقان است بنابراین روز 23 دی‌ماه ساعت 1 بامداد با رعایت اصل غافلگیر این فرد دستگیر و به جرایم اعتراف کرد.

وی با بیان اینکه در پی دستگیری این فرد دو متهم دیگر در بشاگرد و یاسوج شناسایی و در ساعت 8 و 11 صبح همان روز دستگیر شدند، گفت: دو متهم دیگر نیز علی‌رغم آن که یکی از آنان اقدام به تیراندازی به سمت عوامل پلیس کرده بود، دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی فارس با یادآوری اینکه سارق مسلح درگیر شده با پلیس با وجود مضروب‌شدن اما زنده است، گفت: در بازرسی از منازل این افراد بخشی از پول‌های سرقتی، چهار قبضه کلت، سه قبضه کلاش، لباس‌ها و ماسک‌هایی که در سرقت استفاده می‌شد و مقادیری مهمات و لوازم شخصی مورد استفاده در سرقت‌ها کشف شد.

سجادیان خاطرنشان کرد: این افراد 180 میلیون تومان از بانک ها سرقت کرده بودند که بخشی از آن برای رهن منزل و خرید اتومبیل استفاده شده و بخشی نیز توسط سارقان به بانک سپرده شده بود.

وی گفت: باند سه نفره پنج فقره سرقت و باند دو نفره سه فقره سرقت مرتکب شده‌اند و نقشه سرقت از تعدادی بانک را آماده می‌کردند که ظاهرا قرار بوده روز یکشنبه، دیروز، بانک دیگری در شیراز را مورد دستبرد قرار دهند که خوشبختانه نتوانستند نیت پلید خود را عملیاتی کنند.

فرمانده پلیس فارس با تصریح اینکه شناسایی این سارقان نشان از توان و تخصص پلیس آگاهی فارس دارد، گفت: پلیس فارس توانایی انجام هرگونه عملیاتی را درون استان،‌ سایر استان‌ها و حتی خارج مرزهای کشور را دارد.

سجادیان با رد هرگونه شایعه در خصوص این سرقت‌ها گفت: مهمترین عامل در مقابله با سرقت، پیشگیری است، بانک‌ها باید 24 مولفه امنیتی را رعایت کنند و از این پس هریک از بانک‌ها این مولفه‌ها را رعایت نکند، مسئولان و مدیران آن بانک مسئول خواهند بود و باید پاسخگو باشند.

وی در عین حال شایعات ایجاد شده در خصوص سرقت اموال مسافران اتوبوس‌های درون شهری در شیراز را به شدت تکذیب و تصریح‌کرد: وقوع سرقت باید شواهد و مدارکی داشته باشد،‌ به پلیس اعلام کنند کدام اتوبوس، با رانندگی چه فردی در کدام مسیر چه روز و ساعتی، مورد سرقت واقع شده است.

سجادیان این شایعات را بخشی از اقدامات دشمنان نظام اسلامی در جنگ نرم توصیف و تاکید کرد: این نشان می‌دهد که دشمن به دنبال ناامن جلوه‌دادن جامعه است و رسانه‌ها در این زمان باید بیش از پیش هوشیار باشند و با اطلاع‌رسانی به موقع و صحیح جلوی بروز هر شایعه‌ای را بگیرند.

فرمانده پلیس فارس در پاسخ به سئوالی در خصوص زمان وقوع سرقت‌های مسلحانه از بانک‌ها، گفت: این سرقت‌ها طی سه ماه گذشته و در شیراز، جهرم و بندرعباس رخ داده که هفت مورد در شیراز، یک مورد در جهرم و یک مورد در بندرعباس بود.

وی گفت: هنگام این سرقت‌ها یک نفر توسط یکی از سارقان باند دو نفره مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته شده است.

وی با قدردانی از مدیرکل دادگستری فارس و دادستان عمومی و انقلاب شیراز، خاطرنشان کرد: در مدت انجام بررسی‌ها و تحقیقات، به دلیل همکاری بسیار مطلوب همه دستگاه‌ها و خصوصا همه عوامل انتظامی در سطح فارس، کار به راحتی و بدون هیچ مشکلی انجام شد و به نتیجه رسید.

سجادیان گفت: سارقان اکنون در مرحله بازجویی قرار دارند و پس از آن به همراه پرونده تحویل مقام‌قضایی می‌شوند.

وی گفت: سارقان با استفاده از اتومبیل این سرقت‌ها را انجام داده‌اند که یکی از این خودروها یک پژوه 405 مشکی سرقتی بوده که کشف شد.

سجادیان گفت: به عنوان فرمانده انتظامی فارس با قاطعیت اعلام می‌کنم که اجازه هیچ‌گونه اخلال در نظم و امنیت را در سطح استان به هیچ فرد و گروهی نداده و نمی‌دهیم

ارسال نظر
نام
آدرس ایمیل
دیدگاه :