جمعه 7 اردیبهشت 1403
3 : 31
26 / 4 / 2024
اجتماعی  >  برگزاری جشنواره شهروند برگزیده در شیراز
پنج شنبه 10 آذر 1390 33 : 23 تعداد بازدید ها : 2369 کد خبر : 3121
به اشتراک گذاری
0

برگزاری جشنواره شهروند برگزیده در شیراز

فرمانده انتظامی استان فارس از برگزاری جشنواره شهروند برگزیده در شیراز خبرداد.

سردار سیروس سجادیان از برگزاری جشنواره شهروند برگزیده در شیراز خبر داد و اظهار داشت: طی مراسمی شهروند برگزیده در استان انتخاب و به مردم معرفی می شود.

سردار سجادیان با بیان اینکه برگزاری جشنواره شهروند برگزیده در راستای تقویت فرهنگ ایثارگری و یگانگی میان پلیس و آحاد جامعه است، اظهار داشت: درصدد هستیم تا با معرفی شهروند برگزیده احساس مسوولیت، فرهنگ مشارکت عمومی و خودکنترلی اجتماعی را در میان آحاد جامعه گسترش و افزایش دهیم.

وی با اشاره به ویژگی های شاخص شهروند برگزیده تصریح کرد: افراد گروههای مختلف اجتماعی به لحاظ ویژگی های روانشناختی با یکدیگر متفاوت هستند در واقع میزان حساسیت افراد نسبت به موضوعات و مسایل اجتماعی یکسان نیست و افرادی که بیش از سایرین نسبت به مسایل پیرامون خود حساسیت نشان می دهند یکی از ویژگی های شاخص شهروند برگزیده را دراختیار دارند.

*شهروند برگزیده نقش تعدیل کننده ای در جامعه ایفا می کند

فرماندهی نیروی انتظامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه شهروندان برگزیده نقش تعدیل کننده ای در جامعه ایفا می کنند، خاطرنشان ساخت: این افراد را می توان به عنوان نیروهای مثبت جامعه ارزیابی کرد چرا که عامل اصلی و تعیین کننده در سامانه های طبیعی کنترل اجتماعی قلمداد می شوند.

وی بیان داشت: شهروند برگزیده می تواند جزو افرادی باشد که خود متولی حفظ نظم و امنیت هستند ولی بیش از وظایف و نقش های محوله فعالیت می کنند یا مستقیماً مسوولیتی در حوزه نظم و امنیت اجتماعی ندارند ولی با عمل خود موجب پیشگیری از واردآمدن آسیب به خانواده ها و کاهش احساس ناامنی می شوند و به حفظ نظم و امنیت جامعه کمک می کنند.

آنها در مجموع به لحاظ قانونی درقبال نظم و امنیت جامعه جامعه مسوولیت مستقیم و غیرمستقیم ندارند و تنها به دلیل احساس مسوولیت و کسب رضایت الهی وانجام وظیفه انسانی سهم بسزایی در کنترل اجتماعی ایفا می کنند.

*شهروند برگزیده احساس همدلی میان پلیس و آحاد جامعه را افزایش می دهد

سردار سجادیان در ادامه با اشاره به تاثیرات مثبت برگزاری جشنواره های فرهنگی واجتماعی برگزیده تصریح کرد: شناسایی و تقدیر از افراد موثر درکنترل اجتماعی به صورت گوناگون ضمن تقویت فرهنگ ایثارگری و افزایش حساسیت جامعه به منظور مشارکت در رفع معضلات اجتماعی، موجبات فرهنگسازی و افزایش احساس همدلی و یگانگی میان پلیس و آحاد جامعه را فراهم کند.

*چه کسی شهروند برگزیده استان فارس می شود

وی در بخش دیگری ازاظهارات خود بیان داشت: شهروند برگزیده دراین طرح براساس یکی از ویژگی ها و یا شاخص های ذکر شده شناسایی می شوند؛ افرادی که به هنگام تصادفات رانندگی با اقدام به موقع از بروز حوادث بیشتر و یا مرگ و میر افراد مجروح جلوگیری کرده اند، افرادی که ضمن همکاری با کلانتری و پاسگاه محل نقش موثری در کنترل نظم و امنیت محله، شناسایی مجرمین، کشف جرایم و جلوگیری از حوادث و یا کاهش جرم دانسته اند، یا افرادی که ضمن همکاری با پلیس در تعقیب و دستگیری مجرمین ایفای نقش کرده اند. آن گروه از افراد و اعضای تشکل های غیردولتی (سمن ها) که در کاهش جرم و آسیب های اجتماعی تلاش کرده اند، شهروندانی که به واسطه تماس و اطلاع رسانی به سیستم های 110 و 197 موجب پیشگیری از جرم و یا کشف جرایم حساس و حل مسایل پلیسی شده اند، کارکنان سازمان ها و ارگان های دولتی نظیر اورژانس، هلال احمر، آتش نشانی و... که در جهت ایجاد و برقراری امنیت ایثار کرده اند، هنرمندان، معلمان، بسیجیان، ائمه جماعت، کسبه و ... که به اشکال مختلف در تولید امنیت و کاهش جرم و آسیب های اجتماعی نقش بارز داشته اند و اقدامی فراتر از ماموریت خود انجام داده اند، همکارانی که برای نجات جان شهروندان سلامت خود را از دست داده اند و یا اینکه با رشادت و شجاعت باعث جلوگیری از آسیب به شهروندان شده اند، همه یا فرزند آن دسته از کارکنان ناجا که در اجرای ماموریت های ویژه نظیر نجات گروگان و حفاظت از اشخاص و اموال عمومی و مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و ... به شهادت رسیده اند، اصحاب رسانه، اعم از خبرنگاران، عکاسان خبری که با قلم، عکس و اثر خود در شهروندان ایجاد احساس امنیت کرده اند از جمله این افراد هستند.

فرماندهی نیروی انتظامی در ادامه خاطرنشان ساخت: داوران این طرح را مسوولین ناجا و چهره های شاخص سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه جشنواره شهروند برگزیده همزمان در سراسر کشور برگزار می شود اظهار داشت: 10 نفر از افراد شاخص باویژگی های ذکرشده از هر گروه انتخاب و در نهایت یک نفر به عنوان شهروند برگزیده به جشنواره اصلی درتهران برای کسب نشان افتخار معرفی می شود.

سردار سجادیان در پایان از عموم اقشار مردم در شناسایی و انتخاب شهروند برگزیده و معرفی افرادی که با ایثار و از خودگذشتگی درحوزه نظم و امنیت فعالیت می کنند دعوت به عمل آورد و بیان داشت: آخرن مهلت ارسال آثار و مستندات جهت معرفی شهروند برگزیده 20 آبان ماه سال جاری است. گفتنی است جشنواره شهروند برگزیده 29 آبان ماه سال جاری در تالار بزرگ بوستان آزادی برگزار می شود.

ارسال نظر
نام
آدرس ایمیل
دیدگاه :