معضلات و مسائل مربوط به ترافیک شیراز از زوایای مختلف مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. در این راستا در قسمت سوم راهكارهاي بالا بردن هزینه تخلفات رانندگی بررسی می شود.
فرهنگ مدیریتی رایج بلافاصله ما را سوق میدهد به این سمت که با اعمال مقرراتی به مردم اجازه ندهیم با خودروهای شخصی برای خرید به بلوار معالی آباد و خیابان قصرالدشت –خیابان زند و... وارد هسته مرکزی شهر ویا خیابانهای مذکور شوند و برای حل موضوع به سراغ برخورد با معلول میرویم! در صورتی که این تفکر درست نیست.
راه حل این است که اگر معضل شما ترافیک است ابتدا باید دغدغه مربوط به معضل ترافیک را شناسایی و برای هر دغدغه حداقل 4 دلیل مبنی بر بروز دغدغه را معلوم کرد و براساس دغدغه های موجود موضوع تحقیق را تعیین و تبیین کرد ویک کار مطالعاتی و تحقیقاتی انجام و بر اساس یافته های آن راه کار ارائه داد.
آيا قوانين قوه قهريه در كاهش موارد بند ب كافي هستند و كلا چگونه فرهنگ سازي و قوه قهريه بايد هماهنگ شوند تا اثربخشي كافي را شاهد باشيم.
قوانین و مقررات مؤثرترین ابزار برای حل معضلات اجتماعی و... است. اما این موضوع با فراهم کردن سایر ملزومات اجرای قانون تناسب دارد. صِرف اعمال قانون و استفاده از قوه قهریه بدون در نظر گرفتن سایر زمینه ها که مانع از بروز شکل گیری تخلف میگردد منطقی به نظر نمیرسد.
اقدامات اولیه برای حقوق اجتماعی افراد در جامعه 98درصد کارهاست و اعمال قانون برای 2درصد از افرادی که شاید متخلف باشند صورت میپذیرد. با این حال منطقی آن است که ابتدا زیرساخت ها و فرهنگ سازی صورت گرفته سپس با متخلفین از مقررات برخورد شود.
در اینگونه موارد که مقدمات و ملزومات فراهم باشد به شرط تامین ملزومات هرچه هزینه تخلف بالا برود میزان تخلفات کاهش خواهد یافت. با این اوصاف لازم است برای هماهنگی و اقدام، روابطی منطقی واصولی بین واحدهای پشتیبانی کننده - مجریان و ناظران تببین و تدوین و ابلاغ تا اثر بخش شود.