الف: تاریخچه انقلاب اسلامی- از سال 1330 مخالفت با حکومت پهلوی آغاز؛ ملی شدن صنعت نفت، مبارزات و مخالفت توسط آیتالله کاشانی و فعالیتهای فدائیان اسلام.
- تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی: ۱۶ مهر ۱۳۴۱ که در موادی مربوط به انتخابات، شرط مسلمان و مرد بودن را از کاندیداها و انتخابکنندگان و سوگند انتخابشوندگان به قرآن را حذف کرده بودند .
- مخالفت امام با انقلاب سفید: این طرح و انقلاب سفید را در برابر احکام اسلامی بیاعتبار دانست.
- چهارم بهمن 1341 شاه در سفر به قم هیچ یک از روحانیون برجسته استقبال نکردند و مخالفان را ارتجاع سیاه و به روحانیت توهین کرد و این گروه را مانع پیشرفت خطاب کرد.
- واقعه مدرسه فیضیه:
- بازداشت امام در عاشورای 1۳۴۲ در پی اعتراضات تند به حکومت.
- قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ش و حرکتهای اعتراضی مردم و درگیری با مأموران و کشتار برخی معترضان.
- لایحه کاپیتولاسیون: تیر ۱۳۴۳ و دستگیری امام شب ۱۳ آبان سال 13۴۳و به ترکیه تبعید شد.
- درگذشت مشکوک سید مصطفی در آبانماه ۱۳۵۶ باعث علنی شدن دوباره مخالفتهای مردم با نظام سلطنتی شد.
- 1356 انتشار مقالهای استعمار سرخ و سیاه که در آن به مراجع تقلید شیعه و به خصوص امام توهین شده بود.
- فوت سید مصطفی در آبان سال ۱۳۵۶مقالهای تند 17 دی ۱۳۵۶ علیه امام منتشر و او را مردی بیاعتقاد وابسته و سرسپرده به مراکز استعماری نامیده بود.
- درگیریها و اعتراضات ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷
ب: موانع پیشِ روی انقلاب- بدبین ساختن افکار عمومی جهان نسبت به انقلاب اسلامی.
- جنگ تبلیغاتی، سیاسی روانی؛ محاصره اقتصادی؛ بلوکه کردن داراییهای ایران؛ تهدیدات نظامی.مداخله نظامی در طبس؛ تحریف ماهیت انقلاب اسلامی در عرصه بینالمللی؛ دامن زدن به تروریسم و ناامنی داخلی و حمایت از آنها.
- امریکا و اتحاد جماهیر شوروی علیرغم اختلافات در نارضایتی از انقلاب موضع یکسان داشتند.
- جریان آرام و مطلوب نفت از خلیج فارس به خطر افتد.
- قدرتهای بزرگ نگران شدند که ثبات مورد نظرشان در خاورمیانه به خطر افتد.
- نگذارند نهضت امام خمینی (ره) به عامل تأثیرگذار در تعیین نظم استراتژیک جهان تبدیل شود.
- جلوگیری از شناسایی سیاسی جمهوری اسلامی و فراهم ساختن زمینه های جنگ علیه ایران.
- از لحاظ ا قتصادي: مشكلات اقتصادي ايران در سالهاي 58 و 59 كمتر از مشكلات سياسي نبود، كشور شديداً در ركود اقتصادي بسر مي برد
- تلاش براي كودتا توسط عوامل نظامي وابسته به خارج «كودتاي نوژه» ،عمليات مستقيم نظامي (حمله به طبس)
- در داخل گروه هاي سياسي اعم از منافقين، ملي مذهبي ها، ليبرال ها و جريان هاي سياسي ديگر كه فكر ميكردند بدون حمايت قدرتهاي بزرگ نمي شود كشور را اداره كرد با ايجاد غائله گنبد، كردستان، ترور شخصيت ها و آدم هاي موثر انقلاب اسلامي با تلاش در حذف نيروهاي انقلابي و وفادار به امام خواهان بدست گرفتن حكومت و جدائي دين از سياست بودند.
- بحران و چالشهاي فراواني روبرور شد از لحاظ سياسي ، اقتصادي و فرهنگي. كه اين فشارها عمدتاٌ ازسوي قدرت هاي بزرگ و كشورهاي منطقه اي به ايران تحميل مي شد.
- جنگ 8 ساله: در 200 سال گذشته، از زمان «فتحعلي شاه قاجار» به بعد، نزديك به يك ميليون كيلومتر مربع از خاك ايران جدا شد اما در جنگ 8 ساله .
- ازلحا ظ فرهنگي هم دجار بحران بوديم زيرا درگذشته تقريباً فرهنگ غربي بر كشور حاكم بود.
- شروع جنگ و اوضاع نظامي ايران: ارتش بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در 22 بهمن سال 57 دچار تحولات عمدهاي گرديد.
- نقش دولت بازرگان در جنگ: در ارتش و تصفيه امراي سرسپرده بخصوص بعد از كودتا نوژه و اقدامات دولت بازرگان مبني بر كاهش نيروهاي ارتش ، به طوري كه در تاريخ 9/2/58 اعلام داشت كه ايران به ارتش 500 هزار نفري نيازي ندارد و تعداد ارتشيان كاهش خواهد يافت.
- كاهش مدت خدمت سربازي از 24 ماه به 12 ماه و اعزام كادرهاي ارتش به محل هاي سكونت و زادگاه خود.
- کاهش توان نظامی: دراقدامي مشكوك در زمينه لغو قراردادهاي نظامي، از قبيل لغو قرارداد خريد شش فروند زيردريايي از آلمان و لغو قراردادهاي نظامي امريكا.
- دولت بازرگان سازمان ارتش را دچار تزلزل كرد و شعارهای انحلال ارتش از سوي گروهكهاي مخالف هماهنگ با سياست كاهش توان دفاعي ارتش از سوي ليبرالها.
- از هم گسيختگي در مجموعه ارتش بطوری که طارق عزيز وزير امور خارجه عراق سه ماه قبل از حمله مينويسد: امروز ارتش ايران از هم پاشيده شده است.
- با تشکیل سپاه در اردیبهشت 58 سپاه نيز بطور دائم درگير با ضد انقلاب شد و فرصت برپايي تشكيلات و سازماني كه بتواند جلوي تهاجمي نظير حمله عراق را بگيرد پيدا نكرده بود.
- همان موقع و با شروع جنگ جريان هاي حاكم بر كشور (گروه هاي ليبرال) درصدد تضعيف سپاه بودند تا تقويت، چون سپاه وفادار به امام (ره) و نظام جمهوري اسلامي بود.
- وضعيت بسيج هم مبهم بود ، با وجود اين كه سپاه پاسداران تشكيلات بسيج را سازماندهي كرده بود تا مدت ها اين كشمكش وجود داشته كه بسيج وابسته به سپاه باشد يا نباشد.
- جلوگيري از حضور سپاه و نيروهاي مردمي درجنگ : در اين ميان، به دليل حضور نيروهاي ليبرال در رأس امور، از جمله بني صدر، تحريم داخلي عليه مدافعان انقلاب. ممانعت از حضور سپاه و نيروهاي مردمي درجنگ. تصرف شهرهاي مرزي از شمالي ترين نقطه تا خرمشهر. عزل بنی صدر و قیام مسلحانه منافقین
- قبول قطعنامه - عملیات فروغ جاویدان. - فوت امام - انتخاب رهبری - ایجاد شکاف طبقاتی - خاتمی و حکومت سکولار - فتنه 1378 - فتنه 88 - فتنه 98 - فتنه1401
- پ: دستاوردها
- پیشرفت علمی.انرژی هستهای،نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی،عمل های جرّاحی بسیار دشوار،ناباروری،سلّولهای بنیادی.
- در زمینهی راههای امن، بزرگراهها، آزادراهها، راه ریلی، سد، مسکن، آب و برق و گازرسانی. محور خدمات سلامت و پزشکی منطقه. توزیع عادلانهی ثروت.
- خودکفائی و اعتماد به نفْس تولیدکنندهی ایرانی
- از لحاظ سیاسی طفیلیِ سیاست قدرتهای بزرگ.
- از لحاظ اقتصاد وابستهی به قدرتهای بزرگ و در اختیار قدرتهای بزرگ.
- مدیریّت کشور را از یک حکومت استبدادی و فردی تبدیل کرد به یک حکومت مردمی و جمهوریّت و مردمسالاری.
- خدمات انقلاب در حوزه سازندگی. راه، سد، آبرسانی، برقرسانی، گازرسانی، توسعهی صنعت، نوسازی کشاورزی.
- گسترش دانشگاهها از ۱۵۰ هزار دانشجو، به 1۵ میلیون دانشجو.
- تقویت نیروی نظامی و دفاعی کشور: کشور یک قدرت بزرگ منطقهای و از لحاظ دفاعی یک نیروی پُرتوان در نگاه بینالمللی است.
- به گِل نشستن سیاستهای بزرگترین قدرتهای دنیا در منطقهی غرب آسیا؛ میگویند بخاطر اعمال نفوذ و اقتدار ج.ا.
- بنا بود هر بلائی که میخواهند سر عراق یا سر سوریه یا....دربیاورند و نتوانستند.
- اثرگذاری ایران در مسائل عمده منطقه، عزت نفس ایران در دنیا، تأثیرگذاری بر برخی انقلاب ها، شکسته شدن هیبت استکبار، ایجاد امواج اسلام خواهی در دنیا، استقلال سیاسی، پیدا کردن جرئت مقابله با قدرت های دنیا، در هم شکستن خط کشی سلطه گر و سلطه پذیر، رونق و گسترش تولید علم و فناوری، برقراری مردم سالاری دینی، رونق دین و دینداری در دنیا و سخن از عدالت و مظلومیت در منبرهای عظیم جهانی.
- احیای اسلام ناب محمدی(ص)،احیای اندیشۀ اسلام ناب محمدی.
- رشد دینی ومعنوی: رشد و ارتقا نسبت به موضوعات دینی و معنوی.
- در رژیم پهلوی فساد و فحشا، به صورت علنی، ترویج شده و حاکمیت جوانان را به این امر تشویق می کرد.
- ایجاد روحیۀ خودباوری.
- انقلاب اسلامی درس «ما می توانیم» را به ما آموخت.
- استقلال سیاسی و عزت مردم و از میان رفتن دست نشانده های استعمار در ایران.
- استقلال نظامی.
- استقلال فرهنگی، مدگرایی و تقلید از فرهنگ منحط غرب.
- استقلال اقتصادی: هضم نشدن در هاضمۀ اقتصاد جامعۀ جهانی.
- دفاع از حقوق مستضعفین جهان در برابر ستمگران.
- تبدیل مسئلۀ فلسطین به مسئلۀ اول جهان اسلام.
- معرفی سبوعیت و دشمنی اسرائیل با جهان اسلام.
- ابطال شکست ناپذیری رژیم اشغالگر قدس
- شکل گیری و تقویت روحیۀ بیداری اسلامی
- برقراری مردم سالاری دینی
- استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی: در اصل ششم قانون اساسی آمده است: امور کشور به اتکای آرای عمومی اداره میشود.
- آزادی سیاسی
- آزادی در انتخابات و تعیین سرنوشت
- آزادی بیان
- ایجاد وحدت و همگرایی
- شکوفایی علم
- رشد و گسترش با سوادی در اکثریت مردم : قبل از انقلاب، نزدیک به هفتاد درصد بزرگسالان کشور بی سواد بودند
- شکوفایی فناوری: تعداد مقالات علمی چاپ شده از پژوهشگران ایرانی در مجلات معتبر بین المللی در سال 1357، 450 مقاله و در سال 2012،155 مقاله بوده است.
- دستاورهای امنیتی و نظامی :۱ـ امنیت ملی: امنیت ملی( امنیت نظامی تا امنیت سیاسی، اقتصادی، قضایی، اجتماعی، اخلاقی، زیستی).ـ امنیت مجامع عمومی: به رغم حوادث ناگواری که طی چهار دهۀ گذشته از سوی گروههای سیاسی و تشکیلاتی وابسته به بیگانه و رژیم گذشته برای مردم و مسئولان نظام به وقوع پیوست و با ایجاد درگیری، ترور، ارعاب و مانند آن، فضای سیاسی کشور را به شدت متلاطم و ملتهب کرد، مدیریت سیاسی کشور در سختترین دوران حتی بدون یک روز اعلام حکومت نظامی، در تأمین امنیت عمومی کشور سعی خود را به کار گرفت و حتی در کوران جنگ تحمیلی، برگزاری انتخابات به تأخیر نیفتاد و این امر دستاورد بزرگی برای امنیت کشور محسوب میشود.
- امنیت اجتماعی
- امنیت اجتماعی ناظر به اطمینان از حفظ ارزشها و هنجارهای اجتماعی و عناصر هویتبخش گروههای اجتماعی مانند دین، زبان و فرهنگ است.
- ـ امنیت رفتوآمد عمومی
- آرامش محیطهای آموزشی و کسبوکار
- امنیت منطقهای: برخورداری از قدرت بازدارندگی در برابر تعدی بیگانگان و داشتن دست برتر برای حمایت از منافع ملی.
- پاسخگویی قاطعانه به حملههای تروریستی منافقان و گماشتگان داعش به حرم حضرت امام; و مجلس شورای اسلامی در سال 1396، کشتار نیروهای مرزبان در مریوان در سال 1397 و حملۀ تروریستی به رژۀ نیروهای مسلح در 31 شهریور 1397 در اهواز، از طریق مقابلۀ موشکی و بمباران مواضع آنان با پهباد، نمونههای روشنی از اقتدار ملی و احساس امنیت درون مرزهاست.
دفاع از کشورهای منطقه : مقاومت اسلامی محدود به رویارویی با دشمن صهیونیستی نیست، بلکه مقابله با همۀ تهدیدهایی که از سوی استکبار جهانی متوجه کشورهای اسلامی است. امنیت بینالمللی : تأثیرگذاری بر معادلات بینالمللی، به چالش کشیدن سیاستهای منطقهای استکبار جهانی، حمایت از کشورهای اسلامی در برابر متجاوزان و تلاش در منزوی ساختن گروههای تکفیری داعش، پیشرفتهای چشمگیر در عرصۀ قدرت نظامی و دفاع موشکی، برخورداری از ذخایر قابل توجه نفت و گاز و دسترسی به فناوری مربوط به استخراج و پالایش آنها از امتیازات منحصربهفرد ایران در شرایط کنونی است که توجه قدرتهای بزرگ را به خود معطوف ساخته است. - دستاوردهای نظامی
- استقلال نظامی
- آموزش و تربیت نظامیان
- برنامهریزی و تهیۀ وسایل نظامی : تولید انواع موشک، توپ، خمپارهانداز، تهیۀ قطعات یدکی بالگرد و هواپیما و سیستمهای کنترل راداری.
- تولید انواع موشکهای بالستیک، دوربرد، زمین به زمین، زمین به هوا و انواع موشکهای دریایی (مانند موشک ماهوارهبر).
- ساخت انواع رادار با بُرد بیش از یک هزار کیلومتر و پرتاب چندین ماهواره با سرنشین و بدون سرنشین به فضا.
- کسب رتبۀ هفتم جهان در سامانۀ کامل پرتاب ماهواره و رتبۀ دوازدهم جهان در طراحی و ساخت ماهواره را برای یازدهمین عضو باشگاه فضایی جهان یعنی ایران.
- عرصههای خودباوری و نوآوری صنایع نظامی
- خودباوری و خلاقیت : ایجاد روحیۀ ابتکار و خلاقیت در کارکنان و متخصصان نیروهای مسلح
- خودکفایی صنایع نظامی : نخستین هواپیمای جنگندۀ ایرانی به نام «کوثر» با تلاش متخصصان صنعت دفاعی.
چشم انداز در افق 1404- توصیف نسل های انقلاب : انقلاب اسلامی از ابتدای شکلگیری تا کنون، با چهار نسل مواجه بوده است:
نسل اول افرادی هستند که در سال 1342 جوان بودند و بخشی از عمر خود را صرف مبارزه با استبداد رژیم منفور سابق کردند و همراه امام (ره) باعث به وجود آمدن انقلاب اسلامی شدند و جمهوری اسلامی را تشکیل دادند. نسل دوم، این افراد کسانی هستند که تجربه پیروزی انقلاب 1357 را دارند و با تجربه جنگ وارد میدان سازندگی شدند. کشور در ارائه طرحهای کلان عمرانی پس از جنگ به آنها نیاز داشت و بنابراین آنها ساختار مدیریتی نظام را بر عهده گرفتند و در حال حاضر، بیشتر مسئولان و مدیران جامعه از این نسل هستند. نسل سوم : تجربه قبل از انقلاب و جنگ را ندارند، اما تجربه فتنه 88 ، برجام و دوران نفوذ دشمن را دارند. ویژگیهای نسل سوم و وضعیت کلی جوانان کشور نشان میدهد که 70 درصد جمعیت جامعه زیر 30 سال هستند و 35 درصد از آنها، در گروه سنی جوانان قرار دارند. در یک دستهبندی، ویژگیهای نسل سوم چنین است: - به لحاظ شخصیتی، هویتی شکلیافتهتر و مستقلتر دارد.
- در توجه به مظاهر دینی، گزینشگراست؛ مظاهر اساسی را ترجیح میدهد و بیش از آنکه به مظاهر دینی تکیه کند، به جوهر و گوهر دین تکیه دارد.
- بیشتر ترجیح میدهد آن طوری که هست دیده شود و کمتر به پنهانکاری در رفتارها تمایل دارد.
- با خوشبینی به تعامل با جهان و فرهنگهای مختلف میاندیشد.
- بیشتر واقعگراست. طرح و برنامههای فردی و اجتماعی را بیشتر از نسل گذشته، با ملاکهای در دسترس بودن، عملی بودن و راهگشا بودن میسنجد.
- بر خلاف بعضی برداشتهای جامعهشناسی سیاسی، این نسل، بر اساس تجربههای تاریخی، به جدایی دین از سیاست، تمایل نشان نخواهد داد؛ بلکه به تعدیل ارتباط آن دو تمایل دارد.
- از سیاستزدگی گریزان است و بدون آنکه وابستگی جناحی به احزاب و افراد سیاسی داشته باشد، خودجوش در جهت تداوم انقلاب اسلامی گام برمیدارد و بدون درگیری در مجادلات سیاسی، به رشد، توسعه و خدمتگزاری به مردم همت میگمارد.
- تمایل زیباییشناختی و هنری این نسل، در مقایسه با نسل قبل، بیشتر است.
- صمیمیتر و راحتتر با دیگران معاشرت میکند.
- دارای پویایی و روحیه انتقادگری است که در مقابل انحرافات احتمالی و کجرویها، به سرعت از خود واکنش نشان میدهد و بدون توسل به خشونت، خطاها را اصلاح میکند.
- مدار حرکت این نسل بر شناخت و تجزیه و تحلیل حوادث سیاسی جهان، موضعگیری صحیح و مقابله سریع با تهدیدهای بیگانگان استوار است. شرایط جهانی، انفجار اطلاعاتی و گردش سریع اطلاعات، پویایی و قدرت تحلیل بالایی به این نسل بخشیده است.
- نسل سوم میزان تبعیت و تأثیرپذیریاش از دیگران بسیار بالاست و در نتیجه، احتیاج به الگوی مناسب دارد.
- این نسل به فرهنگ و سنتهای ایرانی علاقهمند و به دین و اخلاق خود پایبند است و ابعاد فرهنگی، هنری و زیباشناختی فرهنگ ایرانی برای آنها بسیار جذابیت دارد.
- بر این اساس، نسل سوم اگر درک شود، مشکلات و نیازهایش شناخته شود و بستر مناسبی برای رفع خواستههایش فراهم شود، مجال خودشکوفایی خواهد یافت. کاوشی گذرا در متون روانشناسی بیانگر این واقعیت است که نسل جوان و نوجوان دارای نیازهای خاصی است که برخی از آنها عبارتاند از : نیاز به دوستی و مهربانی، نیاز به امنیت و آسایش، نیاز به احساس تعلق، نیاز به مقبولیت و احترام، نیاز به استقلال، نیاز به قدردانی، نیاز به داشتن هدفی مشخص در زندگی، نیاز به احساس هویت و شناخت خود، نیاز به احساس رشد، کمال و خودشکوفایی، نیاز به معنویت و مذهب از مهم ترین نیازهای نسل سوم است. ¼- نسل چهارم فرزندان نسل سوم هستند. در واقع آنها در آینده تبدیل به نسل خواهند شد و در حال حاضر، کودک هستند و تقریباً ده سال دیگر در عرصه اجتماع ظاهر خواهند شد.
سوالات بنیادین برای دست یابی به چشم انداز 1404 - عوامل زمینه ساز و پیشرانهای انقلاب اسلامی کدامند؟
- مهم ترین اهداف و آرمان های عالیه انقلاب اسلامی چه بوده اند؟
- اساسی ترین یافته ها و دست آوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های گوناگون چیست؟
- چالش ها و آسیب های انقلاب اسلامی کدامند؟
- آیا با توجه به اوضاع کنونی در ایران در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و نظامی و همچنین شرایط و مقتضیات جهان امروز و بحران اقتصادی، آینده ای مطلوب در انتظار ایران است؟
- چشم انداز انقلاب اسلامی در راه دست یابی به تمدن نوین ایرانی اسلامی از چه مؤلفه هایی برخوردار است؟
ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحلهی خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازیبخش ابزاری: ارزشهائی که امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح میشود.علم، اختراع،صنعت، سیاست، ️اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی، اعتبار بینالمللی، تبلیغ و ابزارهای تبلیغ و.... بخش متنی بخش حقیقی: که متن زندگی ما را تشکیل میدهد؛ که همان سبک زندگی است . مثل مسئلهی خانواده، ، ازدواج ، نوع مسکن ، نوع لباس، الگوی مصرف ، نوع خوراک ، نوع آشپزی ، تفریحات ، مسئلهی خط ، مسئلهی زبان، مسئلهی کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانهای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس ، رفتار ما با مرئوس ، رفتار ما با پلیس ، رفتار ما با مأمور دولت و سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه، ، اینها آن بخشهای اصلی تمدن است، که متن زندگی انسان است. چشمانداز 20 ساله و سیاست های کلی برنامه هفتم توسعهالف: چشم اندازایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهامبخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بینالملل. جامعۀ ایرانی در افق این چشمانداز چنین ویژگیهایی خواهد داشت: توسعه یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود، و متکی بر اصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی، با تاکید بر: مردمسالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادیهای مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسانها، و بهرهمند از امنیت اجتماعی و قضایی. برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی. امن، مستقل و مقتدر با سامان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همهجانبه و پیوستگی مردم و حکومت. برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت قضایی، تامین اجتماعی، فرصتهای برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهرهمندی از محیط زیست مطلوب. فعال، مسؤولیتپذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیۀ تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن. دستیافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقۀ آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه) با تاکید بر جنبش نرمافزاری تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل. الهامبخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام با تحکیم الگوی مردمسالاری دینی، توسعۀ کارآمد، جامعه اخلاقی، نواندیشی و پویایی فکری و اجتماعی، تاثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقهای بر اساس تعالیم اسلامی واندیشههای امام خمینی (رحمةاللهعلیه) دارای تعامل سازنده و مؤثر با جهان بر اساس اصول عزّت، حکمت و مصلحت. در تهیه، تدوین و تصویب برنامههای توسعه و بودجههای سالیانه، این نکته مورد توجه قرار گیرد که: شاخصهای کمی کلان آنها از قبیل نرخ سرمایهگذاری، درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی، نرخ اشتغال و تورم، کاهش فاصلۀ درآمد میان دهکهای بالا و پایین جامعه، فرهنگ و آموزش و تواناییهای دفاعی و امنیتی، باید متناسب با سیاستهای توسعه و اهداف و الزامات چشمانداز، تنظیم و تعیین گردد و این سیاستها و هدفها بهصورت کامل مراعات شود. ب: سیاست های کلی برنامه هفتم اقتصادی: ۱- پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت با نرخ رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد در طول برنامه با تأکید بر افزایش بهرهوری کل عوامل تولید (منابع انسانی، سرمایه، فناوری و مدیریت). ۲- ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمتها و نرخ ارز و تکرقمی کردن تورم طی پنجسال و جهتدهی به نقدینگی و اعتبارات بانکی به سمت فعالیتهای مولد و جذابیتزدایی از فعالیتهای غیرمولد. ۳ـ اصلاح ساختار بودجه دولت از طریق: احصاء و شفاف سازی بدهیها و تعهدات عمومی دولت و مدیریت و تأدیه بدهیها. واقعی کردن منابع و مدیریت مصارف دولت و اجتناب از کسر بودجه. تعیین تکلیف طرحهای عمرانی نیمه تمام با واگذاری از طریق مشارکت دادن بخشهای خصوصی و عمومی غیردولتی در طرحهای عمرانی انتفاعی. شفاف سازی و ضابطهمند نمودن درآمدها و هزینههای شرکت نفت و سایر شرکتهای دولتی در بودجه. ۴- ایجاد تحول در نظام مالیاتی با رویکرد تبدیل مالیات به منبع اصلی تأمین بودجه جاری دولت، ایجاد پایههای مالیاتی جدید، جلوگیری از فرار مالیاتی و تقویت نقش هدایت و تنظیمگری مالیات در اقتصاد با تأکید بر رونق تولید و عدالت مالیاتی. ۵ - استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی مشتمل بر حوزههای امدادی، حمایتی و بیمهای در سطوح پایه، مازاد و مکمل به منظور ارائه عادلانه خدمات. امور زیربنایی: ۶- تأمین امنیت غذایی و تولید حداقل ۹۰ درصد کالاهای اساسی و اقلام غذایی در داخل، همراه با حفظ و ارتقاء ذخایر ژنتیکی و منابع آبی و افزایش سطح سلامت و ایمنی مواد غذایی. اصلاح الگوی کشت با توجه به مزیتهای منطقهای و منابع آبی و با اولویتبخشی به تولید کالاهای راهبردی کشاورزی. ۷- استقرار نظام مدیریت یکپارچه منابع آب کشور و افزایش بهرهوری حدود پنج درصدی آب کشاورزی. کنترل و مدیریت آبهای سطحی و افزایش منابع زیرزمینی آب از طریق آبخیزداری و آبخوانداری. برنامهریزی برای دستیابی به سایر آبها و بازچرخانی آبهای صنعتی و پسآب. ۸ - افزایش حداکثری تولید نفت خام و گاز طبیعی در میادین مشترک. افزایش ضریب بازیافت در میادین مستقل. افزایش ارزشافزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز. ۹- اجرای چند طرح عظیم اقتصادی ملی، پیشران، زیرساختی، روزآمد و مبتنی بر آیندهنگری. ۱۰- فعالسازی مزیتهای جغرافیایی ـ سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حمل و نقل با روانسازی مقررات و ایجاد و توسعه زیرساختهای لازم. ۱۱- تحقق سیاستهای کلی آمایش سرزمین با توجه به مزیتهای بالفعل و بالقوه و اجرایی ساختن موارد برجسته آن با توجه ویژه بر دریا، سواحل، بنادر و آبهای مرزی. ۱۲- ارتقاء نظام سلامت براساس سیاستهای کلی سلامت. فرهنگی و اجتماعی: ۱۳ اعتلاء فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، ارتقاء هویت ملی و روحیه مقاومت، کار و تلاش در جامعه با بسیج تمامی امکانات و ظرفیتهای کشور، دستگاهها و نهادهای دولتی و مردمی و افراد و شخصیتهای اثرگذار علمی و اجتماعی و حمایت و پشتیبانی مؤثر دولت از آن. ۱۴- تقویت کارآیی و اثربخشی رسانه ملی در گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و مواجهه مؤثر با جنگ روانی و تهاجم فرهنگی و سیاسی دشمنان. ۱۵ـ تحکیم نهاد خانواده و رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان. ۱۶ـ افزایش نرخ باروری و موالید به حداقل ۲.۵ طی پنج سال با حمایت همه جانبه از فرزندآوری و رفع موانع و ایجاد مشوقهای مؤثر و اصلاح فرهنگی. ۱۷ـ توسعه صنعت گردشگری و ترویج صنایع دستی. ۱۸- ارتقاء سلامت اجتماعی و پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی به ویژه اعتیاد، حاشیهنشینی، طلاق و فساد بر اساس شاخصهای معتبر و بهرهگیری حداکثری از مشارکت مردم و با زمانبندی متناسب. علمی، فناوری و آموزشی: ۱۹- برقراری حاکمیت ملی و صیانت از ارزشهای اسلامی - ایرانی در فضای مجازی با تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات و تأمین محتوا و خدمات متناسب و ارتقاء قدرت سایبری در تراز قدرتهای جهانی با تأکید بر مقاومسازی و امنیت زیرساختهای حیاتی و کلان داده کشور. ۲۰-افزایش شتاب پیشرفت و نوآوری علمی و فناوری و تجاری سازی آنها به ویژه در حوزههای اطلاعات و ارتباطات و زیست فناوری و ریزفناوری و انرژیهای نو و تجدید پذیر. روزآمدسازی و ارتقاء نظام آموزشی و پژوهشی کشور. سیاسی و سیاست خارجی: ۲۱ـ کنشگری فعال در دیپلماسی رسمی و عمومی با ایجاد تحول و ظرفیتسازی ارزشی و انقلابی در نیروی انسانی در دستگاه دیپلماسی و همکاری هدفمند و مؤثر سازمانها و نهادهای مسئول در امور خارجی. ۲۲- تقویت رویکرد اقتصاد محور در سیاست خارجی و روابط منطقهای و جهانی و تقویت پیوندهای اقتصادی با اولویت همسایگان. دفاعی و امنیتی: ۲۳ـ تقویت بنیه دفاعی به منظور ارتقاء بازدارندگی و اکتساب فناوریهای اقتدار آفرین مورد نیاز صنایع دفاعی و امنیتی با تأکید بر خودکفایی کشور در سامانهها، تجهیزات و خدمات اولویتدار با تخصیص حداقل ۵ درصد بودجه عمومی کشور. ۲۴- تقویت زیرساختها و بهینهسازی ساز و کارهای عمومی و دستگاهی برای مصونسازی و ارتقاء تابآوری در قبال تهدیدات، به ویژه تهدیدات سایبری، زیستی، شیمیایی و پرتویی با اولویت پدافند غیرعامل. اداری، حقوقی و قضایی: ۲۵- تحول در نظام اداری و اصلاح ساختار آن مبتنی بر سیاستهای کلی نظام اداری با تأکید بر هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک، حذف تشکیلات موازی و غیرضرور، به روز رسانی قوانین و مقررات، اصلاح روشها و رفع فساد و زمینههای آن در مناسبات اداری. ۲۶ـ روزآمد سازی سند تحول قضایی و اجرای آن با تأکید بر: ـ پیشگیری از وقوع جرم و دعاوی. - هوشمندسازی فرآیندها و بهرهگیری از فناوریهای نوین در ارائه خدمات قضایی. ـ اجرای ۱۰۰ درصدی حد نگار. - حمایت حقوقی و قضایی از سرمایهگذاری، امنیت اقتصادی و بهبود محیط کسب و کار. - استفاده از ظرفیتهای مردمی و توسعه روشهای مشارکتی و غیرقضایی در حل و فصل دعاوی. - تقویت و تثبیت سهم قوه قضائیه از منابع بودجه عمومی دولت و تأمین نیازهای مالی و استخدامی قوه قضائیه. ـ بالا بردن سطح علمی و شایستگی اخلاقی ضابطان دادگستری. -بازنگری در قوانین در جهت کاهش عناوین جرائم و کاهش استفاده از مجازات زندان. بیانیه گام دوم 1- علم و پژوهش : دستیابی به رتبه شانزدهم در میان دویست کشور جهان، از جوانان خواسته شده است تا راه مذکور را با احساس مسئولیت بیشتر در پیش گیرند. 2- معنویت و اخلاق : رشد معنویت و اخلاق نیازمند همراهی حکومتها دانسته شده، اما با این حال تصریح شده است که این دو، با دستور و فرمان به دست نمیآید. همچنین تأکید شده است که دستگاههای مسئول حکومتی و همچنین اشخاص و نهادهای غیرحکومتی، باید برنامههای کوتاهمدت و میانمدت جامع برای جلوگیری از فعالیتهای ضدمعنوی و ضداخلاقی تنظیم و اجرا کنند. 3- اقتصاد : راهحل مشکلات اقتصادی کشور، سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که برنامههای اجرایی آن باید برای همه بخشها تهیه و اقدام شود.درونزایی اقتصاد کشور، مولد و دانشبنیان شدن، مردمی کردن اقتصاد و عدم تصدیگری دولت، و برونگرایی، به عنوان مواردی از سیاستهای مذکور بیان شده است. 4- عدالت و مبارزه با فساد : گرچه نسبت فساد در کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی بسیار کمتر از کشورهای دیگر و بهخصوص حکومت پهلوی دانسته شده است، اما از همه مقامات خواسته شده است که از لقمه حرام بگریزند و دستگاههای نظارتی و دولتی، مسئول پیشگیری و مبارزه با رشد فساد معرفی شدهاند. 5- استقلال و آزادی : با تأکید بر آنکه استقلال و آزادی هر دو از ارزشهای اسلامی و عطیه الهی به انسانها هستند، همه، و بهخصوص دولت جمهوری اسلامی، موظف به حراست از آن شده است. با این حال تصریح شده است که استقلال نباید به معنای زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در مرزهای خود و آزادی نباید در تقابل با اخلاق، قانون و ارزشهای الهی و حقوق عمومی تعریف شود. 6- عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن: با تأکید بر آنکه سه مورد مذکور شاخههایی از اصول عزت، حکمت و مصلحت در روابط بینالملل هستند، تصریح کرده است که دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با سردمداران نظام سلطه حفظ کند و عزت کشور و ملت را در نظر داشته باشد. 7- سبک زندگی: در بیانیه گام دوم تصریح شده است که تلاش غرب برای ترویج سبک زندگی غربی در ایران به زبانهای اخلاقی، اقتصادی، دینی و سیاسی منجر شده است که مقابله با آن نیازمند جهاد همهجانبه و هوشمندانه است.
|