با توجه به تغییرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مصرف مواد مخدر، شیوه و شگرد باندهای قاچاق و توزیع مواد مخدر، تغییر الگوی مصرف، گذر از جامعه سنتی به مدرن، مؤلفه های اثرگذار درسطح ملی، تولید موادمخدر در کشور افغانستان، ترانزیت مواد مخدر به کشور از طریق استان فارس، مصرف مواد مخدر در کشورهای همسایه از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر ابعاد و مؤلفه های اثرگذار، جهت های مختلفی در رابطه با مبارزه با مواد مخدر بوجود آمده که داشتن راهبردهایِ پیشگیری، کاهش تولید، مقابله با ترانزیت و توزیع و همچنین کنترل مصرف موادمخدر را الزامی و ضروری مي كند. در این راستا باید راهبردهایی که در آن جنبه های مختلف مبارزه با مواد مخدر از قبیل (پیشگیری، مقابله و درمان ) به صورت واقع بینانه مورد توجه قرار داده و بر اساس مبانی نظری و علمی و با همکاری نخبگان و مراکز اجرایی و علمی استان و با کسب تجربه از سال های گذشته، شیوه های نوین مبارزه با این پدیده تدوین و به کار گرفته شود. امید که با احساس مسئولیتِ مسئولان از جمله اعضای شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان و به ویژه استاندار نسبت به مسئولیتی که در قبال مردم و جامعه دارند، با بکارگیری افراد مجرب در حوزه مدیریت جهادی و راهبردی برای شناسایی الزامات، شفاف سازی اصول و ارزش ها، تعیین موضوعات اساسی، تعیین اولویت ها، تبیین اهداف راهبردیِ مبارزه با مواد مخدر، تدوین برنامه های اجرایی و برنامه ریزی منظم، امکان توسعه فرآیند اجرایِ موثر راهبردها و پیاده سازی برنامه ها را در مدیریت مبارزه با مواد مخدر فراهم کرد. امروزه تلفات، صدمات و ضرر مصرف مواد مخدر از جنگ بیشتر است، به گونه ای که جنگ خانه و زندگی و جان مردم را به خطر می اندازد اما مصرف مواد مخدر جان، مال، زندگی، آبرو، شرف و غیرت افراد جامعه را به مخاطره می اندازد، اموال و ثروت مردم را می گیرد، کانون گرم خانواده ها را متزلزل و چهره اجتماع و شهرها را زشت و کریه می کند که از جمله مصادیق بارز اهداف دشمن برای از بین بردن بزرگترین سرمایه کشور که نیروی انسانی و اقتدار کشور است، می باشد. اعتیاد به مصرف موادمخدر که برآیند و ماحصل تولید و توزیع مواد مخدر است، تهدیدکننده مهمی در جامعه است. اگر بخواهیم ببينیم در زمینه مبارزه با موادمخدر چقدر موفق بوده ایم باید شاخص هایی از جمله تعداد معتادان، جرائم ارتکابی بزه کاران در اثر اعتیاد، پرونده های قضایی متشکله در خصوص تولید، توزیع و مصرف موادمخدر، پیشگیری های مؤثر و اثر گذار، تعداد افراد درمان شده، افراد برگشت داده شده به جامعه و عاری از مصرف اولیه موادمخدر، کاهش میزان جرایم خرد، افزایش احساس امنیت درخانواده ها و خاصه خانواده های افراد معتاد، کاهش تعداد طلاق، کاهش حاشیه نشینی در شهر ها و سرقت به ویژه سرقت های خرد و ....... را کنار یکدیگر قرار داده و بر اساس آن نتیجه گیری و تصمیم لازم را اتخاذ نماييم. با توجه به آمار و مستنداتی که در استان وجود دارد می توان این ادعا را داشت که در حوزه اجتماعی، امروزه اولین آسیبی که جامعه ما را تهدید می کند مسئله مواد مخدر است، زیرا منشاء و بستر بخش مهمی از آسیب های اجتماعی و جرائم است. نکات مذکور نشان می دهد مسئله مواد مخدر امروز باید مورد اهتمام همه مسئولان استان قرار گیرد و با برگزاری نشست های تخصصی و بهره گیری از اندشمندان و نخبگان، تدوین سند راهبردی توسعه شهری را برای داشتن شهری سالم در دستور کار قرار داد. همگان خوب می دانیم که مبارزه با موادمخدر چندان کارسختی برای متولیان امر نیست، آنچه لازم است اراده قوی برای مقابله، درمان و پیشگیری است. نیازمند این اقدامات در فرآیندِ مبارزه، مدیریت هماهنگ است که اثرگذاری مثبت آن کمتر مشاهده می شود. گواه بارز آن افزایش تعداد معتادان و مصرف کنندگان موادمخدر، نگرانی خانواده های معتادان، پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر، آمار طلاق، جانباختگان مصرف سوء مواد مخدر و جرایم خردی که توسط افراد معتاد به وقوع می پیوندد و... است. برابر اعلام مدیرکل پزشکی قانونی استان، استان فارس رتبه دوم مرگ و مير ناشی از استعمال موادمخدر در شش ماهه نخست امسال را داشته، به نظر می رسد که به دلیل وجود نداشتن راهبرد همه جانبه، این معضل بر استان تحمیل شده که لازم است با توجه به تغییراتی که در حوزه مدیریتی استان به ویژه استانداری و شورای شهر شیراز رخ داده، مدبرانه تدابیر لازم اندیشیده شود و با تعیین موضوعات اساسی، تبیین راهبردها و اجرای برنامه های دارای قابلیت اجرا و همچنین تعیین شاخص های ارزیابی برای رفع این مشکل و معضل کوشید. بنده به مدت چهار سال خادم مردم در حوزه انتظامي اين استان بودم که با همکاری خوب مردم استان و شهر شیراز و هماهنگی بسیار خوب مرجع قضایی خاصه مدیرکل دادگستری وقت و دادستان و روسای دادگستری شهرستان ها، در حوزه مقابله کارکنان نیروی انتظامی و با تقدیم چند شهید والامقام توفیقات خوبی به دست آمد كه این دستآورد با جانفشانی های کارکنان انتظامی استان همچنان با قوت ادامه دارد. با توجه به اينكه از نزديك با موضوع ( معضل اعتیاد و معتادین به موادمخدر در استان خاصه شهر شیراز) مواجه بودم، دلائل معتددی برای درمان و برگشت این افراد به جامعه و داشتن زندگی سالم وجود داشته و دارد. شناسایی، دستگیری و انتقال این افراد به مراکزی که در قانون برای درمان اینگونه افراد پیش بینی شده اما تاکنون به نسبت آمار معتادان در استان ایجاد نشده برای کارکنان انتظامی استان کار سختی نیست و به نظرم با مدیریت خوب حاکم بر آن مجموعه شاید حداکثر ظرف مدت 3 یا 5 روز می توانند این افراد را در سطح استان شناسایی و به مراکز مربوطه ای که وجود خارجی ندارد و اگر بوجود آید تحویل دهند. اما سوال این است که آیا مراکز بازپروی با الزامات و ملزومات لازم در استان وجود دارد؟؟!! بنده در این مسیر علی رغم وظایف ذاتی خود گام هایی در آن برهه برداشتم اما حمایت های لازم برای تحقق اهداف که همانا ساماندهی معتادان بود صورت نپذیرفت. برگشت اینگونه افراد آسیب پذیر در استان به اجتماع و داشتن زندگی عادی و ساده، حق و حقوق شهروندی آنان است و تقدیم کردن این حق به آسیب پذیران جامعه کار دشواری نیست و وظیفه انسانی و اداری مسئولان امر است، آنچه را که لازم است برای تحقق این امر در خود و سازمان های مسئول همراه داشت، داشتن اراده و برنامه های قابل اجرا و اثرگذار است. امید که شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان، اعضای فعلی شورای شهر با حمایت و پشتیبانی استاندار بر رفع این مشکلات فائق آیند و جامعه و خانواده های کثیری را از نگرانی های موجود خوشحال و چهره زیبای شیراز ، سومین حرم اهل بیت (ع) و شهر مشاهیر بزرگ مذهبی، فرهنگی و هنری را همچنان که در خور مردم شیراز است مرمت و به جهانیان معرفی کنند.
|