فرمانده انتظامی فارس گفت: محدودیت ترافیکی را میتوان بدون ایجاد حصارهای فلزی و نردهکشی شهر هم اجرا کرد، به جای نردههای زردرنگ، از خطوط زردرنگ با حفظ کرامت انسانی و توجه به فرهنگ ترافیکی مردم استفاده کنیم. به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از ایسنا، سردار سرتیپ سیروس سجادیان عصر سهشنبه اول بهمن ماه در یک کنفرانس خبری افزود: قرار است محدودیت ترافیکی را اجرایی کنیم و این طرح میتواند با رضایت کامل مردم و بدون دریافت ریالی وجه بهشکل مستقیم از شهروندان در سطحی مناسب اجرایی شود. وی تامین امنیت و ارتقا شاخص آرامش جامعه را مهمترین اصل در اجرای طرحهای مختلف دانست و گفت: حوزه ترافیکی شهر شیراز بیشتر نیازمند مدیریت است تا امکانات و ابزار، فرماندهی انتظامی فارس هم آمادگی دارد با استفاده از نظرات کارشناسان ترافیک در استان و کشور، الحاقیهای برای طرح ترافیک شیراز تهیه کند که کمترین تنش و بیشترین آسایش را در پی داشته باشد. سجادیان با اشاره به مشکلات موجود در محدوده ترافیک شیراز، یکی از این مشکلات را نبود ایستگاههای تاکسی و اتوبوس مناسب دانست و با تصریح اینکه نردههای ایجاد شده در خیابان انقلاب، باید هرچه سریعتر جمعآوری شود، گفت: اگر پیشبینی مناسب برای ایستگاههای تاکسی و اتوبوس انجام شود، وضعیت ترافیک شهر بهتر از آنچه هست خواهد شد. وی با اشاره به اینکه پلیس حتی امکان انجام تبلیغات و آموزش از طریق رسانه ملی در خصوص طرح ترافیک را نیافت، گفت: ما با ایجاد خط ویژه به هیچ عنوان مخالف نبوده و نیستیم، حتی اعتقاد داریم این خطوط باید در سراسر شهر ایجاد شود، با نردهکشی شهر مخالف هستیم. سجادیان با یادآوری اینکه اجرای مرحله ارشادی طرح ترافیک بسیاری از مشکلات را مشخص کرد، گفت: با تدبیر مسئولان ارشد استان، از ادامه روندی که طرح ترافیک داشت طی میکرد، پیشگیری شد، باید اجازه بدهند تا گام بهگام طرح را جلو ببریم. وی با بیان اینکه رونوشتی از آنچه تحت عنوان طرح ترافیک به تصویب رسیده است در اختیار پلیس قرار ندارد، گفت: ما تنها نامهها و مکاتبات اداری انجام شده را در اختیار داریم. سجادیان در خصوص پشت پردهها نیز گفت: بسیاری مسائل هست که نه میتوان و نه باید گفت، مگر لازم باشد، بهعنوان مثال اگر محدودیت زوج و فرد اعمال شود، آیا آنانکه توان مالی مناسبی دارند نمیتوانند با خریدن دو اتومبیل با پلاکهای مختلف، در تمام روزها در شهر تردد کنند؟ وی اضافه کرد: فروش مجوز برای تردد یعنی اجازه دادن به افراد متمکن و محدود کردن سایرین جهت تردد در محدوده ترافیکی شهر. سجادیان ایجاد موانع در شهر را موجب نازیبا شدن ظاهر شیراز دانست و گفت: در برخی نقاط موانع و نیوجرسیهایی بهکار رفته کهگاه یک منطقه نظامی را در نظر مجسم میکند. فرمانده انتظامی فارس گفت: هیچ دوربینی تحت عنوان دوربین نظارتی طرح ترافیک در شهر وجود و در اختیار پلیس قرار ندارد، آنچه را معاون محترم حمل و نقل و ترافیک شهرداری عنوان کرده است، دوربینهای کنترل سرعت بوده و کارآیی در طرح ترافیک ندارد. سجادیان با یادآوری مطالب طرح شده در جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: من پیشنهاد میدهم که در یک جلسه فرمانده انتظامی فارس، اعضای شورای شهر و شهردار محترم در حضور خبرنگاران، موضوعات را مطرح کنند، جای آن بود که شورای شهر در جلساتی که موضوع طرح ترافیک مطرح میشود، از کارشناسان پلیس هم دعوت کند. فرمانده انتظامی فارس گفت: اگر منظور از محدودیت تعین حدود و ثغور باشد، صحیح است اما اگر منظور ممنوعیت باشد، صحیح نیست، ما نمیتوانیم ممنوعیتی ایجاد کنیم، این خیلی کمک نمیکند. سجادیان گفت: اولین گام مهم در راستای اجرای طرحهای بزرگی مانند طرح ترافیک، تبلیغ و اطلاعرسانی کافی توسط کارشناسان است، هزینه این اطلاعرسانی هم بر عهده پلیس نیست، ما میخواهیم فرهنگسازی کنیم، در این زمینهها بدون هیچ چشمداشتی شبانهروز در خدمت مردم هستیم، باید به شیوه مقتضی از تخصص و تجربه پلیس استفاده مطلوب شود.
|