شنبه 29 اردیبهشت 1403
11 : 21
18 / 5 / 2024
سیاسی  >  کاش بعضی دهان ها بسته بود!!
جمعه 1 مهر 1401 21 : 23 تعداد بازدید ها : 1653 کد خبر : 11033
به اشتراک گذاری
سیاسی
0

کاش بعضی دهان ها بسته بود!!

اصلاح طلبان و اصولگرایان، گرا دادند و دشمنان حمله کردند

✍ کاش بعضی دهان ها بسته بود!!

اظهارات غلط اپوزسیون و انگشت شماری از نمایندگان مجلس که با اظهار نظرهای سیاسی، انتقام جویانه، غیرکارشناسی و غیرمسئولانه زمینه اعتراضات و دامن زدن به آشوب و خرابکاری های شهریور 1401 را فراهم کرد و نتیجه آن کشته شدن دهها نفر از هموطنان، افزایش بدبینی به حاکمیت و وارد کردن میلیاردها تومان خسارت به اموال عمومی و بیت المال را در پی داشت، کاش دهن ها به موقع باز شده بود و بصیریتی در ایشان وجود داشت که بفهمند؛ "هرسخن جایی و هر نکته مکانی دارد".

✍ ثمره انتخاب تولیدات بعضی از نمایندگان که گفتند، گشت ارشاد جایگاهی از نظر حقوقی ندارد!!

در پی دستگیری و فوت مهسا امینی با این توصیف که گشت ارشاد جایگاهی از نظر حقوقی ندارد، غافل از اقدام قانونی پلیس و جدای از صحت و سقم اظهاراتشان، در مانیفستی آوردند که:

  1. گشت ارشاد باعث رویگردانی مردم از حجاب شده است
  2. گشت ارشاد سبب ایجاد وحشت شده است.
  3. گشت ارشاد آسیب و معایبش بیشتراز مزایا و محاسنش میباشد.
  4. گشت ارشاد مامورینش با بغل کردن‎بانوان دچار گناه می‌شوند.
  5. گشت ارشاد همه را با یک چوب می‌راند.
  6. گشت ارشاد محاسنش به تعداد انگشتان ‌هم نمی رسد.
  7. گشت ارشاد آسیب‌های اجتماعی و روانی ایجاد کرده است.
  8. گشت ارشاد مضراتش بیشتر از محاسن آن است.
  9. گشت ارشاد رفتارهای مسئولینش غیر قانونی است.
  10. گشت ارشاد با عملکردش میلیون ها دلار به سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل کمک کرده و برخورد مأمورینش هزینه برای نظام ایجاد کرده است.

ملاحظه: از آنجایی که یکی از ارزش های دینی و آرمانهای انقلاب اسلامی و حداقل از زمان جنگ تحمیلی تاکنون عفاف و حجاب میباشد و چه بخواهیم و چه نخواهیم نیروی زحمت کش انتظامی هم در عزا و هم در عروسی سرش بریده میشود، لذا نمیدانم شورای ائتلاف با توجه به اینکه مانیفستش در اغتشاشات اخیر بدون تاثیر نبوده و همسویی با اعتراضات را نشان میدهد چه پاسخی برای افکار عمومی دارد؟

 ✍ خود کرده را تدبیر نیست

در رخدادهای اخیر اظهار نظرهای افرادی از اجزای حاکمیت و مردم عادی منجر به نا آرامی هایی در کشور گردید. از روز اول که دبیر فعلی ستاد احیای امر به معروف را در همایش سالانه مجمع رهروان دیدم و بیانات غیر کارشناسی را که اعلام کردند به سردار حمیدی نیا و بعضی از دوستان عزیزعرض کردم ایشان با تندروی ها و اظهارات غیر کارشناسی که دارد اصل امر به معروف نهی از منکر را مخدوش می کند و دوستان گفتند با آقای صدیقی صحبت میکنیم.

وقتی آمر به معروف و ناهی از منکر در حاکمیت برابر قانون پلیس میباشد و در راستای ماموریت قانونی، خانمی دچار عارضه بیماری شده و فوت میکند ستادی که خود احیاگر آن ماموریت در حوزه هماهنگی میباشد مبادرت به اقدامی میکند که مداخله گری میشود در وقوع ناآرامی هایی که منجر میگردد به کشته شدن هم وطنان، تضعیف امنیت عمومی و ده ها مصیبت دیگر.

پرواضح است که ستاد امر به معروف و نهی از منکر تاکنون کارکرد مثبتی که بتواند پاسخگوی اصل هشتم قانون اساسی باشد را نداشته و دلیل آن هم تشریفاتی بودن ستاد و بکارگیری مسئولین ناآشنا به مدیریت و راهبری ستادی و اجرایی است.

مزید استحضار اینکه در مدیریت راهبردی یکی از ابزاری که بیشترین کاربرد مؤثر در پیشرفت اهداف را دارد تمرکز زدایی و یا تمرکز گرایی در ساختار میباشد، لذا پیشنهاد میگردد:

در شرایط فعلی مؤثرترین راهبرد برای تحقق اصل هشتم قانون اساسی ، واگذاری ماموریت ستاد امر به معروف در جامعه، به سازمانهای مردم نهادِ فعال و موثر میباشد و در حوزه های حاکمیتی نیز به واحدهای نظارتی است.

در شرایط حساسی که کشورمان نیاز به آرامش دارد سخنان دبیر فعلی ستاد نابخردانه و دامن زده به اغتشاشات، ناامنی و دو قطبی کردن در جامعه میباشد لذا اعلام مراتب به رئیس ستاد امر به معروف برای ساکت کردن دبیر و یا تعویض ایشان مورد استدعاست.

✍ دست های نامرئی و حرص سیاسی اصول گرایان

 سابقه نشان می دهد که پس از بروز و ظهور فتنه ها، دست هایی پنهان همراه با هرس های سیاسیِ وجود دارد که زمینه ی اغتشاش، آشوب و نا امنی را در جامعه فراهم می کند.

در شهریور 1401 با "رمز گشت ارشاد"، گراهایی از طرف تعدادی از "اصلاح طلبان و اصولگرایان" داده شد که زمینه را برای فتنه ای دیگر فراهم کرد.

گراها توسط افرادی که سابقه در جریان اصلاح طلبی افراطی دارند به وضوح آشکار گردید و اصولگرایانی هم برای "بیشتر دیده شدن" و عقب نماندن از قافله "اپوزسیون"، مقدمات فتنه را برای "پیاده نظام های غربگرا و ناراضیان وضع موجود" فراهم کردند.

پرواضح اینکه، "موقعیت و وضعیت" اصلاح طلبان افراطی در "جامعه سیاسی" ایران تا امروز بیش از هر چیز بر مبنای "تحلیل رفتارها و تصمیمات" تعیین می شود، رفتارهایی که بر خلاف "منافع ملی" است و آب به "آسیاب دشمن خارجی" ریختن است.

این جناح سیاسی در سندی تحت عنوان "تاملات راهبردی" برنامه های سیاسی آینده خود را ترسیم و "ساختار نظام اسلامی" را به مثابه ساختار "دیکتاتوری" دانسته و چنانچه به شعارهای اغتشاشگران در فتنه ها و اعتراضات توجه شود، شعار "مرگ بر دیکتاتور" پر رنگ تر از سایر شعارها شنیده میشود.

مهم ترین راهبردهای "ساختار شکنانه" در این سند مربوط به محدود کردن "رهبری" و "شورای نگهبان"، زمینه سازی برای "آشوب و ناامنی" و "پیوند ارگانیک با بیرون و بحران آفرینی" است.

در فتنه ی اخیر بعضی از "اصولگرایان"، آگاهانه و یا ناآگاهانه، هم نوا با "جناح رقیب"، رویکردی را پیش گرفتند تا "سرمایه اجتماعی" خود را افزایش دهند، غافل از اینکه چاشنی "هرس سیاسی" نتیجه مطلوبی برای آنان نخواهد داشت و ایشان با رفتارشان، شائبه "همسویی با اپوزسیون" را در افکار عمومی تقویت کردند.

✍اصلاح طلبان و اصولگرایان، گرا میدهند و دشمنان حمله می کنند

شرق:

فاجعه مرگ مهسا امینی چنان دردناک و تأثربرانگیز بود که واکنش سریع مردم را در فضای مجازی به‌دنبال داشت. برای اولین‌بار نیز فعالان سیاسی به این موضوع سریع واکنش نشان دادند و به‌تندی از آن انتقاد کردند که همین عمق حادثه رخ‌داده را نشان می‌دهد.

سیدمحمد خاتمی،

رئیس دولت اصلاحات، در واکنش به این حادثه تلخ در توییتر نوشت: «باز هم فاجعه‌ای ناگوار که درد آن تا مغز استخوان را می‌سوزاند! طبق اخبار، دختر خانمی با ادعای پوشش نامناسب بازداشت و در جریان بازداشت و انتقال دچار عارضه قلبی و مغزی می‌شود! آیا این فاجعه و رویدادهای پرتکرار مشابه آن کافی نیست که برای خدا، برای آبروی اسلام و رعایت انتظارات بحق مردم و حال بدی که در تنگناهای معیشتی و مواجهه با انواع فساد‌های ویرانگر و ناکارآمدی‌ها دارند از این شیوه و رفتارهای خلاف قانون، منطق و شرع دست برداشته شود و بیش از این زمینه مشوش‌شدن چهره اسلام و نظام را فراهم نیاورند و با پدیدآورندگان این حوادث برخورد مناسب صورت گیرد؟!».

‌محمدجواد ظریف،

 وزیر پیشین خارجه نیز در پیامی درگذشت مهسا امینی را تسلیت گفت و نوشت: «دوستان سلام و تسلیت، به سهم خود شرمنده و عذرخواهم و از زبان مولانا به خودم می‌گویم. شیر را بچه همی ماند بدو/ تو به پیغمبر به چه مانی بگو». ‌

اسحاق جهانگیری،

معاون اول دولت حسن روحانی نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «تا به حال گزارش‌های تلخ دیگری از برخوردهای نامناسب با زنان و دختران جامعه منتشر شده بود درحالی‌که رعایت کرامت و حرمت انسان، هدف اخلاقی، دینی و قانونی انقلاب و نظام ما بوده است. لازم است رئیس‌جمهور با توجه به وظیفه‌ای که طبق قانون اساسی بر عهده دارد و سوگندی که برای دفاع از مردم خورده است، به این مسئله اهتمام ویژه‌ای بورزد و گزارشی صریح و شفاف از این حادثه و موارد مشابه به مردم ارائه دهد و با عوامل و مقصران آن برخورد قاطع و قانونی صورت گیرد. آنچه مهم است اتخاذ تدابیر و سیاست‌هایی است که این‌گونه رفتارهای غیراخلاقی و غیراسلامی برای همیشه متوقف شود. مردم ولی‌نعمت همه ما و زنان ما مایه فخر اسلام و ایران هستند و دفاع از کرامت و حقوق آنها وظیفه ماست».‌

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی

 پیش از فوت مهسا امینی در پیامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «بدون شک مسئولان نیروی انتظامی باید به صورت شفاف و دقیق نسبت به آنچه که به نام «توجیه و آموزش» بر این دختر ۲۲ساله رفته است، پاسخ‌گو باشند.

قوه قضائیه

نیز با توجه به مسئولیت ذاتی خود و نیز رویکرد دوره جدید که مبتنی بر پیگیری حقوق عامه و پاسخ‌گویی به افکار عمومی عنوان شده است، با مقصران این حادثه تلخ برخورد فوری و قاطع کند. عدم برخورد بهنگام و قانونی و عدم توقف روندهای معیوبی که هرازچندی موجب بروز حادثه می‌شود، بیم تکرار این قبیل فجایع را بالا می‌برد».‌

آیت‌الله محقق‌داماد

 نیز در بیانیه‌ای به فوت مهسا امینی واکنش نشان داد و نوشت: «در وقوع این حوادث به دنبال خاطی‌ گشتن و حتی به مجازات خاطیان رده‌های پایین بسنده‌کردن نه درد و سوز عمومی را تسکین می‌بخشد و نه امیدی به عدم تکرار نظیر آن ایجاد می‌کند. زیرا این حوادث معلول است و باید در جست‌وجوی علت‌ها بود». در ادامه این بیانیه آمده است: «در جامعه‌ای که فساد و سوءاستفاده و رانت و اختلاس و ارتشا هر روز خبرش حتی از رسانه ملی به گوش می‌رسد و ارقامش حیرت‌آور است، به‌یقین نهی از منکر معنای دیگری می‌یابد و موارد اهمی خواهد یافت و ترجیح اهم بر مهم روش خردمندان است. تأمین امنیت شهروندان اصلی‌ترین وظیفه قدرت حاکم است. قدرت حاکم نمی‌تواند با به‌کارگیری افراد ناآگاه و دادن لقب ارشاد و مرشد به آنان‌ موجبات سلب آسایش گردد. این‌گونه القاب شایسته صالحان علمی و عملی است».‌ آیت‌الله محقق‌داماد در پایان نوشت: «پاسخ‌گوی اصلی در پیشگاه الهی و سپس ملت شریف ایران نسبت به این‌گونه حوادث تلخ کسانی هستند که روزی به نام امربه‌معروف، تهمت و افترا و دروغ‌پردازی و هتک حرمت و سلب کرامت و حقوق انسانی را حلال و مجاز و حتی فریضه دانستند و از این رهگذر عالمان را ملجم و جاهلان را مکرم ساختند. ربنا و علیک توکلنا و الیک انبنا و الیک المصیر».

‌آیت‌الله بیات‌زنجانی

هم در پیامی به این حادثه تلخ اشاره کرد و نوشت: «مجموعه رفتارها و وقایعی که موجب این اتفاق ناگوار و تأسف‌برانگیز شده، هم غیرقانونی است، هم غیرعُقلایی است و هم نامشروع. غیرقانونی است از آن حیث که هیچ‌یک از قوانین کشور، مأموریت ارشاد و تربیت شهروندان را به پلیس نسپرده است؛ غیرعُقلایی است از آن حیث که تا جایی که می‌دانیم و در تاریخ دیده‌ایم این قبیل تلاش و تقلّاهای قهری هیچ‌وقت در هیچ جامعه‌ای موجب گسترش و استقرار پایدار و ماندگار هیچ ارزشی از ارزش‌های الهی و انسانی نشده است و نیز غیرمشروع است چون همان‌طورکه بارها گفته‌ام آیه کریمه «لا إکراه فی الدین» با اطلاقی که دارد به صراحت و شفافیت تمام، مؤمنان را از توسعه قهری و ترویج ستم‌گرانه و ظالمانه ارزش‌هایی که آنها را دینی و اخلاقی می‌پندارند، بازداشته است، چون این عین تناقض است و تناقض در هیچ‌کجای عالم بقا ندارد». ‌او در پایان پیام خود یادآور شد: «خداوند ان‌شاء‌الله این دختر عزیزمان را مشمول رحمت واسعه خودش قرار بدهد، به خانواده محترم ایشان صبر و اجر عنایت بفرماید».‌

دستغیب

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ…

خداوند در سوره توبه آیه ۷۱ می‌فرماید: مؤمنین و مؤمنات دوستان و یاوران یکدیگرند امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند…

در کشور ایران که مردم آن مسلمان و دوستدار أمیرالمؤمنین علی‌بن‌ابیطالب و یازده فرزند او یعنی ائمه اطهار علیهم‌السلام می‌باشند و امروز که اربعین امام سوم حسین‌بن‌علی علیه‌السلام است می‌بینیم که چگونه برای زیارت او و یاد و خاطره عاشورا به سوی کربلا رفته و بر سر و سینه می‌زنند و همچنین در شهر‌های ایران بخصوص مشهد مقدس چگونه عزاداری می‌نمایند که همه به معنای این‌است‌که ما اسلام و قرآن و احکام آن‌را دوست می‌داریم؛ و به زبان حال و قال می‌گویند ما حکومت اسلام که توسط مرحوم امام خمینی ره پایه‌گذاری شد و میزان را رأی مردم قرار داد قبول داریم.

ما آدم‌های ساده و صاف بوده و می‌خواهیم راستگو باشیم و متقابلاً حکومت هم به ما راست بگوید و دوست می‌داریم که همه ما در حکومت شریک باشیم و منحصر به عدّه خاص نباشد، و ما مردم مسلمان ایران که دوستدار مولا علی و فرزندان او هستیم می‌دانیم که یکی از احکام مسلّم اسلام که قرآن بر آن گواه است حجاب و پوشش سر و بدن زنان است در مقابل نامحرم و ورود در بین مردم بدون آرایش، و نیز می‌دانیم که از جمله احکام قرآن امر به معروف و نهی از منکر است با شرایط آن، و می‌دانیم که امر به معروف و نهی از منکر بر همه مردم مسلمان واجب است و منحصر به گروه خاصّی نیست. پس چرا بعضی خانم‌ها آشکار و لجوجانه به این حکم الهی (حجاب) مخالفت نموده و بعضاً شدّت به خرج می‌دهند؟

علت آن صادق نبودن با مردم است، به اضافه فقری که اکثریت جامعه را فرا گرفته.

خلاصه خبر درگذشت خانم مهسا امینی که در گشت ارشاد امر به معروف و نهی از منکر اتفاق افتاد و مخالفین به نظر خودشان بهره شایانی بردند به همه رسید.

آقایان محترم توجه داشته باشند دنیا برای هیچ‌کس نمانده و نخواهد ماند، بهتر است آقایان منشور مرحوم امام خمینی رحمه الله که مردم را صاحب اصلی انقلاب می‌داند بخوانند و عمل کنند و اینگونه نباشد که حکومت دست عدّه خاصّی باشد. به هر صورت پیشنهاد می‌شود در این قضیه آقایان بالا از خانواده فرد تازه‌گذشته دلجویی کنند و برنامه امر به معروف و نهی از منکر را با تبلیغات وسیع که همراه با مهر و محبت است به عهده مردم مسلمان بگذارند و آن‌ها را از ابراز هر گونه خشونت بر حذر دارند.

در پایان به خانواده مرحومه امینی تسلیت گفته و صبر و اجر برای بازماندگان آن مرحومه از خدای متعال خواستارم.

 والسلام. سید علی محمد دستغیب/۲۶ شهریور ۱۴۰۱ مطابق با اربعین امام حسین علیه السلام

حجت‌‌الاسلام عبدالله نوری،

وزیر کشور دولت اصلاحات نیز در پیامی عنوان کرد: «از مراجع تقلید و عالمان دینی انتظار می‌رود برای تحقق مسئولیتی که برای دفاع از حقوق مردم بر عهده دارند و نیز برای پیراستن دامان دین و روحانیت از چنین اتهامی ‌و خشکاندن ریشه‌ای تفکرات جاهلانه و... دست از سکوت بردارند و با واکنش صریح، شفاف و قاطع، پیگیری و مجازات آمران و عاملان این اقدامات و فجایع را از دستگاه‌های مربوطه طلب کنند».‌

احزاب اصلاح‌طلب

‌همچنین جبهه‌ اصلاحات در بیانیه‌ای به مرگ مهسا امینی اشاره کرده و این موارد را خواستار شدند: «بساط گشت‌های ارشاد که به خشم و نارضایتی عمومی و فاجعه می‌انجامند و ناقض کرامت شهروندان‌ است جمع شود؛ عاملان و آمران این فاجعه محاکمه علنی و محکوم شوند». این جبهه در پایان نوشت: «شرم بر ما اگر چنین مصیبت دلخراشی به اصلاحی ریشه‌ای نینجامد و از مصیبت‌های مشابه پیشگیری نشود». ‌

حزب اتحاد ملت

 نیز در بیانیه‌ای به این اتفاق تلخ واکنش نشان داد و این موارد را خواستار شد: «اول؛ هرگونه دخالت بی‌مورد نیروهای امنیتی و انتظامی در امور مربوط به خانواده خانم امینی منع گردد و در این شرایط سخت، بر رنج آنها افزوده نشود. دوم؛ همه آمران و عاملان این رفتار فجیع عزل و در دادگاهی علنی و شفاف و خارج از نوبت، با حضور خبرنگاران محاکمه شوند. سوم؛ در قانون حجاب اجباری تجدید نظر شود و به حق انتخاب پوشش و اساسا به اینکه مردم ایران با سابقه غنی فرهنگی و دینی خود و براساس ارزش‌هایی که به آن باور دارند، بهتر می‌دانند که چه بپوشند و چه نپوشند احترام گذاشته شود. چهارم؛ بساط پلیس غیراخلاقی و تنش‌آفرین گشت ارشاد یا هر عنوان بی‌مسمای دیگری جمع شود و مدعیان انقلابی‌گری بدانند که اصل اول انقلاب اسلامی، کرامت انسان‌ها و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش بود».‌

حزب ندای ایرانیان

 در بیانیه‌ای به مرگ مهسا امینی اشاره کرد و نوشت: «ما خواهان استعفای وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی به دلیل اهمال در این اتفاق و اتفاقات مشابه هستیم. اگرچه انتظار می‌رفت این افراد پیشگامانه قدمی برای تغییر روند پرخطای گذشته بردارند اما اصرار این دو مقام مسئول بر ادامه این روند غلط، باعث ایجاد حس خشم و نفرت در بخش بزرگی از جامعه شده است‌. استعفای این دو مقام مسئول، اقدامی ضروری در همدردی با افکار عمومی و پذیرش اشتباهات اخیر است. توقف «گشت ارشاد و برخوردهای نادرست» با زنان و دختران نجیب ایرانی دومین خواسته حزب ندای ایرانیان از مسئولین و متولیان امر است. تا چه زمانی قرار است این شیوه‌های غلط و اشتباه بدون هیچ دستاوردی به مردم، کشور و نظام سیاسی هزینه تحمیل نماید؟». ‌در ادامه این بیانیه آمده است: «هر اقدامی تحت پوشش مصالح ملی یا امنیتی برای ایجاد محدودیت و تحت فشار گذاشتن خانواده خانم مهسا امینی، نقض حقوق شهروندی و مصداق آزار و تهدید علیه خانواده رنجدیده‌ای است که حق دارد از حقوق قانونی‌اش برای تظلم‌خواهی استفاده کند. مصلحت ملی و امنیت ملی در این مقطع زمانی، برخورد با مسببان این اتفاق دل‌خراش است نه فشار و تهدید احتمالی علیه خانواده‌ای دل‌نگران. نیروی انتظامی و مسئولین مرتبط، امروز بایستی شرمنده همه مردمی باشند که قلبشان از تکرار فجایع علیه مهساها به درد آمده است. خانواده مهسا امینی باید در هر اقدام حقوقی آزاد باشند و مسئولین در همه خواسته‌ها و برنامه‌های آنان به خواسته‌هایشان احترام بگذارند»‌.

شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام

نیز در بیانیه‌ای نوشت: «بی‌تردید آنچه که در ماه‌های اخیر به نام مبارزه با بی‌حجابی در حال انجام است، روشی به غایت غلط و متأثر از نگاهی متحجرانه به دین و بدبینانه به دیگران و سخت‌گیرانه درباره جامعه است. سیاست‌هایی که متأسفانه در سال‌های اخیر جز آسیب به کرامت مردم و ترویج بی اعتمادی عمومی و تضعیف ارزش‌های دینی، ثمر دیگری نداشته است. روشن است که در این فقره، دستگاه قضائی و سایر دستگاه‌های مسئول، موظف‌اند مسببان را در هر مقام و موقعیتی به کیفر رسانند، لکن این انتظار، پایانی بر این روند غلط نخواهد بود و همه دلسوزان و نخبگان و عالمان و فرهیختگان کشور و صاحبان تصمیم و تدبیر باید برای مهار و کاهش نفوذ این‌گونه افکار و روش‌ها، چاره‌ای جدی بیندیشند و بدانند که غفلت در این امر، نه تنها نظام جمهوری اسلامی که کیان ملت و ایران عزیز را به خطر خواهد انداخت».

گفت‌وگوی «شرق» با رشیدی‌کوچی، عضو کمیته حقیقت‌یاب در ماجرای مهسا امینی:

مضرات گشت ارشاد بیشتر از محاسن آن است

کمتر کسی است که در جامعه فعلی زندگی کند و عملکرد این روزهای گشت ارشاد در مواجهه با زنان و حجاب را مورد بحث قرار ندهد. روزی در پارک پردیسان مأمور گشت ارشاد به همسر زنی ورزشکار به بهانه حجاب شلیک می‌کند و روزی دیگر به ضجه‌های مادری که جلوی ون گشت ارشاد را گرفته و فریاد می‌زند که دختر بیمارش را با خود نبرند، توجهی نمی‌کند.

مهدی کروبی :

 بأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَت؟ خبر درگذشت جانسوز خانم مهسا امینی، دختر جوان کردمان به شدت مرا متاثر کرد. با آنکه مدتی است در حال نوشتن مطلبی جامع درباره شیوه حکمرانی فعلی بودم و تا انتشار آن بنا نداشتم سخنی بگویم اما حزن ناشی از این جنایت آنقدر عمیق بود که تاخیر در اعلام محکومیت آن را به صلاح ندانستم.

در چند دهه گذشته دلسوزان این کشور بارها از آثار منفی برخوردهای خیابانی با زنان و دختران جوان و سیاست‌های شکست‌خورده حکومت در این زمینه سخن گفتند و خواستار اصلاح شیوه‌های ناصواب گذشته شدند. این شیوه حکمرانی عوارض سنگینی را در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی بر کشور و مردم تحمیل کرده است.

لذا با توجه به تجربه‌های پیشین از مردم عزیز، شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی می‌خواهم که برای ممانعت از تکرار این نوع جنایت‌ها، تحقیرها و آزار و اذیت زنان و دختران، این پرونده را تا مختومه کردن این روش غیر شرعی و غیر انسانی پیگیری کنند.

عبدالله رمضان زاده

در واکنش به ماجرای مهسا امینی نوشت: این چه  ارشادی است که به مرگ منتهی می‌شود؟ حقیقتا معنی کلمات را واژگون می کنید؟

 پزشکیان

آقای پزشکیان در مراسم عزاداری اربعین حسینی در حسینیه‌ی خامس آل عبا در اسلامشهر گفت: خداوند از تک تک ماها پیمان گرفته که برابر مردم صادق باشید، که حق بگویید و پایبند به حق و عدالت باشید. الان در جامعه ما اینطور هستیم؟ مگر می شود پذیرفت آن وقت ما ادعا کنیم راه امام حسین را می‌رویم؟! امام حسین، حضرت عباس، حضرت زینب و تمام یارانشان در کربلا این چنین بودند؟! در کربلا خواستند حضرت عباس را بخرند و به او وعده‌ها دادند اما حضرت ابوالفضل که ماها اینطور عاشقش هستیم چه جوابی داد؟ ما برای اینکه مردانگی داشت و بر روی تعهدی که در برابر امامش داشت پایبند بود عاشقش هستیم. حتی آب را در فرات نخورد و گفت که امامِ من و دوستانِ من تشنه هستند و من آب بخورم آنها تشنه لب بمانند؟! این پیشوا و امام ما است.وی در ادامه افزود: امام حسینی که ما عاشقش هستیم این رفتار طرفداران‌شان است. منی که طرفدار امام حسین هستم می‌توانم غیر از آن راه را بروم؟! وعده بدهم و خلاف وعده عمل کنم که می‌کنم! این مشکل ما است. در زمان شاه که ما وارد دانشگاه شدیم چپی‌ها و دیگران هم در دانشگاه‌ها بودند و خیلی بحث می‌کردند. اساتید ما چپی بودند و دیگر گرایش‌ها در برابر آنها یک عده بحث می‌کردند در کلاس و در دانشگاه. برخی می‌گفتند با اینها حرف نزن زیرا محکوم می‌شوی اما من در پاسخ آنها می‌گفتم کسی که امامش، امام علی است، الگویش امام حسین و یارانش شهیدش باشد از اینکه در مقابل اینها بنشیند و بحث کند باکی ندارد.

آقای پزشکیان در بخش دیگری از گفته‌های خود می‌گوید: چهل سال است می‌گوییم الگوی ما و افتخار ما امام حسین و حضرت علی است و این همه شهدا در این مملکت داشتیم، اما با وجود این ادعاها خیلی از مردم ما محتاج نان شب هستند. آیا می‌شود از منِ مسلمان، از منِ دانشگاهی، از منِ مسئول کاری بکنم که مردم ما مشکل داشته باشند؟! به نظرم نمی‌شود پذیرفت. براداران! خواهران! ما مقصریم. ما در برابر این مردم و شهدا مقصریم برای اینکه آنچه که برازنده و شایسته این مردم است را نتوانستیم تهیه کنیم. منِ نماینده وقتی در دفتر می‌نشینم جوانانی با مدرک تحصیلی دکترا و فوق لیسانس هم می‌آیند و از من کار می‌خواهند و نمی‌توانم جواب بدهم دلم می‌خواهد زمین باز شود در آن بروم. چرا بعد از ۴۰ سال جوان‌های ما نباید زندگی راحتی داشته باشند؟! این وضعیت را نمی‌شود پذیرفت؟!

 وی در ادامه گفت: ما الان مشکل‌مان همان صداقت و تعهد است. باید با مردم صادق باشیم و به مردم راست بگوییم. ما راست نمی‌گوییم، صادق نیستیم؛ در حالی که خدا تعهد و پیمان گرفته از تک تک ما و از تمام پیامبران. من نمی‌خواهم ذهن شما را خراب کنم اما خیلی وعده‌ها دادند و خلافش عمل کردند. حضرت علی (ع) وقتی به قدرت می‌رسد و خلیفه می‌شود اولین کلامی که از زبانش جاری می‌شود می‌فرمایند که ذِمَّتی بِما أقولُ رَهینَهٌ و أنا بِه زَعیمٌ؛ گردنم را در مقابل حرفهایم گرو می‌گذارم و اگر به آنها عمل نکردم گردنم را بزنید. ما چقدر حرف‌ها زدیم و عمل نکردیم و بعد آمدیم وعده‌ی دیگری دادیم. آیا ما می‌توانیم بگوییم رهرو این امام هستیم؟! ما می‌توانیم بگوییم امام حسین الگوی ما است؟!

دکتر پزشکیان با بیان اینکه « ما باید در مقابل مردم و همینطور در روز قیامت در برابر خداوند جواب بدهیم»، گفت: من به عنوان یک دانشگاهی و یک نماینده و یک آدمی که مسئولیت داشته و دارد هر کسی را گول بزنم خود را نمی‌توانم فریب بدهم، باید بپذیریم حرفی که زدیم را نتوانستیم عمل کنیم. نباید گناه را به گردن دیگران بیندازیم؛ ما مقصر هستیم. برازنده‌ی جامعه‌ی اسلامی و شیعه‌ی آل علی و طرفدار امام حسین این نیست که مردمش در چنین وضعیتی زندگی کنند. ما باید شب و روز تلاش کنیم که آن عزت و سربلندی را به جامعه برگردانیم. از خداوند بزرگ می‌خواهم به ما این قدرت و جسارت و لیاقت را بدهد که بر اساس حق و عدالت و صادقانه با مردم صحبت کنیم و صادقانه عمل کنیم. اگر حرفی را می‌زنیم یا به آن پاینبند باشیم یا از ابتدا آن حرف را نزنیم. برای اینکه خدا از ما در قبال حرف‌هایمان پیمان گرفته و در قرآن می‌فرماید ای کسانی که ایمان آوردید چرا حرف‌هایی می‌زنید که به آن عمل نمی‌کنید. این کار خدا را خشمگین می‌کند.

پاک فطرت

به گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت، علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز و زرقان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:

گشت ارشاد؛ هیچ جایگاهی از نظر حقوقی ندارد. فوت خانم ‎مهسا امینی، یکی از عواملی است که مردم به بهانه‌ی آن به خیابان‌ها آمدند.

‌دستگیری و به زور سوارکردن افراد در وَن‌ها با کلمه‌ی ارشاد در تضاد است و متاسفانه مأمورانِ ‎گشت ارشاد برای جلوگیری از منکر،خودشان با بغل کردن ‎بانوان و به زور انداختن آنها داخل خودروهای وَن‌ مرتکب گناه می‌شوند.

علیرضا پاک فطرت در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه متاسفانه بی توجهی مسئولان به موضوع عدالت اجتماعی و کوتاهی های  در این بخش باعث شده تا شاهد این اتفاقات باشیم، افزود: در شرایط فعلی بیشتر کارمندان و بازنشستگانی که به ما  مراجعه می کنند از وضعیت حقوق و معیشت ناراضی اند.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه فوت خانم مهسا (ژینا) امینی یکی از عواملی است که مردم به بهانه آن به خیابان‌ها آمدند، گفت: در این شرایط نیاز است تا دولت و مسئولان توجهشان را در افزایش رضایتمندی در بخش های معیشتی و اجرای عدالت اجتماعی به کار گیرند.

عضو کمیسیون آموزش با بیان اینکه زمانی که مردم احساس کنند که عدالت اجتماعی در جامعه وجود ندارد هر میزان هم که به آن رسیدگی شود باز هم از درون احساس ناراحتی دارند، ادامه داد: متاسفانه در این شرایط مردم منتظر یک جرقه می شوند تا بتوانند گرد آن بیایند و با زبان بی زبانی خواستار اجرای عدالت در جامعه شوند.

وی با بیان اینکه شوربختانه در حال حاضر امنیت در شهرها کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: در سال های گذشته سابقه نداشته که آمار سرقت تا این اندازه افزایش پیدا کند و پیگیری نکردن سرقت های زیر ۲۰ میلیون تومانی که شاکی خصوصی هم ندارند یکی از مواردی بود که در سال های گذشته بی سابقه بوده است.

عضو مجمع نمایندگان فارس با اشاره به اینکه ذکر این نکته ضروری است که ۲۰ میلیون تومان معادل حقوق ۴ ماه کارگران است، تصریح کرد: سرقت و تهدید مردم باعث می شود تا مشکلات افزایش پیدا کند.

هنوز اطلاع دقیقی از فوت خانم امینی وجود ندارد

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه تاکنون هیچ فردی نتوانسته از فوت خانم امینی اطلاع دقیق پیدا کند، افزود: در حال حاضر نشان ندادن عکس العملی از صدا و سیما هم جای انتقاد دارد و صدا و سیما در برابر این اتفاق سکوت کرده است و در شرایط فعلی نیاز است تا صدا و سیما گزارش ها را به مردم اطلاع رسانی کند.

وجود گشت ارشاد هیچ معنایی و جایگاهی از نظر حقوقی ندارد

پاک فطرت با اشاره به اینکه طبق تحقیقات و مطالعاتی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم که وجود گشت ارشاد هیچ معنایی و جایگاهی از نظر حقوقی ندارد، تصریح کرد: متاسفانه دستگاه های فرهنگی گشت ارشاد را روی کار آوردند.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه در گذشته هم در راستای موضوع حجاب مطالبی را عنوان کردم که مسئولان و متولیان امر به خوبی موضوع را درک نکردند، خاطر نشان کرد: خیلی از افرادی که مانتوهای تنگ و شلوارهای کوتاه می پوشند پولی برای خرید یک مانتو دو میلیون تومانی در اختیار ندارند و ترجیح می‌دهند   مانتویی  ارزان قیمت  بخرند.

پاک فطرت با اشاره به اینکه یک کارگر، کارمند و پدری که دو الی سه فرزند دختر دارد باید برای خرید چادر که یک پوشش بسیار مناسب برای بانوان است حدود ۱۰ میلیون تومان بپردازد، گفت: ذکر این نکته ضروری است که مسئولان باید بخشی از هزینه هایی که صرف گشت ارشاد می کنند مانند حقوق، حق ماموریت و …. را صرف خرید و توزیع بسته های تشویقی و حمایتی برای پوشش بانوان کنند.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه تمام بانوان و دخترانی که در خیابان هستند فرزندان ما هستند، ادامه داد: مسئولان باید در نظر بگیرند که شاید این شلوارهایی که دختران می پوشند برای خواهر بزرگترشان باشد.

وی با اشاره به اینکه گشت ارشاد نباید مردم را با کتک و توهین سوار ون کنند ، گفت: ذکر این نکته ضروری است که باید حرمت مردم را نگه داشت و ماموران گشت ارشاد نباید به بدترین حال ممکن بانوان نامحرم را سوار ون کنند.بی شک ارشاد به معنی وجود افراد موجه و خوش رو و کارشناس فرهنگی و دینی و خوش برخورد بد حجابان را ارشاد کنند.

پاک فطرت با اشاره به اینکه در شرایط فعلی نباید اجازه داد که معاندین بخواهند از این اتفاقات بهره ببرند، ادامه داد: در شرایط فعلی نیاز است تا وزیر کشور توجهش را به موضوع گشت ارشاد افزایش دهد و متاسفانه ماموران گشت ارشاد برای جلوگیری از منکر ، خودشان با بغل کردن بانوان و انداختن آن ها به ون ها به گناه مرتکب می شوند.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه گشت ارشادی که باید آرامش را در جامعه ایجاد کند سبب ایجاد وحشت شده است، افزود: این موضوع به هیچ وجه برای نماینده قابل قبول نیست و در موضوع فوت خانم امینی باید منتظر پاسخ از نهاد های مربوطه بود.

 رشیدی کوچی

مضرات گشت ارشاد بیشتر از محاسن آن است.

روزنامه شرق

معصومه معظمی

خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

‌ کمتر کسی است که در جامعه فعلی زندگی کند و عملکرد این روزهای گشت ارشاد در مواجهه با زنان و حجاب را مورد بحث قرار ندهد. روزی در پارک پردیسان مأمور گشت ارشاد به همسر زنی ورزشکار به بهانه حجاب شلیک می‌کند و روزی دیگر به ضجه‌های مادری که جلوی ون گشت ارشاد را گرفته و فریاد می‌زند که دختر بیمارش را با خود نبرند، توجهی نمی‌کند. روزی دیگر با میله زنده‌گیر حیوانات دختران کم‌حجاب را شکار می‌کنند. حالا هم با بازداشت مهسا امینی (دختر 22‌ساله سنندجی) و فوت او بعد از به کما رفتنش، اتفاقی که هنوز ابعاد و زوایای آن روشن نیست، این تراژدی را تکمیل می‌کند. موضوعی که واکنش‌های گسترده اجتماعی به همراه داشته و زمینه انتقادات جدی، حتی از سوی برخی مسئولان، سیاسیون، هنرمندان، فعالان شبکه‌های اجتماعی و... را ایجاد کرده است. به‌همین‌دلیل رؤسای جمهور، مجلس و دستگاه قضا به صورت مجزا دستور پیگیری ماجرا را داده و وعده داده‌اند در صورت تأیید تخلف، با مقصر یا مقصران احتمالی برخورد شود. پزشکی قانونی هم سعی دارد از منظر علمی و پزشکی در کنار کمیته حقیقت‌یابی که مجلس تدارک دیده، زوایای پنهان ماجرا را روشن کند. به‌همین‌دلیل با جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیته حقیقت‌یاب که نمایندگی مردم مرودشت در مجلس یازدهم را برعهده دارد، در‌این‌باره به گفت‌وگو نشستیم.‌ او به «شرق» گفت که می‌کوشد گزارشی صادقانه از همه ابعاد ماجرا تهیه و به مردم گزارش دهد. ‌‌با توجه به اینکه از اول ماجرای تکان‌دهنده‌ای که برای مهسا امینی در مقر پلیس اخلاقی رخ داد، پیگیر ماجرا بودید، برای مخاطبان ما در‌این‌باره توضیحاتی بدهید.

طبق شنیده‌ها خانم امینی بر اثر استرسی که به ایشان بعد از بازداشت پلیس اخلاقی یا گشت ارشاد وارد شده، دچار عارضه سکته قلبی شده است؛ موضوعی که از نظر سازمان پزشکی قانونی مورد تأیید است.

مجلس به این موضوع ورود کرده و کمیته حقیقت‌یابی با پیگیری‌ها تشکیل داده و بنده هم در این کمیته حضور دارم. همین که این دغدغه وجود داشت و با پیگیری‌هایی که انجام شد، کمیته حقیقت‌یاب به دستور رئیس مجلس با حضور تعدادی از نمایندگان شکل گرفت، احساس می‌کنم این مسئله مهمی است و آنچه حائز اهمیت است، این است که مجلس در مواردی که مربوط به امنیت جامعه و امنیت روانی مردم و حیثیت نظام می‌شود، تعارفی ندارد و حتما این موضوع در مجلس با قوت بررسی و در کمترین زمان به مردم گزارش داده می‌شود. ما همه ابعاد ماجرا را بررسی خواهیم کرد. وقتی گفته می‌شود همه ابعاد ماجرا صرفا به این موضوع که خانم امینی از طرف گشت ارشاد یا پلیس اخلاقی بازداشت شده و در این کلاس توجیهی حضور یافته و در این مسیر به دلیل استرسی که داشته و بیماری پیش‌زمینه‌ای که اعلام شده است، به کما رفته را بررسی نخواهیم کرد؛ بلکه همه ابعاد ماجرا از زوایای مختلف را بررسی می‌کنیم.

‌ البته خانواده مهسا امینی اعلام کرده‌اند که دخترشان بیماری زمینه‌ای نداشته و کاملا سالم بوده است.

به‌همین‌دلیل می‌گویم که همه احتمالات را بررسی می‌کنیم. این یک بعد ماجرا است و فعلا هیچ احتمالی را قطعی نمی‌دانیم. چیزی که فعلا مشخص است، این است که از زمانی که خانم امینی از ماشین گشت ارشاد پیاده شده و به سالن کلاس توجیهی پلیس رفته، در این مسیر مورد ضرب‌و‌شتم قرار نگرفته است؛ اما موارد حاشیه‌ای در فضای مجازی مطرح است. از پزشکی قانونی خواسته‌ایم همه موارد را به‌صورت دقیق به ما اعلام کنند و چند گروه را موظف کرده‌ایم این بررسی‌ها و پیگیری‌های دقیق را انجام دهند. خود من هم بر همه موارد نظارت می‌کنم. خانم دکتر پاشایی از نمایندگان خوب مجلس هستند که سابقه فعالیت در پزشکی قانونی را دارند. ایشان هم در این کمیته حضور دارند؛ اما آنچه از اهمیت بالاتری برخوردار است و باید دقیق بررسی شود، آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های روانی است که از طریق نیروهای گشت ارشاد ایجاد شده است. البته اتفاقات و چالش‌هایی پیش از این وجود داشته که در سطح پایین‌تری بوده‌اند؛ اما به‌هر‌حال منجر به آسیب‌های روانی جامعه شده است. متأسفانه مجموعه برخوردهای سلیقه‌ای برخی مأموران گشت ارشاد باعث ایجاد هزینه برای نظام و بازی با آرامش روانی جامعه شده است. به دلیل همین برخوردهای سلیقه‌ای برخی مأموران گشت ارشاد و عملکرد تک‌بعدی در حوزه حجاب، در‌حال رقم‌زدن فاجعه‌ای در جامعه هستند. همچنین معتقدم با این دوقطبی که ایجاد شده و ناشی از فعالیت خارج‌نشین و داخل‌نشین است، بهانه دست آنها داده‌ایم که نظام را تخریب کنند. البته نکته کلیدی اینجاست، گشت ارشاد به نحوی عمل کرده که اگر سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل می‌خواستند چنین هزینه‌ای برای نظام ایجاد کنند، باید میلیون‌ها دلار هزینه می‌کردند؛ اما با رفتار سلیقه‌ای برخی مأموران گشت ارشاد این هزینه به نظام و کشور وارد شده و آسیب جدی زده است؛ بنابراین از این بُعد هم ماجرا باید در این کمیته پیگیری شود تا تأثیرات اجتماعی و روانی که این اتفاقات بر جامعه داشته، ارزیابی شود. البته من منکر زحماتی که نیروی انتظامی در جای‌جای کشور عزیزمان می‌کشند و امنیتی که ایجاد می‌کنند، نیستم؛ اما جایی که ایراد وجود دارد، باید آن ایراد برطرف شود. جایی که اشکالی وجود دارد و به سلامت روانی و اجتماعی مردم و آبروی نظام و کشور آسیب می‌زند، باید آنجا محکم و قاطعانه بایستیم و آن ایراد را برطرف کنیم. این نکته را هم بگویم که گشت ارشاد آسیب و معایبش خیلی خیلی بیشتر از مزایا و محاسنش است (شاید محاسنش انگشت‌شمار هم نباشد). اگر در‌این‌باره صحبت می‌کنیم، به این دلیل است که باید بررسی شود آیا عملکرد مجموعه گشت ارشاد تا امروز درباره قانون حجاب مثبت بوده یا منفی؟ هر‌چند شخصا معتقدم عملکردشان در‌این‌باره مثبت نبوده و از این بُعد هم مسئله را بررسی می‌کنیم.

‌با توجه به این صحبت‌ها می‌توانیم این وعده را به مردم بدهیم که بعد از بررسی ابعاد ماجرا احتمال دارد بساط گشت ارشاد در جامعه جمع شود؟

باید همه ابعاد بررسی شود و نمی‌توانم با قاطعیت این وعده را بدهم؛ اما وقتی یک موضوعی تا این حد با آبروی نظام و آرامش جامعه بازی می‌کند و خروجی هم ندارد، باید به این موضوع ورود کنیم. الان شرایط روانی جامعه شرایط مناسبی نیست و راه‌رفتن روی لبه تیغ است. باید آرامش جامعه را اولویت اصلی خود قرار دهیم و امیدواریم این اتفاق بیفتد. البته تأکید می‌کنم قدردان زحمات عزیزان‌مان در نیروی انتظامی هستیم؛ اما تا جایی که بتوانیم اجازه نخواهیم داد خارج از قانون و چارچوب و با رفتارهای سلیقه‌ای آسیبی متوجه مردم و نظام شود.

 ‌یک نکته اینکه برخی سعی دارند به‌واسطه پیگیری‌های شما درباره حقوق شهروندی و انتقاداتی که به گشت ارشاد دارید، برچسب‌هایی به شما بزنند. نظر شما در‌این‌باره چیست؟

 البته اگر انتقادی به گشت ارشاد می‌کنیم، عده‌ای تفسیر نکنند و برچسب نزنند که فلانی با بدحجابی یا بی‌حجابی موافق است و خارج‌نشینان من را در کمپین نه به حجاب اجباری قرار ندهند. واقعا این‌طور نیست؛ اما بنده با عملکرد گشت ارشاد مخالفم و معتقدم مقوله حجاب باید با کار فرهنگی گسترده پیش برود، نه با فشار و زور. این نگاه من است و اگر در جامعه عزیزانی را که حجاب‌شان از منظر برخی شاید مناسب نباشد، در نظر بگیریم 90 درصد این عزیزان نه با اسلام مشکل دارند، نه با دین مشکل دارند و نه با نظام. این زندگی روزمره آنها است. باید به‌جای همه با آن 10 درصدی که به‌عنوان هنجارشکن شناخته می‌شوند، برخورد شود؛ اما متأسفانه به دلایل مختلف گشت ارشاد همه را با یک چوب می‌راند و با این نوع برخورد از 90 درصد کم می‌کند و به آن 10 درصد اضافه می‌کند. رسما عملکرد گشت ارشاد این شده و به‌عنوان یک آسیب جدی به این موضوع نگاه می‌کنم.

ارسال نظر
نام
آدرس ایمیل
دیدگاه :