جمعه 7 اردیبهشت 1403
7 : 12
26 / 4 / 2024
اجتماعی  >  عملکرد رسانه راهکار افزایش احساس امنیت در جامعه است
چهار شنبه 16 اردیبهشت 1394 41 : 23 تعداد بازدید ها : 2363 کد خبر : 1058
به اشتراک گذاری
0

عملکرد رسانه راهکار افزایش احساس امنیت در جامعه است

عضو مرکز مطالعات راهبردی ناجا یکی از راهکارهای بالا بردن احساس امنیت را قدرت و عملکرد رسانه ها دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سیروس سجادیان ظهر یکشنبه در مراسم تجلیل از اساتید مرکز علمی کاربردی فرماندهی انتظامی فارس به مناسبت روز معلم گفت: علم به عنوان یکی از ضروریات باید مورد توجه باشد به همین دلیل اگر این موضوع را در نظر بگیریم که علم قدرت است پی می بریم که چگونه می توان در جامعه  کسب قدرت کرد.

عضو مرکز مطالعات راهبردی ناجا گفت: پایه و ریشه موفقیت ها در تمام دنیا علم است و کسی که علم دارد می تواند بر جامعه حکومت کند.

وی با بیان اینکه ابزار قدرت و توانایی زیاد است اما شاکله آن علم محسوب می شود، تاکید کرد: علم می تواند سایر سخت افزارها را فراهم کند، شاید در برخی جاها بتوان با زور برای مدت کوتاهی بر  جامعه ای حاکمیت داشت اما این امر زودگذر است.

سردار سجادیان با اشاره به ضروت توجه به علم اظهار داشت: اگر کسی برای به کار گیری علم تلاش کند به طور قطع و یقین در کار خود موفق می شود.

وی با اشاره به اینکه علم پایه و اساس قدرت نرم است، گفت: بر این اساس است که می توان بر حوزه های جامعه شناسی، روانشناسی و.... کار کرد و پی برد که چگونه می توان حکومت کرد.

فرمانده سابق انتظامی استان فارس بیان کرد: در آینده ای نزدیک  نظام چند قطبی به وجود می آید که قدرت هوشمند در آن حاکم است و این قدرت هوشمند که هنر بکارگیری قدرت سخت و نرم است پایه و اساس آن علم محسوب می شود، علمی که بتواند از قدرت نرم و سخت بهره ببرد.

وی با اشاره به اینکه در اندیشه تمدن اسلامی باید پلیس آینده، معماری شود، اظهار داشت: این امر محقق نمی شود مگر اینکه بر اساس دانش و علم و تجربه باشد.

سردار سجادیان تاکید کرد: علم می تواند بر مولفه های امنیتی، سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی، زیست محیطی و... اثرگذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین سرمایه نیروی انتظامی مردم هستند، گفت: مردم وقتی بدانند پلیس هوشمند، چابک و به موقع اقدام می کند به ما اعتماد می کنند و این امر با داشتن علم کار کردن به دست می آید.

رییس مرکز علمی کاربردی فرماندهی انتظامی فارس با بیان اینکه نیاز امروز جامعه ما امنیت، آرامش اخلاقی و اجتماعی است، تصریح کرد: زمانی می توان آرامش و امنیت اخلاقی و اجتماعی را برقرار کرد که به دنبال کسب علوم اجتماعی، جامعه شناسی و علوم سیاسی باشیم.

وی با اشاره به اینکه اگر مولفه های اثرگذار را نشناسیم نمی توان امنیت مردم را برقرار کرد، اظهار داشت: پلیس در حال حاضر نیاز به علوم متنوعی دارد که با امنیت در ارتباط است زیرا در صورت رسیدن به آن، می توان آرامش را برای مردم تامین کرد.

سردار سجادیان با اشاره به اینکه افزایش احساس امنیت در جامعه نیز یکی از ضروریات است که باید مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: زمانی که یک قتل یا سرقت رخ می دهد مردم با دیدن آن احساس ناامنی می کند از این رو ضروری است امنیت را از حالت فیزیکی به احساس امنیت برای مردم ارتقاء داد.

وی با اشاره به راهکارهای بالا بردن احساس امنیت اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم احساس امنیت را در جامعه بالا ببریم باید علوم ارتباطات اجتماعی در مراکز دانشگاهی را فرا بگیریم.

سردار سجادیان یکی دیگر از راهکارها را بهره گیری از قدرت قوی رسانه دانست و تاکید کرد: بهترین ابزار و موثرترین ابزار برای بالا بردن احساس امنیت، مشارکت دادن قدرت رسانه ای است از این رو ارتباطات ویژه با اصحاب رسانه پایه اصلی تامین امنیت، حفظ و افزایش آن است از این رو باید این موضوع را در کارهای علمی و آموزشی فرا گرفت.

عضو مرکز مطالعات راهبردی ناجا بیان کرد: یکی دیگر از مسائل اساسی مدیریت علمی پیشگیری، کشف و شناسایی و خنثی کردن مقوله ها و پدیده های نوظهور اثر گذار بر امنیت است از این رو کسب مدیریت علمی از جمله مواردی است که باید دنبال و تقویت شود.

رییس مرکز علمی کاربردی فرماندهی انتظامی فارس بیان کرد: دانش امروزه در جامعه ما به مثابه دارایی یک سازمان و یک سرمایه است از این رو باید تولیدات علمی خود را به ثروت انتظامی تبدیل کنیم.

وی همچنین خواستار توانمند کردن نیروهای موجود با برگزاری کلاسهای آموزشی شد و اظهار داشت: باید سعی و تلاش کنیم افرادی که با مردم هستند را توانمند کرده و همچنین از رهبران دانش حمایت کنیم.

سردار سجادیان گفت: جبران خدمات دانشگران، توجه به تغییر فرهنگ سازمانی، شناسایی و ارزیابی بین دانش و نتایج حاصل از آن را نیز باید مورد توجه قرار داد.

در ادامه مراسم عضو شورای نگهبان نیز بر ضرورت توجه به نگاه علمی در نیروی انتظامی تاکید کرد.

اسماعیلی گفت: یکی از مشکلات جامعه این است که نظام ارزش گذاری ما با نظام ارزش گذاری الهی متفاوت است.

وی با بیان اینکه ترازوی سنجش ما دینی و اسلامی نیست، افزود: وقتی انسان خود را مورد مطالعه قرار دهد می بیند از هیچ چیز به جز معلمش تبعیت نمی کند و این از افتخارات ماست.

اسماعیلی با اشاره به سخنان سردار سجادیان در این مراسم اظهار داشت: امروز پلیس ما جملاتی را به کار می برد راهبردهایی دارد که همه احساس می کنند گمشده های ماست، همه یادمان هست که پلیس چه جایگاهی داشت اما در حال حاضر این روند تغییر کرده که نشات گرفته از فضای تعلیم و تعلم است.

وی گفت: در حال حاضر کم و بیش کسانی مانند سردار سجادیان هستند که نگاه علمی دارند از این رو ضروری است که پلیس ما نگاهش علمی شود.

عضو شورای نگهبان با اشاره به اینکه  آموزش هزنیه نیست سرمایه است، بیان کرد: انسان وقتی به آموزه های دینی مراجعه می بیند که هیچ آموزشی از پرورش جدا نیست.

وی با اظهار نگرانی از نرخ مطالعه در جامعه بیان کرد: نرخ مطالعه کتاب در جامعه ما قابل قبول نیست و برای بالا بردن آن باید همه تلاش کنند و مقدمات فراهم شود اما معلم واقعی منتظر نمی ماند تا زمینه و مقدمات فراهم شود.

اسماعیلی تاکید کرد: فضای دینی با درس دینی به وجود نمی آید مگر چند درصد با فراگیری معارف آن را فرا گرفته اند.

ارسال نظر
نام
آدرس ایمیل
دیدگاه :